Autor: Ing. Jiří Dlapal, Střední škola informatiky a spojů Brno
Projekt spolupráce Střední školy informatiky a spojů s Institutem experimentálních technologií při VUT v Brně vede ke zvyšování motivace žáků střední školy ke vzdělávání v technických oborech. Ke spolupráci střední a vysoké školy byl využit projekt IET1 Institutu experimentálních technologií při VUT v Brně, který nabízí další možnosti spolupráce, jako například zapůjčení elektrotechnických výukových pracovišť, odborné přednášky pro učitele středních škol a další mnohé jiné aktivity.
V rámci projektu žáci vytvořili počítačový návrh 3D modelu pro analýzu částečných výbojů – geometrického modelu zadané konfigurace elektrického zařízení pomocí standardního software – AUTOCAD, SOLIDWORKS. Vytvořený model poté připravili pro další analýzu numerickými metodami a prezentovali jej před kolektivem učitelů střední a vysoké školy.
Žáci byli při aktivitě vedeni ke spolupráci v týmu při řešení obsáhlého úkolu, k využití výpočetní techniky a k účelné prezentaci výsledků řešení problému. Aktivity se zúčastnili žáci třetího ročníku, obor mechanik elektronik. Jde o technický obor zaměřený na elektroniku a elektrotechniku. Žáci již mají základní znalosti získané v předmětech informační a komunikační technologie, elektronika, programové vybavení a mohou své znalosti při řešení zadaného úkolu rozšířit. Byl vytvořen projektový tým tvořený čtyřmi žáky střední školy, mentorem z řad učitelů střední školy a lektorem – akademickým pracovníkem vysoké školy.
Průběh projektu
Zadání projektu, které vychází z praktických potřeb výrobního procesu, poskytl konkrétní smluvní podnik. Projekt žáci zpracovávali v programu SOLIDWORKS, jehož studentskou verzi obdrželi od lektora. Žáci měli za úkol zpracovat 3D model třífázového transformátoru a připravit jej k analýze numerickými metodami. Dílčím úkolem bylo seznámit s výsledky své práce učitele střední a vysoké školy a své kolegy pomocí výpočetní techniky a prezentace v programu PowerPoint. K práci mohli žáci využít prostředky a pomůcky jak střední školy, tak vysoké školy.
V průběhu práce na projektu proběhlo několik přednášek pro lektory, mentory i pro zúčastněné žáky. Zpočátku byla témata přednášek zaměřena na spolupráci v projektovém týmu, včetně určení rolí. Následovaly přednášky zaměřené na bezpečnost práce v laboratořích elektrotechniky, prezentace výsledků práce týmu a odborné přednášky k zadanému úkolu. Metodickou pomoc žákům poskytoval především mentor projektu, který byl se žáky v denním kontaktu. Technickou pomoc s plněním úkolů zadání navíc nabízel lektor z vysoké školy. Po dokončení projektu žáci obdrželi certifikát, který slouží jako doklad o činnosti daného studenta na projektu.
Přínosy spolupráce pro žáky
Za dobu plnění úkolů projektu se podařilo navázat úzkou spolupráci s Institutem experimentálních technologií při VUT Brno. Spolupráce nadále pokračuje i v jiných než v původně zamýšlených oblastech. Žáci si při této spolupráci uvědomili, že existují i jiné možnosti získávání znalostí v odborných předmětech. V prostorách IETZ se účastnili přednášek vedených akademickými pracovníky za použití nejmodernější výpočetní techniky. Velký důraz byl kladen na samostatné studium a vyhledávání informací na internetu. Přínosem je i skutečnost, že se zlepšila samostatnost žáků při řešení problematiky.
Při spolupráci se žáci seznámili se systémem výuky na vysoké škole a zvýšila se jejich motivace ke studiu bakalářských a magisterských studijních programů. Protože velká část práce na projektu probíhala v prostorách vysoké školy, měli žáci možnost získat podrobnou představu o systému vysokoškolského studia. Žáci byli také motivováni k praktickému využití teoretických znalostí. Vzhledem ke skutečnosti, že žáci pracovali na úkolech zadaných partnerským průmyslovým podnikem, přesvědčili se o využitelnosti teorie v praxi.