Sborník
z konference je složen z příspěvků, které zazněly na stejnojmenné konferenci pořádané Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy spolu s Národním ústavem odborného vzdělávání 1. března 2011 v Brně.
Autoři příspěvků na konferenci představili formy spolupráce odborných škol se sociálními partnery – zaměstnavateli,
firmami, jinými školami, profesními organizacemi a dalšími. Sborník je doplněn několika příspěvky, které se do
programu konference nevešly, které však svým obsahem a zaměřením do publikace patří.
 ke stažení (2,26 MB)
Příspěvky ve sborníku:
- Spolupráce odborných škol se sociálními partnery - Doc. RNDr. Pavel Petrovič, CSc., Národní ústav odborného vzdělávání
 - Počátky spolupráce se společností Gerresheimer Horšovský Týn - Mgr. Zdeňka Buršíková, Střední odborné učiliště Domažlice
 - Motivace žáků střední školy ke vzdělávání v technických oborech - Ing. Jiří Dlapal, Střední škola informatiky a spojů Brno
 - Spolupráce stavební školy se sociálními partnery - Ing. Zdeňka Brücknerová, SOŠ a SOU stavební Brno-Bosonohy
 - Škola a sociální partnerství jako příležitost ke změnám - PhDr. Přemysl Fousek
 - Spolupráce sklářské školy v Železném Brodě s firmou Preciosa, a.s. - MgA. Martin Hlubuček, SUPŠ sklářská Železný Brod
 - Formy spolupráce VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní - Ing. Marta Chvojková, VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní
 - Spolupráce se sociálními partnery na Střední škole - polytechnické v Olomouci - Ing. Aleš Jurečka, ředitel SŠ polytechnické Olomouc
 - Podpora sociálního partnerství v kraji Vysočina - Mgr. Roman Křivánek, ředitel Vysočina Education a věcný manažer RKC v kraji Vysočina
 - Vývoj spolupráce strojírenské školy se sociálními partnery za 20 let - Mgr. Pavel Michalík, Sigmundova střední škola strojírenská Lutín
 - Sociální partnerství a spolupráce firem se SOU elektrotechnickým Plzeň - Bohumír Sobotka, SOUE Plzeň
 - Spolupráce České barmanské asociace se střední a vysokou školou hotelovou a obchodní - Aleš Svojanovský, Česká barmanská asociace
 - Mezinárodní spolupráce české a francouzské školy - Libor Mašát, koordinátor projektu Recomfor, Ing. Svatava Dvořáková, ředitelka OA a SZdŠ Blansko
 - Aktuální bariéry sociálního partnerství škol a zaměstnavatelů - Ing. Miloš Rathouský, ředitel sekce RLZ a regionálních zastoupení, Svaz průmyslu a dopravy ČR
 - Spolupráce automobilní školy s partnery v rámci projektu - Bc. Mgr. Michal Šedivka, Střední škola automobilní Holice
 - Reflexe sociálního partnerství ve Střední škole stavební Jihlava - PhDr. Pavel Toman, ředitel SŠ stavební Jihlava
 - Studenti zemědělské školy se vzdělávali na stáži v Polsku - Mgr. Jarmila Kadlecová, SŠ zemědělská a přírodovědná, Rožnov p. Radhoštěm
 - Spolupráce Podorlického sdružení zaměstnavatelů se střední školou v Dobrušce - Ing. Vladimír Voborník, Podorlické sdružení zaměstnavatelů
 
Další informace o konferenci najdete zde.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .