Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

(84)

Prožitky malých maturantů:

  • „V den maturity jsem měla strach. Není to strach z příšery, ale je to jiný strach. Nedá se to popsat… Nejvíc těžké to bylo, když jsem se připravovala, to bylo asi nejhorší. Lehké se mi zdálo, když jsem si tahala otázku. Před maturitou byl strach. U maturity se mi to zdálo jako při normálním zkoušení. Po první otázce mě hrozně bolela hlava a břicho… U potítka jsem přemýšlela, co mám psát. Když jsem nevěděla, začaly se mi klepat ruce. Hrůza. Když jsem byla před paní učitelkami, vůbec jsem se nebála. Nevím proč, ale nebála jsem se.“ (žákyně)
  • „Hrozně jsem se bál na maturitách, ale čím jsem měl víc otázek za sebou, tak jsem se míň bál… Před maturitou jsem se hrozně bál a měl jsem větší strach, protože mě nešli povzbuzovat rodiče… Po maturitě jsme čekali, jak nás zhodnotí. Bál jsem se, jak to dopadne, ale výsledek mě moc překvapil… Když jsem seděl na potítku, honily se mi různé věci hlavou a celý jsem se klepal. Byl to stres a tréma.“ (žák)
  • „U maturity jsem se bála, ale když jsem si vytáhla otázku, jako kdybych věděla, že to dokážu… Těžká byla vlastivěda. Když jsem si vytáhla otázku, tak jsem se bála. Pátrala jsem, co to může být (ta otázka)... Před maturitou jsem se klepala, bála a myslela jsem, že to nedokážu… U maturity už mi bylo dobře, když mi paní učitelky pomohly (dávaly mi otázky, napovídaly)… Po maturitě mi bylo výborně. Měla jsem to za sebou. Spadl mi kámen ze srdce… Na potítku jsem si pořád říkala: „To je málo, musím ještě něco napsat.“ Mému mozku to nestačilo… Před komisí jsem se už nebála, když tam byli lidé, co znám. A kteří mi věřili.“ (žákyně)

Názor malých maturantů na tuto netradiční formu hodnocení a sebehodnocení:

  • klad – „Je to dobrý si to zkusit. Je to nová zkušenost. Alespoň vím, jaké to je.“ (žákyně), „Vím, co maturity obnáší. Zkusila jsem si to. Vím, co mě čeká na velké maturitě.“ (žákyně), „Nemusel jsem se bát, protože mě podporovali kamarádi. Měli jsme občerstvení a mohli jsme nabrat sílu.“ (žák)
  • zápor – „Po každé otázce jsem byl zcela vyčerpán.“ (žák), „Rok stresu. Já jsem si nevěřila.“ (žákyně), „Nejhorší byl stres. Pořád jsem měla pocit, že se musím učit.“ (žákyně)
  • poznatek/rada/vzkaz od malých maturantů – „Je lepší se jít podívat na maturity, abych věděl, jak to vypadá. Udělal jsem chybu, protože jsem se na minulé páťáky nešel podívat a potom jsem měl velký stres a nevěděl jsem, jak to probíhá. Mám velikou radost z toho hodnocení maturit. Stačí se nebát.“, „Děkuju, paní učitelko, že jste nám umožnila zažít maturitu.“

Nahoru