Regionální konzultační centra (RKC) vznikla v říjnu 2009 v rámci projektu Kurikulum S, aby pomáhala středním odborným školám s kurikulární reformou – s tvorbou, zaváděním a inovací školních vzdělávacích programů (ŠVP). Dosud zástupci center poskytli pedagogům 330 konzultací a uspořádali přes 100 vzdělávacích akcí. Na seminářích a workshopech proškolili lektoři dohromady více než 2 000 osob.
Musíme vypracovat ŠVP pro všechny formy studia? Kdy musíme začít učit podle ŠVP? Jaký je rozdíl mezi učební a
odbornou praxí? Máme do ŠVP zařadit jeden, nebo dva cizí jazyky? To jsou příklady otázek, se kterými se
obracejí zástupci škol na centra. Konzultační centra poskytují učitelům odborných škol s pomocí týmu lektorů
přímo v regionech osobní a e-mailové konzultace, organizují a pořádají pro ně vzdělávací akce (semináře,
workshopy), provádějí kontrolu formální správnosti školních vzdělávacích programů. Centra také umožňují školám výměnu
zkušeností mezi sebou navzájem a sbírají příklady dobré praxe, ve kterých učitelé představují netradiční formy práce,
školní projekty nebo možnosti mimovýukových aktivit.
Semináře a workshopy na přání
Ve své nabídce vycházejí centra z průzkumu potřeb a požadavků škol, který provedla na začátku své činnosti
ve svém kraji a který inovují. „Situaci v oblasti kurikulární reformy škol v kraji zjišťujeme pomocí dotazů
při osobních setkáních, na seminářích, poradách ředitelů a při pohovorech s konzultanty týmu RKC, kteří hodnotí
školní vzdělávací programy,“ říká ředitelka RKC Královéhradeckého kraje Mgr. Marcela Nováková. Ke spolupráci se
školami přistupují zástupci regionálních center odlišně podle svých zkušeností, vazeb a postupů osvědčených
v regionech.
Regionální rozdíly jsou vidět v požadavcích škol na formu pomoci při reformě. Vedoucí RKC Olomouckého kraje
PaedDr. Jiří Polášek popisuje situaci v regionu takto: „Konzultace přímo na školách s řediteli,
koordinátory ŠVP a učiteli (tvůrci programů) se nám jeví jako nejúčinnější způsob vzájemné koordinace a přesného
zaměření pro činnost centra.“ V Plzeňském kraji mají školy zájem o workshopy připravené školám na míru,
v Královéhradeckém kraji o individuální konzultace, v Karlovarském kraji o workshopy a odborné
semináře.
Tematicky je největší zájem napříč regiony o vzdělávací programy týkající se souladu ŠVP
s rámcovými vzdělávacími programy. Učitele také často zajímá, jak do programů zpracovat průřezová témata a
klíčové kompetence. Školy v celé republice chtějí dále znát požadavky České školní inspekce, proto mají
vzdělávací akce s účastí jejich zástupců vysokou návštěvnost.
Zájem o služby center se zvyšuje
Zástupci center se
přenesli přes počáteční potíže spojené s nezájmem škol o pořádané akce a shodují se na tom, že zájem o
jejich služby mezi školami roste. Ředitelka RKC Pardubického kraje Mgr. Monika Jirásková shrnuje zájem škol takto:
„Na počátku fungování centra jsme se potýkali s nezájmem škol o nabízené služby, a dokonce jsme některé
plánované vzdělávací programy rušili. Dnes už nás začínají zástupci škol sami oslovovat a žádat naše služby“. O
některé semináře je mezi učiteli tak velký zájem, že je centra musí opakovat, aby se jich mohli zúčastnit všichni
zájemci.
Spokojenost pedagogů s pomocí center zjišťují jejich zástupci většinou formou dotazníků rozdávaných na
seminářích nebo workshopech. „Zpětné vazby zjištěné pomocí dotazníků jsou pro nás ve většině případů velmi příznivé a
využíváme je pro plánování naší další činnosti,“ říká vedoucí jihomoravského centra PaedDr. Věra Hlavsová.
Vytvořené ŠVP je třeba mnohdy inovovat
V současné době už většina škol učí podle školních vzdělávacích programů. Pomoc center
školám se proto posunuje – školy už tolik nepotřebují rady při tvorbě a zavádění programů, ale při jejich
inovacích.
Problémem některých středních škol je představa, že pokud jejich učitelé ŠVP vytvořili, tak mají na několik let
hotovo a nemusí nic měnit. „Situace je bohužel výrazně odlišná,“ říká vedoucí RKC Jihočeského kraje Ing. František
Kamlach. „Naše Centrum odborné přípravy Sezimovo Ústí např. již inovovalo některé ŠVP celkem pětkrát. Důvody jsou
různé - nastávají změny v RVP, vyvíjí se trh práce, existuje trvalý technický a technologický rozvoj, mění se
metodické podmínky pro tvorbu ŠVP, vznikají nové požadavky ze strany zřizovatele škol i zaměstnavatelů.“ Všechny
školy budou muset na tyto změny reagovat a konzultační centra jsou připravena jim v tom výrazně pomoci.
Bližší informace najdete na webových stránkách konzultačních center a na adrese https://www.nuov.cz/kurikulum, kde jsou také informace o projektu a nabídka
seminářů na celé první pololetí školního roku 2010/11. V příloze TZ najdete program seminářů regionálních
konzultačních center na listopad 2010.