Pokud učitelé narazili během reformy na problém, mohli ho konzultovat v regionálních konzultačních centrech, která kromě konzultací pro zástupce škol pořádají vzdělávací akce, stáže ve firmách, exkurze na odborná pracoviště nebo kulaté stoly. Za dobu svého trvání uspořádala konzultační centra dohromady přes 360 vzdělávacích akcí, poskytla přes 900 konzultací a proškolila již přes 8 tisíc pedagogických pracovníků. Regionální konzultační centra budou školám nabízet pomoc i po skončení projektu v březnu 2012 v rámci udržitelnosti projektu.
V průběhu projektu vyjde
téměř 20 publikací, ve kterých mohou učitelé najít inspiraci pro výuku i zajímavé informace týkající se kurikulární
reformy. Jde zejména o metodické příručky, příklady dobré praxe odborných škol a další publikace prezentující
výsledky šetření, která se uskutečnila v rámci projektu. Sborník Příklady dobré praxe SOŠ a SOU
nabízí čtenářům přes 30 příkladů dobré praxe z různých oborů a typů škol tematicky rozdělených do 8 kapitol.
Příručka Žákovské projekty – cesta ke kompetencím přináší přes 30 příkladů žákovských projektů,
které mohou usnadnit pedagogům přípravu na výuku a zavést do pedagogické práce projektové vyučování. Publikace
Výukové strategie v praxi pilotních škol seznamuje učitele s tím, jaké výukové strategie
používají učitelé pilotních škol pro rozvíjení klíčových i odborných kompetencí žáků, které metody a prostředky
se jim ve vyučování nejvíce osvědčují. Publikace Moderní odborná škola představuje názory ředitelů,
koordinátorů tvorby ŠVP a řadových učitelů pilotních středních odborných škol zapojených do projektu na kurikulární
reformu. Vydané publikace jsou rozesílány zdarma všem odborným školám.
Program konference:
program.pdf (338,88 KB)
8.30 – 9.30 Prezence
9.30 Zahájení
I. blok
9.35 – 9.40 Přivítaní účastníků, Mgr. Václav Hořejší, ředitel Národního ústavu pro vzdělávání
9.40 – 9.45 Úvodní slovo, Mgr. Zdeněk Pracný, MŠMT
9.45 – 10.00 Činnost Národního ústavu pro vzdělávání v oblasti odborného vzdělávání, Ing. Jitka Pohanková, náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání
10.05 – 10.20 Proměny kurikula v rámci Evropy, Mgr. Martina Kaňáková, národní koordinátorka sítě ReferNet
prezentace M. Kaňákové.pdf
10.25 – 10.55 Cíle a výsledky projektu Kurikulum S, Ing. Taťána Vencovská, hlavní manažerka projektu
prezentace T. Vencovské.pdf
11.00 – 11.30 Přestávka na kávu
II. blok
11.30 – 12.00 Moderní odborná škola, názory učitelů pilotních škol, Mgr. Petr Knecht, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
prezentace P. Knechta.pdf
Zkušenosti ze zavádění kurikulární reformy v praxi – 1. část
12.05 – 12.15 Názory učitelů na realizaci kurikulární reformy, Ing. Radoslav Kučera, OA Pelhřimov
12.15 – 12.25 Vývoj potřeb škol ve vztahu k tvorbě ŠVP a role RKC v tomto procesu, Ing. Zdeňka Marešová, RKC Jihočeského kraje
12.25 – 12.35 Úpravy ŠVP pro odborné předměty na SOŠ a SOU, doc. Ing. Berta Rychlíková, CSc., RKC Moravskoslezského kraje
12.45 – 14.00 Oběd
III. blok
Zkušenosti ze zavádění kurikulární reformy v praxi – 2. část
14.00 – 14.10 Profilová maturitní zkouška v oboru obchodník, Mgr. Miroslava Bazinková, SOŠ a SOU obchodní Brno
14.15 – 14.25 Žákovské projekty ŠVP z pohledu možností zapracování do profilové maturitní zkoušky – praktické zkušenosti, Mgr. Miloš Blecha, VOŠ, SŠ a COP Sezimovo Ústí
14.25 – 14.35 Realizace semináře Letní škola, Ing. Agáta Kočí, RKC hlavního města Prahy
14.40 – 14.50 Jazykové vzdělávání, pohled od kulatého stolu, PaedDr. Dagmar Pančíková, RKC Plzeňského kraje
14.50 – 15.00 Význam stáží učitelů ve firmách, Mgr. Roman Křivánek, RKC kraje Vysočina
15.05 – 15.15 Česká školní inspekce v SOŠ a SOU, PhDr. Ivana Šmejdová, RKC Středočeského kraje
15.20 – 15.30 Žákovské projekty - Kapitoly z novodobých dějin, Ing. Václav Halada, SOŠ Stříbro
15.30 – 15.40 Spolupráce školy se sociálními partnery, Ing. Jan Staněk, SOŠE a COP Hluboká nad Vltavou
Sborník ze závěrečné konference zde.





Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .