Autor: Petr Hájek
Škola: SOŠ a SOU Podbořany, Kpt. Jaroše 862, 441 28 Podbořany
Klíčová slova
praktické vyučování, odborná praxe, stáž, projekt Leonardo da Vinci
Stručná anotace
Realizace odborné praxe žáků maturitního oboru 41-45-M/001 Mechanizace a služby ve slovenské střední odborné škole ve Zlatých Moravcích.
Kontext
Naše SOŠ a SOU Podbořany využila možností projektu Leonardo da Vinci pro zajištění praktického vyučování žáků 4. ročníku maturitního oboru mechanizace v zahraniční škole, konkrétně na Slovensku.
Cíle
- zajištění odborné praxe dle učebních osnov;
- orientace a samostatné jednání v cizím prostředí;
- poznání kultury a historie jiného státu;
- získání nových odborných poznatků ve vzdělávání.
Realizace
Naše škola v rámci projektu Leonardo da Vinci využila již třikrát zahraniční stáže v SOŠ ve Zlatých Moravcích na Slovensku jako formy odborné praxe. Této stáže se zúčastnili žáci studijního oboru Mechanizace a služby. Jedná se o žáky 4. ročníků z naší školy. Tato zahraniční škola je svou skladbou studijních a učebních oborů obdobná jako naše škola v Podbořanech.
Předpokládaný program v rámci návštěvy
1. Příjezd do zahraniční školy, ubytování, pracovní schůzka, upřesnění plánu.
2. Pracovní dny:
- příjezd na pracoviště (dílny)
pracovní doba od 7,00–14,30 hod.
rozdělení do pracovních skupin, práce na dílnách a pracovištích
- mimopracovní doba:
prohlídka hostitelské školy a školních zařízení, kulturní a sportovní aktivity, prohlídka města, exkurze do zemědělské farmy, prohlídka obce Topolčianky, návštěva zubří a dančí obory, Arboretum Mlyňany, exkurze do Vinařských závodů Topolčianky.
3. Mimopracovní dny:
návštěva Bratislavy, sportovní den na stadionu FC VION, rekreační středisko Donovaly, turistické výlety po okolí.
Jedná se především o odbornou praxi na této škole, ale dochází díky stáži i k využívání znalostí v dalších vyučovacích předmětech (občanský a společenskovědní základ, ekonomika, dějepis, zeměpis). Možnosti projektu využívá každý rok 8 žáků, kteří se zúčastňují odborné praxe se žáky slovenské školy na jejich pracovištích.
Střední odborná škola ve Zlatých Moravcích má obdobnou skladbu studijních a učebních oborů jako naše SOŠ a SOU v Podbořanech. Náš kolektiv žáků je v rámci praxe rozdělen po dvou až třech a žáci jsou přiřazeni ke skupině učitele praxe, kde se po dobu návštěvy jak po teoretické, tak i praktické stránce vzdělávají. Pracoviště jsou rozdělena na výuku diagnostiky, montáže a demontáže motorů, oprav náprav a jejich příslušenství.
Pracoviště pro výuku diagnostiky je vybaveno cvičnými modely motorů, kde se simuluje závada, ale i přímo v praxi se zde vyhledávají na vozidlech zákazníků závady dle diagnostiky z přístroje KTS-55O od firmy BOSCH. Na tomto pracovišti učitel seznámí žáka se stanovenou závadou na motorovém vozidle a stanoví postup opravy. Žáci pak pod jeho vedením provedou opravu. Při cvičné simulaci závady na modelu tyto práce vyhodnotí sami a stanoví si pracovní postup. Pedagog zde provádí jen kontrolu pracovního postupu a popřípadě poradí jak závadu řešit správným směrem. Tímto je vede k jejich samostatnosti a vlastní realizaci postupu opravy.
Na pracovištích pro výuku motorů a dalších součástí motorových vozidel se žáci učí základní stavbu motorů na příslušných modelech a složení karoserií a náprav motorových vozidel. Zde se teoretické znalosti ze stavby motorů proměňují v praktickou část a ve skupině rozebírají a skládají modely motorů a seznamují se s jejich činností.
Protože obor Mechanizace a služby patří mezi obory zemědělské, využívá se možností spřátelené školy a s dalšími žáky poznávají práci na školní vinici a v nedalekém Národním hřebčíně v Topolčiankách, obdobě našeho Národního hřebčína v Kladrubech. Na školních vinicích provádějí odbornou praxi i studijní obory agroturistika a učební obory vinař a opravář zemědělských strojů. Touto odbornou přípravou si naši žáci rozšiřují svůj obzor ve vlastním technickém oboru, který studují, a získají i přehled o rostlinné a živočišné výrobě. Důležité je pro žáky, že i v jiném prostředí a pod dohledem jiných učitelů praxe, kteří je vedou v době jejich výuky v zahraničí, musí ukázat svoje přednosti, znalosti a zručnost z daného oboru.
Dalším kladem je seznámení se s místním prostředím, mentalitou a zvyky v zemi, kde jsou na návštěvě. Ve volném čase se seznamují s historii země a městem, v kterém absolvují svou praxi. Seznamují se i s měnou a porovnávají ekonomickou stránku obou zemí. Velkou výhodou je, že existuje minimální jazyková bariera a výklad může být veden v místním jazyce.
Tento příklad dobré praxe byl aplikován již potřetí v rámci projektu Leonardo da Vinci.
Hlavním předpokladem je dobře zpracovaný projekt, podle kterého je možnost získat finanční prostředky na absolvování takto zajímavé a dobře připravené odborné výuky v zahraničí.
Cílem je zvládnutí odborné praxe v zahraničí, seznámení se s výukou v zahraničí a srovnání výuky v obou zemích.
Tato část je realizována jako čtrnáctidenní odborná praxe. Časový rozvrh je daný pro 4. ročníky oboru Mechanizace a služby. Dle školního vzdělávacího programu mají žáci absolvovat tuto část na odborných pracovištích.
Učitel praxe, který je v rámci stáže přítomen, provádí dohled a kontrolu svých žáků na jednotlivých pracovištích ve spolupráci s „domácím“ hlavním učitelem praxe. Pokud docházelo k jazykovému nedorozumění, vždy se vše vyřešilo ke spokojenosti všech přítomných.
Žáci si sami vyzkoušeli, že mohou být i bez dohledu rodičů a umějí se postarat sami o sebe. Využili všech možných dostupných prostředků k jejich vlastní výuce a rozšíření si svých znalostí z odborné praxe.
Hlavním přispěním je v rámci výuky vyzkoušení si praktických znalostí a dovedností získaných ve vlastním školském zařízení i na zahraniční stáži.
Velký význam má zahraniční stáž i pro pedagogy, neboť poznají jiné metody přípravy a zajištění výuky, technické vybavení, naváží nové kontakty, přivezou si nové zkušenosti se zajištěním praktického vyučování.
Výsledky
Stáže se zúčastnilo v roce 2010 osm žáků 4. ročníku oboru Mechanizace a služby a učitel odborné praxe. Předpokládaný učební i mimoučební plán byl splněn beze zbytku, velice zajímavé bylo pro žáky využití volného času k poznání místního prostředí a okolní krajiny i možnosti sportovního vyžití. Přínos pro všechny zúčastněné, včetně učitele praxe, lze hodnotit jako velice pozitivní.
Nutné pomůcky a prostředky
Všechny náklady byly hrazeny v rámci schváleného projektu. Doprava byla zajištěna vlastním dopravním prostředkem, ubytování v objektech hostitelské školy.