Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Nové Město nad Metují, Husovo náměstí 1218
Aplikovaná průřezová témata
Hlavní: Člověk a svět práce
Vedlejší: Občan v demokratické společnosti
Anotace
Základní myšlenkou projektu, popisovaného v tomto příspěvku, je aktivní zapojení žáků zahradnických a gastronomických oborů vzdělání do přípravy vánoční výstavy na škole. Vánoční výstavy, kde se návštěvníci seznamují s pracemi našich žáků, mají na naší škole dlouholetou tradici. Žáci se podílejí na vlastní realizaci výstavy a předvádějí své dovednosti během výstavy. Cílem je aktivně zapojit žáky do společenského dění školy a využít jejich kreativitu. Projekt vede žáky k uvědomění si svých schopností a dovedností.
Vyučovací předmět
Vazačství a aranžování, stolničení, speciální obsluha
Mezipředmětové vztahy: květinářství, estetika, kreslení a modelování, odborný výcvik
Obor vzdělání a ročník
Květinářské práce – květinářské a aranžérské práce, všechny ročníky
Kuchař – číšník pro pohostinství, všechny ročníky
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problému
- kompetence matematické
- komunikativní kompetence
- kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií
- kompetence sociální a personální
- občanské kompetence a kulturní povědomí
Realizace
Projekt má několik fází:
1. přípravná fáze
Od začátku školního roku se pravidelně konají schůzky zúčastněných pedagogických pracovníků, kteří se dohodnou na
dílčích úkolech, organizaci práce, časovém harmonogramu, dále na způsobech kontroly úkolů, na hodnocení a na veřejné
prezentaci žákovského projektu.
V tomto období je třeba navrhnout téma vánoční výstavy, zmapovat prostory školy, vytvořit celkový návrh a rozmístění
jednotlivých expozic a motivovat žáky. V průběhu výuky žáci sbírají informace z různých zdrojů (odborná
literatura, internet, časopisy), navrhují jednotlivé výrobky, kalkulují ceny, nakupují a připravují materiály,
pomůcky a potřeby, účastní se propagace výstavy (novinové články, letáky).
2. instalační fáze
Tato fáze trvá několik dnů. Pedagogičtí pracovníci s týmem vybraných žáků instalují zhotovené práce a výrobky žáků v
prostorách školy. Součástí vánoční výstavy je prezentace výrobků žáků různých oborů – např. zahradnických,
kuchařských, opravářských atd.
3. realizační fáze
Je výstupem a vyvrcholením celého projektu. Žáci mají rozděleny úkoly. Žáci vidí společenskou prospěšnost této kulturní akce. Důležité je i využití fotodokumentace, případně videozáznamu.
4. hodnotící fáze
Jde o celkové zhodnocení projektu, zveřejnění akce v médiích.
Při hodnocení výkonů žáků v oblasti klíčových kompetencí je zapotřebí si uvědomit, že tyto kompetence jsou výrazně
podmíněny osobnostními vlastnostmi, charakterovými rysy, sociálním zázemím a určitou celkovou zralostí každého
jedince. Proto je vhodné, aby vyučující posuzoval jejich dosažení vzhledem k individuálním předpokladům každého žáka.
Použité metody: problémová, projektová výuka
Nutné pomůcky a prostředky
Materiály a pomůcky potřebné pro ukázky vánoční vazby, vánočního stolování
Reflexe PDP
Žáci se zapojili do projektu s nadšením. Od začátku školního roku se scházeli se svými pedagogy a aktivně plnili svěřené úkoly. Během výstavy prezentovali své výrobky svědomitě, což se odrazilo na celkovém hodnocení veřejností.
Hodnocení
Sebehodnocení, kolektivní hodnocení, veřejná prezentace, hodnocení výkonů žáků pedagogem v souladu s klasifikačním řádem.
Použitá literatura a zdroje
Receptury míchaných nápojů, časopis Tvoříme s květinami
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2004. 224 s. ISBN 8071687529
ČERNÝ, Jiří - SRKALA, Antonín. Moderní obsluha. Praha: IQ 147, 1997.312 s.
Multimediální učebnice floristiky: https://www.ucebnicefloristiky.cz/?q=node/21



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .