Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Nové Město nad Metují, Husovo náměstí 1218, 549 01
Aplikované průřezové téma: Informační a komunikační technologie
Anotace
Základní myšlenkou projektu je propojení praktické a teoretické výuky žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Při odborném výcviku žáci 3. ročníku nafotili digitálním fotoaparátem technologický postup tvorby adventního věnce. Následně tyto fotografie zpracovali v prezentačním programu v rámci předmětu ICT. Prezentaci doplnili popisem a vytvořili několik procvičovacích testových otázek.
Cílem je vytvoření a využívání výukového materiálu při vyučování odborných předmětů, zvýšení efektivity výuky a její názornosti a srozumitelnosti. Cílem výuky je také motivovat žáky k učení, naučit je chápat souvislosti teorie s praxí, zapojit je i učitele do využívání aktivizujících metod výuky.
Vyučovací předmět: vazačství a aranžování
Mezipředmětové vztahy: květinářství, estetika, kreslení a modelování, odborný výcvik, ICT
Obor vzdělání a ročník: květinářské práce – květinářské a aranžérské práce, 3. ročník
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k učení,
- kompetence k řešení problému,
- komunikativní kompetence,
- kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií.
Realizace
Skupina žáků má na vypracování prezentace včetně testových otázek zhruba jeden měsíc. Práci konzultují s učiteli odborného výcviku i teoretických předmětů. Učitelé odborného výcviku radí, jak názorně nafotit pracovní postup, učitel předmětu vazačství a aranžování pomáhá se zpracováním prezentace a podílí se na formulaci testových otázek. V průběhu práce žáci využívají již získané znalosti. Žáci prezentují přes dataprojektor vytvořenou práci před třídou a reagují na případné dotazy. Pomocí testových otázek zadané téma zopakují a procvičí.
Metody a formy práce: problémová, projektová, skupinová výuka
Nutné pomůcky a prostředky: digitální fotoaparát, PC s příslušným programovým vybavením
Reflexe PDP
Žáci se zapojili do projektu s nadšením. Nejprve si vytvořili postup práce. Ve skupině si rozdělili úkoly – někteří pořizovali fotografie digitálním fotoaparátem, ostatní vymýšleli stručné a krátké popisy, všichni se pak podíleli na vytváření vhodných procvičovacích otázek. Případné problémy řešili s vyučujícími. Během jejich spolupráce se ukázalo, kdo má jaké estetické cítění, jak dokáže zjednodušit pracovní postup a v závěru, jak dokáže komentovat svoji práci a reagovat na případné dotazy ostatních žáků. Projekt žáky zaujal – sami se podíleli na vytváření názorného učebního materiálu – odtud také plyne název projektu „Učíme sami sebe“. Prezentaci bylo možné použít při výkladu nového učiva, k upevnění znalostí, k opakování, procvičování učiva i prověřování vědomostí žáků.
Hodnocení
Anketním šetřením mezi žáky jsme získali údaje týkající se výchozího stavu výuky odborných předmětů – názornost, srozumitelnost, poutavost, propojení teorie s praxí, úroveň motivace. Další anketní šetření následovalo po zavedení výukového materiálu do vyučování. Vyučující porovnají úroveň vědomostí žáků v období před započetím a po ukončení projektu (i porovnáním klasifikace žáků v daném tématu). Dále se hodnotil přístup jednotlivých členů realizačního týmu, jejich zapojení a aktivita. Práci hodnotili i žáci, kterým byla prezentace předvedena. Vyučující ohodnotil výsledek slovně a výsledky testu příslušnou známkou.
Použitá literatura a zdroje:
- Pippalová, E.: Květinářství pro odborná učiliště. Septima, 150s., ISBN 8072161679
- Multimediální učebnice floristiky: https://www.ucebnicefloristiky.cz/?q=node/21
- časopis Tvoříme s květinami