Autor/autoři: Ing. Luboš Milý
Škola: SOŠ a SOU Nymburk, V Kolonii 1804, 28846 Nymburk, tel/fax: 325 512 764; www.copnb.cz
Uplatnění projektu:
- obor vzdělání: bez omezení
- ročník: 3., 4.
- oblast/oblasti vzdělávání: vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích, ekonomické vzdělávání, společenskovědní vzdělávání, podnikání a marketing
- základní vyučovací předmět, příp. mezipředmětové vztahy: ICT
Cíle projektu:
- tvůrčím způsobem podporovat turistický ruch a služby s tím spojené,
- vytvořit komplexní textový i grafický vzorový materiál pro školu/firmu/organizaci,
- naučit se vhodně používat různé programové balíky a aplikace,
- seznámit se a využívat různých digitálních technologií pro splnění úkolů,
- průběžně zvyšovat svůj administrativní a informačně technický potenciál, osvojit si práci s SW aplikacemi – X-office, multimedia,
- komunikovat s okolím a jinými účastníky projektu,
- chápat systémy v širších souvislostech, pracovat s textem a informacemi,
- prohloubit vědomosti o svém okolí,
- být prospěšní pro svou rodinu, okolí, obec – společnost.
Anotace:
Zvyšování motivace žáků ke vzdělávání při řešení úkolů spojených s místem bydliště. Spolupráce s obcí a regionální rozvoj a podpora zaměstnanosti.
Klíčová slova:
Turistika, obec, rozvoj, propagace.
Typ projektu:
- délka realizace: 8 vyučovacích hodin
- dle počtu zúčastněných: nejlépe individuální (max. 2členné týmy)
- dle místa realizace: školní s využitím materiálů na internetu
Výstup projektu:
Dvacetisnímková, graficky, formálně a obsahově vyvážená multimediální prezentace v Powerpointu a videoreportáž (Moviemaker) o dotyčné obci.
Obsah projektu:
Zvyšování motivace žáků ke vzdělávání při řešení úkolů spojených s místem bydliště. Spolupráce s obcí a regionální rozvoj a podpora zaměstnanosti. Rozvoj dovedností při práci s počítačem.
Realizace a organizační zajištění projektu:
- Zadání projektu
Vytvořte materiál (20snímkovou prezentaci) o vaší obci/městě/kraji, který bude obsahovat:
- popis vašeho bydliště – možnost spojení od/z Prahy,
- historii,
- současnost,
- turistické zajímavosti, jejich popis a 3 fotografie,
- mapu a letecký pohled stažený z internetu,
- možnosti stravování,
- možnosti ubytování,
- závěr – jaké možnosti může rozvoj turistiky přinést vaší obci.
- Popis struktury projektu – viz příloha Projektový záměr 2010
- Popis činností souvisejících s projektem – analýza, vyhledání a uložení požadovaných informací na internetu dle zadání, viz bod 1., syntéza – vytvoření uceleného propagačního pásma tematicky zaměřeného
- Zpracování formy a obsahu podle zadání – žáci mají k dispozici strukturu včetně metodiky čili formu projektu (viz příloha Projektový záměr 2010); jejich úkolem je vytvořit a zpracovat obsah dle zadání
- Prezentace před třídou
- Vyhodnocení
- Aplikace (prezentace) projektu mimo třídu (školu)
Nutné prostředky pro řešení projektu:
- samostatný počítač s kancelářským balíkem X-office a řízeným přístupem na internet,
- trvale k dispozici úplné zadání a předloha, tj. vzorový projekt,
- multimediální stojan (prostředek) k umístění ve veřejných prostorách,
- webové adresy, popisy a fotografie dotyčných obcí.
Vyhodnocení výsledků a hodnocení žáků:
Prezentace žáků jsou vyhodnoceny z hlediska formálních (typografické zásady grafické úpravy, viz příloha 1) a obsahových požadavků. Žáci sami vybírají a zdůvodňují kvalitní práce. Vyučující ohodnotí známkou pracovní výsledky žáků. Kvalitní projekty jsou prezentovány ostatním žákům školy a veřejnosti v cyklech na multimediálních stojanech umístěných ve stupních prostorách školy.
Použitá literatura a jiné zdroje:
- pro řešitele projektu (pro žáky):
- použitá autorem při tvorbě/přípravě:
Přílohy a poznámky:
Projektový záměr 2010 |
|||||||||
Název projektu: výstižný a přehledný název, který popisuje váš projekt (max. 300 znaků) |
|||||||||
Akronym: zkrácený název projektu (max. 30 znaků) |
|||||||||
Žadatel: napište název organizace, která o čerpání ESF bude žádat (obec, škola, MAS Polabí, jiný subjekt) |
|||||||||
Popis projektu: Stručně, ale výstižně uveďte hlavní body a činnosti Vašeho projektu. Specifikujte, v čem je inovativní, tzn. v čem je jeho přínos proti současnému stavu. Stručně popište vedlejší (nekvantifikovatelné) multiplikativní účinky vašeho projektu – (vyšší atraktivnost a uplatnitelnost na trhu práce, zaměstnanost), (max. 3000 znaků) |
|||||||||
Definice problému, výchozí stav: Definujte problém, který reálně existuje a jakou vyvolává situaci v dané lokalitě. Výstižně a kriticky tuto současnou situaci popište. |
|||||||||
Cíle projektu: 1. Obecné – napište a specifikujte, jaký je obecný přínos projektu pro společnost – co řeší (max. 1000znaků) 2. Specifické – definujte, čeho v projektu zamýšlíte dosáhnout (max. 1000 znaků) |
|||||||||
Cílová skupina: Popište a specifikujte všechny cílové skupiny lidí, které budou účastníky projektu - nikoliv řídící a realizační tým (mladiství, střední generace, ženy na MD, senioři, studenti, členové spolků, zaměstnanci, …) |
|||||||||
Výstupy projektu: Napište a definujte konkrétní aktivity (např. počet proškolených žen na MD, počet jazykových kurzů po 10 lidech, rekvalifikační vzdělávání, tvorba naučných pořadů, návrhy a výroba publikací, příruček, výrobků, …), které vzniknou v průběhu realizace projektu v klíčových etapách – nutno kvantifikovat = číselně vyjádřit |
|||||||||
Výsledky a dopady projektu: Popište jevy, které se projeví v průběhu projektu a po jeho ukončení v důsledku vytvoření výstupů (zvýšení odborné úrovně, větší atraktivita a adaptibilita obyvatel, zmenšení trestné činnosti mladistvých, …) |
Výsledky a dopady projektu jsou vyšší kvalita, odborná úroveň, atraktivita, zaměstnanost … |
||||||||
Partneři projektu: Např.: obce, školy, místní i globalizované firmy, …, kteří se aktivně mohou zúčastnit Vašeho projektu (nejsou to nasmlouvaní dodavatelé). Zamyslete se, kdo by se měl na vašem projektu podílet a proč. |
|||||||||
Role partnera v projektu: Zamyslete se, kdo a proč by se měl na vašem projektu podílet a navrhněte jeho roli. |
|||||||||
Plán aktivit (úkoly vedoucí k dosažení cíle projektu) |
|||||||||
Úkol (etapa) |
Popis |
Odpovědnost |
Termín |
Předpokládané náklady |
|||||
1. |
Např.: stanovení realizačního týmu |
||||||||
2. |
Např.: organizační příprava projektu (publicita, dotazníková šetření, …) |
||||||||
3. |
Např.: definice a oslovení partnerů |
||||||||
4. |
Např.: vlastní realizace projektu |
||||||||
5. |
Např.: vyhodnocení projektu (zpracování výstupů, zveřejnění výsledků projektu, publicita, …) |
||||||||
6. |
Implementace projektu, multiplikativní jevy, |
||||||||
7. |
Výsledek projektu |
||||||||
8. |
|
||||||||
Financování projektu (označte jednu z možností): |
|||||||||
Projekt jsme schopni financovat z vlastních zdrojů až do výše |
% |
||||||||
Realizace projektu je plně závislá na externích zdrojích |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příloha 1: Pravidla grafického návrhu aneb typografie ještě nezemřela
Reflexe projektu:
Projekt klade důraz na kvalitu, obsahové a grafické zpracování, neboť se též jedná o firemní, příp. obecní propagaci, výstupy. Žáci jsou konfrontováni (zúčastněnými, příp. zastupiteli zúčastněné obce), motivováni skutečností a zajímavými tématy, která souvisí s jejich bydlištěm:
- turistika – důležitá oblast podnikání a příjmů obyvatel (ekonomická motivace),
- ekologie – odpady a urbanizace krajiny,
- památky – historie jejich důvěrně známých míst,
- služby a podnikání – nabídka turistům, abychom se na tom mohli ekonomicky účastnit,
- Evropská unie – tvorba projektové studie – projektu.
Žáci cca 2. až 3. hodinu začínají chápat zadání, pochopí souvislosti, orientují se v pojmech (viz příloha Projektový záměr 2010) a většina s elánem pracuje na své práci. Ti, kteří se ztotožnili a uvědomují si i ekonomické dopady, mají zájem o podklady a pracují i doma na vlastních projektech.
Projekt rozvíjí především tyto KK:
- Kompetence k učení – žáci co nejpřesněji formulují dotazy na vyhledávačích (sledují práci a výsledky vyhledávačů) a vybírají relevantní informace o různých lokalitách, které virtuálně navštívili (památky, ubytování, restaurace, zajímavosti…) třídí je, pracují s nimi a prezentují je.
- Občanské kompetence a kulturní povědomí – žáci zjišťují a aktivně se zajímají o historii, tradice a pamětihodnosti svého bydliště, chápou jeho minulost i současnost a vyhledávají možnosti jejich využití v turistice, žáci podporují místní hodnoty historické a přírodní, vytváří si k nim pozitivní vztah.
- Kompetence k využívání ICT a práci s informacemi – žáci pracují s osobním počítačem a jeho základním a běžným aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT, využívají adekvátní zdroje informací a efektivně s nimi pracují, žáci komunikují elektronickou poštou a využívají další prostředky on-line a off-line, získávají informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím internetu, vybírají ty nejvhodnější, pracují s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií.
- Kompetence pracovní – žáci zpracovávají dané úkoly, chovají se jako zaměstnanci a cítí zodpovědnost za výsledky své práce, využívají své zkušenosti v praxi.
- Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám – žáci se seznamují s podstatou a principy podnikání a vytváří si představu o právních, ekonomických principech, vyhledávají a posuzují podnikatelské příležitosti v obci v souladu s místní realitou.