Autor: Bc. Mgr. Michal Šedivka, Střední škola automobilní Holice
Střední škola automobilní Holice spolupracovala se sociálními partnery mimo jiné v rámci projektu „Podpora vzdělávání v učebních oborech automobilového průmyslu“, který trval od prosince 2008 do ledna 2011. Prohloubení spolupráce se sociálními partnery byl jedním z důvodů vzniku tohoto projektu spolu s organizováním zahraničních stáží žáků a pedagogů nebo vytvořením strategických dokumentů a školy.
Cíle projektu
Mezi cíle projektu patřily především tyto:
- Realizovat evaluaci školy a na jejím základě vytvořit krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé plány na 3, 5 a 10 let.
- Vytvořit podmínky pro inovaci školních vzdělávacích programů (ŠVP) a pro začlenění inovovaných ŠVP do výuky.
- Podpořit spolupráci školy s aktéry na trhu práce a spolupráci při profesní přípravě žáků.
- Vytvoření webového portálu, který bude informačním zdrojem jak pro odbornou veřejnost, tak pro žáky (současné i potenciální) a pro rodičovskou veřejnost.
Střední škola automobilní Holice je škola s dlouholetou tradicí. Vyučuje obory automechanik, automechanik – řidič/ka kamionové a autobusové dopravy, autoelektrikář, karosář, autotronik a silniční doprava. Škola sleduje současné trendy jak v oblasti vzdělávání, tak v oblasti automobilového průmyslu. Reaguje na potřebu zaměstnavatelů spolupracovat na vzdělání, a proto je každý inovovaný školní vzdělávací program hodnocen dvěma nezávislými sociálními partnery.
Součástí projektu je materiální zajištění učitelů a školy pro vlastní inovaci, ověřování a implementaci ŠVP. Pro tyto účely byla škola vybavena počítači a přenosnými počítači.
Proškolení pedagogů
Nezbytností je také proškolení pedagogického sboru o kurikulární reformě. Zájemcům z řad pedagogických pracovníků bylo také nabídnuto školení v oblasti práce s počítačem, s grafickým programem a na tvorbu webových stránek. V rámci projektu také měli pedagogičtí pracovníci možnost absolvovat odborné stáže u sociálních partnerů, což jim zvýšilo přehled o aktuálním vývoji v oboru.
Realizace projektu sice stála mnoho času, úsilí a práce, ale všichni zapojení pedagogičtí pracovníci věří, že hlavní cíl projektu – zvýšit atraktivitu technických oborů a zvýšit motivaci dětí ke vzdělávání v oborech automobilového průmyslu – se podařilo naplnit.
Projekt přispěl ke zvýšení komunikace a spolupráce se sociálními partnery školy. S partnery škola podepsala deklarace o spolupráci a současně se partneři podíleli na hodnocení školních vzdělávacích programů. Tím došlo k významnému propojení výuky a požadavků praxe v rámci regionu.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .