Autor: MVDr. Jiří Chvála
Škola: SŠ potravinářská a služeb, Charbulova 106, Brno
Aplikované průřezové téma: Informační a komunikační technologie
Anotace
Žáci pracují ve skupinách – hledají informace o výrobcích, své výrobky fotografují a sestavují z nich „Katalog učňovských výrobků“. Cílem výuky je naučit žáky využívat prostředky informačních a komunikačních technologií vyhledávat, hodnotit a zpracovávat odborné informace na Internetu, naučit je komunikovat jak s odborníky ve svém oboru, tak se zákazníky, připravovat je k podnikání v oboru.
Vyučovací předmět: technologie
Mezipředmětová vazba: odborný výcvik a psychologii prodeje
Obor vzdělání a ročník: 29-56-H/01 Řezník-uzenář, 3. ročník
Učivo: Zhotovování masných výrobků
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k učení (efektivně vyhledávat a zpracovávat informace, využívat i zkušenosti dalších pracovníků v oboru),
- kompetence k řešení problémů (spolupracovat s jinými lidmi - týmové řešení),
- komunikativní kompetence (účastnit se aktivně diskusí, správně používat odbornou terminologii),
- kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám (vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli).
Realizace
Aktivita je zařazena do předmětu technologie, který je koncipován na základě ŠVP oboru 29-56-H/01 Řezník-uzenář. V tomto předmětu se žáci seznamují s jednotlivými skupinami masných výrobků a řadu z nich pak vyrábějí v předmětu odborný výcvik. Jako zdroj teoretických informací jim slouží odborné publikace, dále nabídka firem na internetu, zabývajících se masnou produkcí a komunikace s odborníky v oboru. Protože se někteří žáci účastní úspěšně učňovských soutěží, nacházejí inspiraci i zde a sdělují své poznatky ostatním spolužákům. Své masné výrobky z učňovské dílny pak fotografují, archivují a sestavují z nich „Katalog učňovských výrobků“ v elektronické podobě. Obrázky doplňují o důležité údaje pro kupujícího (název výrobku, cena za 1 kg).
Použité metody: skupinová práce žáků
Nutné pomůcky a prostředky:digitální fotoaparát, počítač, tiskárna, internet
Reflexe PDP
Žáci se učí týmové práci, rozšiřují si teoretické znalosti a v odborném výcviku i praktickým dovednostem, komunikují s odborníky i zákazníky, zdokonalují se v práci s výpočetní technikou na uživatelské úrovni.
Hodnocení
Hodnocena je aktivita jednotlivců při práci v týmu i tým jako celek.
Kriteria hodnocení: správnost a komplexnost zjištěných informací, ve spolupráci s praxí, kvalita výrobků a kvalita pořízených fotografií. Výrobek hodnotí žáci – autoři produktů, učitel technologie a učitel odborného výcviku. Vzhledem k tomu, že se výrobky nabízejí zákazníkům ve školní prodejně, je důležité i jejich hodnocení. Lze při tom využít například anketu.
Použitá literatura a zdroje:
Šedivý, V. : České masné výrobky. Ossis, Tábor 2006



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .