Autorka: Mgr. Zdeňka Buršíková, Střední odborné učiliště Domažlice
Na jaře 2009 oslovila Krajská hospodářská komora Plzeňského kraje a Obchodní a průmyslová komora Regensburg vedení Středního odborného učiliště Domažlice, a to s cílem navázat spolupráci v rámci projektu „My jsme Evropa“. Poté proběhlo několik pracovních schůzek, které se konaly jak ve společnosti Gerresheimer se sídlem v Horšovském Týně, kde jsme si prohlédli provoz a výrobu, tak i ve Středním odborném učilišti v Domažlicích. Zde jsme mohli partnerům ukázat prostory budovy školy určené k teoretické výuce a možnosti výuky odborného výcviku a velmi dobré strojové vybavení na pracovišti KOVO v Rohově ulici.
Porovnali jsme obsah učiva a profil absolventa pro vzdělání v plastikových technologiích s naším oborem strojní mechanik, který se nejblíže podobal tomuto oboru. Vzhledem k tomu, že jsme ve školním roce 2008/2009 tvořili na naší škole 10 školních vzdělávacích programů (ŠVP) podle schválených rámcových vzdělávacích programů (RVP) včetně strojního mechanika, zapracovali jsme požadované učivo týkající se zpracování plastů do tohoto oboru. Tím jsme tříletý obor vzdělání zakončený výučním listem strojní mechanik rozšířili o zaměření na obsluhu lisů pro vstřikování plastů.
Spolupráce při tvorbě ŠVP
Při tvorbě školního vzdělávacího programu strojní mechanik se zaměřením na obsluhu lisů pro vstřikování plastů jsme dodrželi poměr objemu teoretické a odborné výuky, který je u tříletých oborů vzdělání po 50 %. V Německu je tento poměr odlišný, na teorii připadá 40 % a na odborný výcvik 60 %. V budově odborného učiliště budeme zajišťovat teoretickou výuku, firma Gerresheimer Horšovský Týn, spol. s r.o., bude smluvně zajišťovat odborný výcvik. Nyní je ve výukovém středisku v prostorách firmy vybudováno výukové středisko, kde jsou pro žáky pořízeny dva vstřikovací lisy. Touto spoluprací s naší školou si firma zajistí kvalifikované pracovníky.
Obor strojní mechanik se zaměřením na obsluhu lisů pro vstřikování plastů nyní společně s firmou Gerresheimer prezentujeme a nabízíme žákům 9. tříd základních škol na školní rok 2011/2012. Rovněž se snažíme přiblížit toto zaměření široké veřejnosti včetně rodičů žáků. V Plzeňském kraji existují více než tři desítky firem v plastikářském odvětví, které se potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. V rámci projektu Cíl 3 – My jsme Evropa ve spolupráci s Czechinvestem jsme připravili informační letáky, které mají přispět k informovanosti veřejnosti o uplatnění absolventů tohoto oboru a zaměření.
Vzhledem k tomu, že ve školním roce 2010/2011 se nám nepodařil nábor žáků ZŠ do oboru vzdělání 23-51-H/01 strojní mechanik zaměření na obsluhu lisů pro vstřikování plastů, umožní firma GHT v rámci odborného výcviku proškolení našich žáků 3. ročníku oboru vzdělání mechanik seřizovač (4letý zakončený maturitní zkouškou) v plastikových technologiích.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .