Autor/autoři: Helga Jouglová – ekonomické předměty
Škola: Střední škola technická AGC, a. s. Teplice, Rooseveltovo nám. 5, 415 03 TEPLICE
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: 63- 41-M/01 Ekonomika a podnikání
v příslušné škole byl projekt uplatněn ve vazbě na ŠVP Management obchodu
- ročník: 2
- oblast/oblasti vzdělávání: jazykové vzdělávání a komunikace, společenskovědní vzdělávání, vzdělávání v ICT, ekonomika, obchodní činnost, komunikace
- základní vyučovací předmět; příp. mezipředmětové vztahy: obchodní korespondence a administrativa, praxe, management, ekonomika, právo. Dle zaměření lze v úpravách projekt využít rovněž v předmětech vyplývajících ze ŠVP: cestovní ruch a bankovnictví
Cíle projektu (základní idea/záměr žákovského projektu):
Zábavnou formou připravovat žáky k výkonu profese ve firemním prostředí. Prakticky procvičovat písemnosti a další pracovní úkony spojené s typickými a obchodními podnikovými činnostmi.
Rozvíjet dovednosti vědomosti a schopnosti žáků:
- spolurozhodovat o chodu firmy/podniku, podílet se na její prosperitě;
- pracovat v týmu, zodpovědně přijímat a plnit svěřené úkoly;
- zpracovávat doklady související s evidencí zásob, dlouhodobého majetku, zaměstnanců, prodeje a hlavní činnosti podniku;
- zvládat základní personální činnosti a vést podnikovou administrativu;
- orientovat se v obchodně podnikatelských aktivitách firmy/podniku;
- připravovat podklady pro nákup a prodej výrobků a služeb.
Anotace:
Projekt Vedeme si firmu je do určité míry analogický s činností fiktivních firem. Je však realizován v rámci jedné školy a lze jej modifikovat dle podmínek školy, počtu žáků i specifik ŠVP. Spočívá ve zřízení a provozu cvičného pracoviště školy, které simuluje prostředí a provoz reálné firmy. Žáci ve spolupráci s vyučujícím rozhodují o typu a činnosti firmy, o jejím personálním obsazení a podílejí se na jejím řízení včetně stanovení pravidel provozu. Každý vykonává úkoly vyplývající z jeho pracovní pozice a zpracovává k nim příslušnou firemní dokumentaci. Ta je následně prezentována a hodnocena jak individuálně, tak i jako kompletní dokumentace činnosti firmy. Mnohé z úkolů jsou provázány s návštěvami pracovišť souvisejících s chodem a typem firmy (banka, pošta, pojišťovna, prodejna, reklamní agentura, cestovní kancelář, hotel, archiv).
Klíčová slova:
týmová práce, provoz firmy, zpracování firemní dokumentace, praxe ve firemním prostředí
Typ projektu:
- délka realizace: 1 až 3 měsíce
- dle počtu zúčastněných: projekt může být uskutečněn jako skupinový, třídní i ročníkový
- dle místa realizace: Jedná se převážně o školní projekt, ovšem řadu úkolů zpracovávají žáci i doma. Mimo školu mohou spolupracovat i jiné instituce, firmy či rodiče.
Výstupy projektu:
- kompletní dokumentace související s činností firmy;
- samostatné odborné práce žáků dle typu firmy,
- nástěnka sledující vývoj a průběh projektu;
- elektronické záznamy o činnosti firmy pod složkou dané firmy na PC, fotografie;
- informace o činnosti firmy zveřejněné ve školním časopisu případně na webových stránkách školy.
Obsah projektu:
Žáci zvolí typ firmy z možností, které jim nabídne učitel. Také mohou předložit vlastní jiný návrh. V návaznosti na typ firmy určí činnosti nezbytné k zajištění jejího provozu a stanoví k nim pracovní pozice. Poté si každý vylosuje svoji pracovní pozici a plní úkoly, které z ní vyplývají. Vyučující (např. jako ředitel nebo majitel firmy) koordinuje provoz firmy a dohlíží na to, aby úkoly odpovídaly činnostem příslušného pracoviště.
Vedení firmy (vyučující) provede přijímací pohovor s novými zaměstnanci. Mezi prvními přijme sekretářku nebo asistenta a pracovníka personálního oddělení. Předvede žákům běžný průběh přijímacího pohovoru. Všichni žáci si připravují své podklady k přijímacímu pohovoru, tj. „profesní“ životopis, osobní dotazník a žádost o místo. Tyto doklady si mohou vyplnit v PC programu „Balíček“ nebo „Pojmy PEK“ a vytisknout, nebo vytvořit vlastní.
Ředitel firmy nebo jeho zástupce přiděluje úkoly jednotlivým zaměstnancům dle typu pracovních pozic, které zastávají (např. pracovník/pracovníci sekretariátu ředitele, obchodního, personálního, marketingového či reklamního oddělení, skladu, finanční účtárny, poslíček, pracovník přepážky nebo vstupní haly atd.). K jednotlivým pozicím/funkcím jsou také stanoveny kompetence určující, komu daný pracovník podléhá. Každé pracoviště je označeno tabulkou a příslušně vybaveno. Počet pracovišť určuje počet zúčastněných žáků ve skupině.
Například „Sekretariát“ je oddělené pracoviště, vybavené PC a kancelářskými potřebami (podací kniha, razítko, šanony, eurodesky apod.). Pracovník sekretariátu vede evidenci o přijaté a odeslané poště, rozděluje ji, kontroluje a předkládá k podpisu vedení firmy. Ohlašuje návštěvy, přepisuje koncepty a spolupracuje se všemi ostatními pracovišti.
Úkoly řešené na jednotlivých pracovištích jsou spojené se zpracováváním různých typů dokumentů a písemností:
Personální písemnosti
si žáci procvičují např. v rámci personálního a mzdového oddělení: zpracovávají seznam a evidenci přijatých zaměstnanců, vystavují pracovní smlouvy jednotlivým pracovníkům, stanoví platy, zabezpečují jmenování do funkcí, zpracovávají podklady související se sociálním a zdravotním pojištěním zaměstnanců, uzavírají s některými pracovníky dohody o hmotné odpovědnosti apod. Vývoj činnosti vyžaduje úpravy platů, změny pracovní smlouvy, převedení na jinou práci nebo ukončení pracovního poměru, vyplnění cestovního příkazu, žádosti o dovolenou atd.
Obchodní písemnosti
si žáci procvičují při zajišťování technického a materiálního vybavení firmy nábytkem, technikou, elektronikou, spotřebiči, programy, dekoracemi, hygienickými a úklidovými prostředky, potravinami, kancelářskými potřebami, osvětlením, ložním prádlem, nádobím apod. Přitom zpracovávají písemnosti všeho druhu: poptávky, nabídky, objednávky, urgence, reklamace, upomínky, faktury i kupní smlouvy. Jejich činnost je propojena s návštěvami např. prodejny kancelářského nábytku, s provedením objednávky přímo dle vystaveného zboží nebo dle stanoveného finančního limitu.
Žáci dále zpracovávají:
- písemnosti používané ve styku s bankou – např. příkazy k úhradě, zřízení účtu, žádost o poskytování úvěru, což je propojeno s návštěvou banky, eventuálně přednáškou zaměřenou na seznámení žáků s chodem pobočky;
- písemnosti používané ve styku s poštou – např. vyplňování podacích lístků, složenek, procvičování psaní adres, což je propojeno se zadáním samostatných úkolů jednotlivcům a s docházkou na poštu;
- vnitropodnikové písemnosti – např. příkazy ředitele, směrnice, prezentační listiny, zápisy z jednání a porad; pozvánky na akce;
- právní písemnosti – např. vyplnění plné moci a pověření určitým úkolem;
- osobní písemnosti – např. různé listiny využívané ve firmách při řešení vztahů mezi vedením a zaměstnanci (žádosti, poděkování, blahopřání apod.).
Dle typu firmy a charakteru jejího provozu mohou žáci zpracovávat velmi pestrou škálu různých dalších písemností: katalogy a ceníky zboží, jídelní a nápojové lístky, kurzy měn, telefonní seznamy, předpověď počasí a přehledy teplot vody, projekty a plány výstavby, rozpočty, návrhy různých akcí. Rovněž je vhodné zařadit do činnosti firmy zpracování firemních hlavičkových papírů a vizitek.
Realizace a organizační zajištění projektu:
Projekt je možno modifikovat podle podmínek a možností školy a počtu žáků. Jeho délku i průběh lze vhodně skloubit s učebním plánem (skladbou předmětů a rozvrhem hodin). Toto rozhoduje o typu kanceláře i o délce trvání projektu.
Podle plánované délky trvání projektu jsou stanoveny jednotlivé etapy řešení:
- zpracování obecného návrhu projektu, jeho začlenění do plánu výuky a činností školy
(provádí vyučující);
- seznámení žáků se záměry projektu a společné zpracování podrobného projektového plánu;
- společné zahájení chodu firmy, rozdělení pracovních pozic a funkcí;
- plnění příslušných úkolů, pravidelná kontrola a shromažďování výsledků práce žáků;
- kompletace dokumentace činnosti firmy (provádí pověření žáci);
- veřejná prezentace výsledků projektu v rámci školy, příp. i pro rodiče, sociální partnery (účastní se všichni žáci i vyučující)
- vyhodnocení výsledků projektu (může probíhat v rámci skupiny, třídy, ročníku i školy)
Poznámka: V Teplicích projekt realizují jako třídní a skupinový, přičemž počet zúčastněných žáků je určen rozdělením žáků do skupin dle praxe nebo jazyků – třída je rozdělena do dvou skupin.
Nutné prostředky pro řešení projektu:
Pro řešení projektu je nezbytná učebna obchodní korespondence vybavená příslušnou technikou pro práci na PC a připojení k internetu. Využívají se rovněž nabídkové katalogy firem, reklamní a propagační materiály, telefonní seznamy, poštovní směrovací čísla a další (sponzorsky zajištěný) materiál např. pro výrobu razítka firmy, cedulí s názvy pracovišť, zajištění materiálu pro poslíčka (bezpečnostní vesta, blok). Velmi důležitá je spolupráce mezi žáky a všemi pracovníky školy.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Individuálně jsou práce jednotlivých žáků ve skupině hodnoceny známkou. Uplatňuje se zde i sebehodnocení žáků a hodnocení výkonu jednotlivce v určité pracovní pozici jeho spolužáky. Důraz je kladen na pozitivní motivaci žáků. Nejlepší práce jsou vystaveny v prostorách školy.
Pokud je ve škole realizováno více projektů zpracovávaných různými skupinami žáků, je vhodné zařadit rovněž hodnocení výsledků práce skupin a vyhodnotit nejlepší skupinu/firmu roku v rámci třídy, ročníku či školy.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky):
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
- učebnice PaEK 2
- normalizovaná úprava písemností
- PC program „Balíček“
- PC program „Pojmy PEK“
- PC program „Písemnosti s FÚ“
- katalogy firem
- telefonní seznam
- internet
- tiskopisy
Přílohy a poznámky:
Poznámky:
K jednotlivým typům firem žáci zpracovávají řadu podkladů, navštěvují různé prodejny a instituce. Pro inspiraci je zde uvedeno několik příkladů, které lze rozšířit dle možností firmy a počtu zaměstnanců i délky projektu.
1. Hotel
a) Propagační materiál HOTEL***: Název, adresa, telefonní číslo, e-mail, webové stránky, č. účtu, registrační číslo, identifikace, mapa.
b) Personální písemnosti: přijímací pohovor, osobní dotazník, životopis, posudky, žádost o místo, kontrola znalosti jazyků, práce na PC. Formuláře: pracovní smlouvy, platové výměry, hmotná odpovědnost, přihlášky na OSSZ, VZP.
c) Obchodní písemnosti: Poptávky, objednávky pro zařízení pokojů nábytkem, koberci, záclonami, žaluziemi, květinami, obrazy, dekorativními prvky, televizory, PC, internetem, klimatizací, telefony, ledničkami, spotřebiči, lustry, dekami, povlečením, nádobím, úklidovými prostředky, hygienickými potřebami apod.; nákup potravin: faktury, skladové karty – výdej, příjem; nabídky: uspořádání oslav, představení, diskotéky, školení, akcí, ozdravných pobytů.
d) Ostatní písemnosti: jídelní a nápojové lístky, seznamy klíčů, pokojů, informace o telefonních číslech, informace o kurzech měn, informace o poskytovaných službách.
e) Sekretářské práce – podací deník, klientský servis, vizitky, hlavičkový papír, letáky.
2. Cestovní kancelář
nabídky vyžádané i nevyžádané, ceníky, katalogy, sledování kurzů měn, letáky, reklama, smlouvy s dopravními organizacemi, obchodní podmínky, tabulky, pořízení aktuálních katalogů; propojeno s návštěvou pobočky cestovní kanceláře, besedou s pracovníkem cestovní kanceláře.
3. Banka/spořitelna
příkazy k úhradě, hromadné příkazy, šeky, platební styk, výpisy z účtu, trvalé příkazy; propojeno s návštěvou/exkurzí do bankovního domu, pořízením materiálů a nabídek.
4. Reklamní agentura
využití různé kancelářské techniky při tvorbě a šíření reklamy, propojeno s exkurzí nebo návštěvou reklamní agentury a možností názorného vyzkoušení některých činností.
5. Pojišťovna
obchodní podmínky pojistných smluv, smluvní podmínky a smlouvy; propojeno s přednáškou nebo návštěvou pojišťovny a získáním vhodných materiálů.
6. Archivace
archivace, skartace, spisová služba. Žáci navštíví archiv, zúčastní se přednášky a prohlídky archivu, poté se fyzicky zapojí do chodu archivu. Navštěvují pracoviště a skartují, evidují nebo třídí, ukládají a seznamují se se směrnicemi a pravidly archivace.
Další možnosti: návštěvy prodejny kancelářské techniky, tiskárny, papírny.
Reflexe projektu (co se dělo, jaký to má význam pro rozvoj klíčových kompetencí):
Kromě odborných kompetencí (viz Cíle projektu) získávají žáci při řešení projektu řadu klíčových kompetencí v rovině vědomostí, dovedností i postojů. Významně se podílejí na plánování činností firmy, pracují v týmu a přijímají společnou odpovědnost za její chod. Vystupují a jednají v různých rolích, funkcích a pracovních pozicích. To jim umožňuje pronikat do oblasti zaměstnaneckých vztahů na pracovišti, osvojovat si potřebné personální, sociální a komunikativní kompetence a kompetence k pracovnímu uplatnění. Při zajišťování provozu firmy pracují žáci s internetem a celou řadou různých informačních zdrojů, využívají moderní prostředky kancelářské techniky včetně aplikačních programů PC. Rozvíjejí se tedy kompetence pracovat s informacemi a využívat prostředky ICT. Řešení různých ekonomických záležitostí (např. sestavování rozpočtu firmy, nákupy materiálního a technického vybavení, simulované řešení obchodně podnikatelských aktivit) podporuje rozvoj matematických kompetencí žáků a kompetencí k řešení problémů. Při řešení projektu dochází rovněž k aplikaci průřezových témat Člověk a svět práce a Informační a komunikační technologie.
Komentář:
Rozvoj schopností souvisejících s plánováním, řízením a zajišťováním provozu firmy včetně pořizování příslušné dokumentace je významným přínosem pro utváření podnikatelských aktivit žáků v řadě různých profesí. Obsah projektu je možné upravit a „obchodně podnikatelské aktivity“ firmy navrhnout pro vybranou výrobní či obchodní činnost, poskytování konkrétních služeb apod. V takové podobě lze pak projekt uplatnit v celé řadě oborů vzdělání. Také fakt, že při zpracovávání firemních písemností různého druhu pracují žáci s autentickými dokumenty využívanými v praxi a řadu praktických úkolů spojených s provozem firmy vykonávají přímo v prostředí příslušných institucí (banka, pojišťovna, prodejna apod.), výrazně přispívá k jejich připravenosti na realitu výkonu budoucího povolání. Kromě prostředí školy lze projekt vhodně prezentovat rovněž v institucích a firmách navštívených při jeho řešení.