Individuální přístup
k dětem a k rodině a soustavná práce na jejím vylepšování na základě analýzy získaných informací
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání – Škola Emanuela Frynty ve Slapech (Středočeský kraj) – sleduje koncepci vzdělávání na málotřídních školách. Snaží se navazovat na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání, poznávat, respektovat a rozvíjet individuální potřeby, možnosti a zájmy každého žáka včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Prioritou školy je dle ŠVP učení spojené s činnostmi a reálným životem, které žáky motivuje k dalšímu učení a vede je k hledání, tvorbě a poznání, objevování a nalézání vhodných cest řešení problémů na základě vlastního prožitku.
Škola je zřizovaná Obecním úřadem Slapy. Je čtyřtřídní s 1. – 5. ročníkem prvního stupně ZŠ. Součástí školy je dvoutřídní mateřská škola, školní družina s dvěma odděleními a školní jídelna. Ve školním roce 2010/2011 měla 73 žáků a 12 pedagogických pracovníků.
Jak posílit profesní dovednosti učitelů a jejich zodpovědnost za výsledky vzdělávání
Základní škola a Mateřská škola Chalabalova v Brně (Jihomoravský kraj) je subjektem, který spojuje mateřskou školu, první a druhý stupeň základní školy, školní družinu a školní kuchyni. Škola je fakultní školou Masarykovy univerzity v Brně a Univerzity Komenského v Bratislavě. Důvodem pro popisování jejího příběhu byla dlouholetá snaha vedení školy zkvalitňovat vzdělávání dětí a žáků prostřednictvím zapojení do mezinárodní spolupráce Daltonských škol. S tím souvisí také zkvalitňování vzdělávací práce učitelů, pro kterou je využíváno zkušeností partnerských škol, a to jak domácích, tak zahraničních.
Základní škola má 371 žáků v 18 třídách a působí zde 29 pedagogických pracovníků.
Naše zkušenosti – inspirace pro Váš růst
Text popisuje realizaci autoevaluačních procesů v málotřídní škole Nížkovice (Jihomoravský kraj) se zaměřením na proces hodnocení a sebehodnocení žáků. Cílem je ukázat úskalí autoevaluačních procesů v málotřídní škole a možnosti jejich překonání, předložit úspěšné metody podpory hodnocení a sebehodnocení žáků.
Mateřská škola má kapacitu 48 dětí, základní škola 55 dětí. Vedle ředitelky školy na základní škole působí 3 učitelky. Žáci jsou sdruženi ve dvou věkově heterogenních třídách (třída sdružující 1., 2. a 4. ročník a třída sdružující 3. a 5. ročník).
Škola pro všechny
Základní škola a Mateřská škola Plzeň - Božkov (Plzeňský kraj) reprezentuje název, který si dala do svého školního vzdělávacího programu – „Škola pro všechny“. Chce být důstojným místem vzdělávání dětí i setkávání se s jejich rodiči, z nichž mnozí již jako děti tuto školu sami navštěvovali. Škola má výbornou pověst (ověřenou mnoha subjekty – sociálními partnery), zachovává tradice, ale zároveň se nebrání moderním přístupům, založeným na aktivní, činnostní výuce a na humanizaci školy.
Škola zahrnuje jen 1. stupeň ZŠ a MŠ, počtem žáků patří mezi „malé“ městské školy, v současné době má 104 žáků v ZŠ a 28 dětí v MŠ, do školní družiny je přihlášeno 72 dětí. Škola má 7 pedagogických pracovníků v základní škole, 2 v mateřské škole a ve školní družině pracují 3 vychovatelky.
Tvořivá škola
Předkládaný text se zabývá autoevaluačními procesy jedné „venkovské“ základní a mateřské málotřídní školy Sedlec (Plzeňský kraj), která velmi usiluje o to, aby byla školou kvalitní, aby dosahovala dobrých výsledků… Škola si proto vybrala oblast autoevaluace – výsledky školy. V textu jsou evaluační procesy a související činnosti školy popsány tak, jak ve škole probíhaly.
ZŠ a MŠ Sedlec je neúplná základní škola s pěti postupnými ročníky spojená s dvoutřídní mateřskou školou. Škola sama má 3 třídy a jedno oddělení školní družiny. V 1. ročníku probíhá samostatné vyučování, škola dodržuje dělení tříd na jazyky. Na škole působí celkem 15 pracovníků, z toho 4 učitelé na ZŠ a 2 vychovatelé ŠD.