Autor: Mgr. Roman Křivánek, ředitel Vysočina Education
Vysočina Education je regionální konzultační centrem v kraji Vysočina, které zahájilo svou činnosti 15. října 2009. Jednou z aktivit regionálního konzultačního centra pořádaných pro školy v kraji byly praktické stáže ve firmách pořádané v období od listopadu do prosince 2010 a dále v roce 2011. Stáže byly pětidenní pro dva pedagogy a byly nabídnuty vybraným středním školám. Školy si dohodly firmu, firma i škola obdržely formuláře a po absolvování stáží byl uspořádán kulatý stůl, kde stážisté prezentovali získané poznatky z firem.
První absolventi stáží byli dva pedagogové ze SŠZ a VOŠ Jihlava, kteří absolvovali 48hodinovou stáž v Kardiocentru, JIP, odděl. ARO v nemocnici v Jihlavě, kde se seznámili s provozem těchto pracovišť. Dva učitelé z SŠOS Jihlava absolvovali 20hodinovou stáž v hotelu Tři věžičky a restauraci Tři knížata s tématy „Organizace obsluhy“ a „Nové trendy v gastronomii“. Pedagogové si na tomto pracovišti dohodli pokračování stáže, které již hradila škola.
V období od dubna do června 2011 proběhly další praktické stáže ve firmách. Učitelé SŠOS Jihlava se v hotelu Tři věžičky a restauraci Tři knížata tentokrát zaměřili na podávání rybích specialit a netradiční českou kuchyni. SŠZ a VOŠ Jihlava se zaměřila na rozvoj oborových kompetencí ve Fakultní nemocnici v Brně (chirurgická klinika +operační sál, neurologická klinika, neurochirurgická klinika + operační sál, ARO). Po úspěšném absolvování stáže si škola dohodla další stáž pedagogů v době prázdnin. Dále se přidala další škola - OA a HŠ Havlíčkův Brod a v hotelu G. Mahler v Jihlavě a v hotelu Horizont Pec p. Sněžkou se zaměřila na „Ekonomické principy vedení hotelu“.
Přínos praktických stáží ve firmách
Učitelé při stáži v hotelu Tři věžičky a restauraci Tři knížata získali nové poznatky úpravy a zhotovení rybích specialit i v české kuchyni. Pedagogové SŠZ a VOŠ Jihlava měli při absolvování stáže ve Fakultní nemocnici v Brně možnost srovnání vybavenosti špičkového pracoviště, jeho provozu a srovnání s pracovištěm okresní nemocnice. Všichni absolventi stáží ocenili vstřícnost personálu, příležitost získat nové informace (zařazení do předmětů), poznání vyšších pracovišť. Poznatky z praxe stážisty oslovily a podělili se o ně se studenty i pedagogy. O úspěchu stáží svědčí i fakt, že si školy dohodly pokračování stáží na vybraných pracovištích i pro další vyučující. Praktické poznatky byly poté zařazeny do tematických plánů.
Doporučená délka praxe ze zkušenosti škol je pět dnů. Další praktické stáže byly připraveny na listopad 2011. Pedagogové SŠ Kamenice n. Lipou se zaměřili na oblast zemědělství, a to ve firmě SOME s.r.o. v Jindřichově Hradci v oblasti servis a služby v zemědělské technice. Obchodní akademie Pelhřimov vyslala dva učitele na praxe – jednoho do oblasti služeb v bankovnictví a druhého na čističku odpadních vod v Pelhřimově.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .