Od začátku tohoto školního roku zahájila přibližně polovina středních odborných škol výuku podle nových vzdělávacích programů, ostatní střední školy se k nim přidají během příštích tří let. Při přípravě školních vzdělávacích programů se školy řídí podle rámcových programů připravených státem, ty jim ale nechávají značný prostor pro vlastní pojetí vzdělávání.
Konzultační centra pomohou přímo v kraji
Ukazuje se, že koordinátorům a učitelům podílejícím se na zpracování ŠVP nestačí pouze vstupní školení, ale že mají potřebu konzultovat problémy, které se objevují v průběhu práce.
Letos v říjnu proto vznikla v rámci projektu při vybraných školách a dalších vzdělávacích institucích v 11 krajích regionální konzultační centra. Nabízejí jak konzultace a metodické materiály k tvorbě a realizaci ŠVP, tak praktické workshopy pro učitele k tématům kurikulární reformy. Školy se o radu mohou obrátit jak na Národní ústav odborného vzdělávání, tak na nově vzniklá konzultační centra přímo ve svých regionech.
Pilotní školy ověřují nové vzdělávací programy
Další aktivitou a cílem projektu je sledování podmínek a problémů škol při tvorbě a realizaci ŠVP. Do projektu je zapojeno 27 pilotních středních odborných škol, na kterých byly v rámci předchozího projektu Pilot S vytvořeny rámcové vzdělávací programy a dva roky tu probíhalo praktické ověřování těchto programů při výuce. Kurikulum S bude na pilotních školách sledovat výuku podle ŠVP ve 3. a 4. ročnících až do závěrečných či maturitních zkoušek. Poznatky z pokusného ověřování výuky podle pilotních ŠVP a ze zkušeností pilotních škol budou sloužit nejen pro případnou úpravu vzdělávacích programů těchto škol, ale i ostatním odborným školám.
Projekt také podporuje výměnu pedagogických zkušeností mezi odbornými školami. Shromažďuje proto příklady dobré praxe škol jak z tvorby ŠVP, tak z uplatňování efektivních vyučovacích strategií i ze spolupráce škol se zaměstnavateli.
Přehled regionálních konzultačních center
| Kraj | Instituce | webové stránky | 
| Praha | Zařízení pro DVPP a středisko služeb školám Středočeského kraje, Nymburk | |
| Středočeský | Středočeský vzdělávací institut akademie J.A.Komenského, Nymburk | |
| Jihočeský | VOŠ, SŠ, COP Sezimovo Ústí, Sezimovo Ústí | |
| Plzeňský | Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Plzeň | |
| Karlovarský | Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Plzeň | |
| Pardubický | Centrum celoživotního vzdělávání - zařízení pro DVPP Pradubického kraje, Pardubice | www.ccvpardubice.cz | 
| Královehradecký | Školské zařízení pro DVPP Královehradeckého kraje, Hradec Králové | www.cvkhk.cz | 
| Vysočina | Vysočina Education,školské zařízení pro DVPP a středisko služeb školám, příspěvková organizace, Jihlava | www.vys-edu.cz | 
| Jihomoravský | Středisko služeb školám a Zařízení pro DVPP Brno, Brno | www.sssbrno.cz | 
| Olomoucký | Centrum uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje, Olomouc | www.cuok.cz | 
| Moravskoslezský | Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava | www.osu.cz | 
Poznámka: Nově ustavená centra byla vybrána v 1. kole výběrového řízení, zbývající tři budou vybrána ve 2. kole a svou činnost zahájí v následujících měsících.
Více informací o projektu lze nalézt na webu www.kurikulum.nuov.cz.
O projektu
Projekt Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání je tříletý národní projekt, který realizuje MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání jako partnerem a s finanční podporou ESF a státního rozpočtu ČR.
Lucie Šnajdrová
Autorka pracuje v Národním ústavu odborného vzdělávání



 Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
 Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .