Autorka: Libuše Hajná, ing.
Škola: Střední škola hotelová a služeb, Na Lindovce 1463, 767 01 Kroměříž
Klíčová slova
týmová práce, prezentace, diskuze, řešení problémové situace, odborný výcvik, pekař, sociální partner,
Stručná anotace
Výuka probíhá v hodinách odborného výcviku učebního oboru pekař ve školní pekárně ve skupině s 8 - 10 žáky. Žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích, popřípadě trojicích podle náročnosti výroby, spolu s technologem a učitelem odborného výcviku, kteří je vedou. Technolog jim popíše složení nových přípravků, vysvětlí význam jednotlivých komponent, předvede, jak se s nimi pracuje a jaké nové tvary výrobků z nich lze vyrobit.
Realizace skupinového vyučování a vedení žáků ke spolupráci s odborníkem je vázáno na schopnost žáků využívat zkušenosti a dovednosti z odborného výcviku, teoretické znalosti odborných předmětů, učí je, jak vzájemně spolupracovat a mezi sebou komunikovat. Žáci přistupují k zadaným úkolům zodpovědně, tak aby výsledek jejich práce i práce celé skupiny odpovídal jejich možnostem a schopnostem.
Jedná se o praktickou realizaci uvedení nových přípravků do výuky odborného výcviku.
Výuka a tvůrčí činnost probíhá v malých skupinách, žáci pracují společně v blízkém kontaktu, pod vedením učitele odborného výcviku a technologa firmy. Každý z nich je zodpovědný za splnění zadaného úkolu.
Žáci při přípravě těsta, kynutí, tvarování a pečení výrobků pracují v týmu a podílejí se na realizaci společných pracovních činností, přijímají a odpovědně plní svěřené úkoly, přispívají k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobních konfliktů, nepodléhají předsudkům a stereotypům v přístupu k jiným lidem.
Žáci se navzájem znají, je důležité, aby mezi nimi byly dobré kamarádské vztahy, musí si navzájem věřit.
Cíle
Hlavní vyučovací cíle:
Seznámit žáky s novými přípravky, jejich vlastnostmi a složením
Naučit žáky vyrábět pekařské výrobky s použitím nových surovin
Upevnit praktické dovednosti a teoretické znalosti
Řešit zadané praktické úkoly
Hlavní výchovné cíle:
Schopnost pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních činností, přijímat a odpovědně plnit svěřené úkoly, přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a předcházet osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k jiným lidem.
Naučit žáky přijímat hodnocení výsledků svých praktických dovedností a znalostí i ze strany jiných lidí,
Výsledky
adePekařské suroviny, zařízení a pomůcky školní pekárny, speciální pomůcky technologa předvádějící firmy.kvátně reagovat, přijímat radu i kritiku, dále se vzdělávat.
Realizace
Tato aktivita je zařazena do předmětu odborný výcvik a probíhá v průběhu jednoho pracovního dne.
Na začátku pracovního dne učitel odborného výcviku seznámí žáky s tím, jakým způsobem budou pracovat. Uvede, že se nejedná o běžný pracovní den, ale své znalosti a dovednosti si upevní při práci s technologem firmy, který jim předvede nové přípravky své firmy.
Učitel odborného výcviku představí žákům technologa firmy a vysvětlí jim, že s ním budou spolupracovat a plnit jeho pokyny. Předá slovo technologovi, který seznámí žáky s historií, zaměřením, technologií výroby a další problematikou své firmy. Charakterizuje přípravky pro pekaře, které firma vyrábí, vyjmenuje a popíše enzymatické přípravky, okyselující přípravky, celozrnné a vícezrnné směsi na výrobu chleba a pečiva nebo hotové směsi na výrobu jemného pečiva a ostatních pekařských výrobků.
Následně vyjmenuje výrobky, se kterými budou v ten den pracovat a jaké pekařské výrobky budou z používaných surovin vyrábět, o jaké hmotnosti. U každého přípravku vždy popíše jeho složení a dávkování a popíše, jak ovlivňuje používání každého konkrétního přípravku kvalitu těst a hotových pekařských výrobků (např. objem, strukturu, propečení, barvu kůrky, chuť, vůni, trvanlivost).
Technolog si rozdělí žáky do skupin po dvou nebo třech ve spolupráci s učitelem odborného výcviku. Pro dobrou práci ve skupině je důležité, aby se žáci navzájem znali, aby byly mezi nimi dobré kamarádské vztahy, musí si navzájem věřit. Následně rozdá žákům receptury, každou recepturu společně prostudují, vysvětlí jim, jaké suroviny se použijí při výrobě a proč a jak je nutné s používanými surovinami a přípravky pracovat, jaké tvary výrobků z nich lze vyrábět.
Každá skupina má přidělený úkol při výrobě každého vyráběného druhu pečiva tak, aby si u jednotlivých výrobků tyto činnosti prostřídali. U jednoho výrobku připravují a navažují suroviny, u jiného vyrábí těsto, dělí klonky, tvarují, sledují zrání těsta, nastavují parametry pece, sázejí a sledují průběh pečení, vypékají výrobky.
Technolog při používání každého z přípravků ukáže žákům, jak se s přípravkem pracuje a vyzve žáky, aby pracovali spolu s ním. Se žáky spolupracuje, usměrňuje a kontroluje jejich práci, spolu s učitelem odborného výcviku sledují, jak žáci pracují, poukazují na případné nedostatky a poradí žákům, jak je odstraní.
Spolupráce mezi žáky a technologem v průběhu pracovního dne je velmi dobrá, žáci ho akceptují a snaží se získat co nejvíce odborných znalostí a dovedností.
Hotové výrobky technolog prezentuje, spolu se žáky a učitelem odborného výcviku zhodnotí jejich kvalitu, poukáže na kvalitu výrobků, kterou ovlivnilo použití přípravku jeho firmy.
Výsledky
Žáci se seznámili s novými přípravky na výrobu chleba a pečiva, vyzkoušeli si práci ve skupinách, naučili se spolupracovat a komunikovat nejen mezi sebou a učitelem odborného výcviku, ale i s cizím člověkem, kterým byl technolog předvádějící nové přípravky. Prověřili si své schopnosti a prohloubili si své odborné znalosti a pracovní dovednosti.
Nutné pomůcky a prostředky
Pekařské suroviny, zařízení a pomůcky školní pekárny, speciální pomůcky technologa předvádějící firmy.
Použitá literatura a zdroje
Zkušenosti získané z kontaktů se sociálními partnery.