Autor: Mgr. Jan Zouhar
Aplikované průřezové téma: Občan v demokratické společnosti
Anotace
Příklad dobré praxe obsahuje návody na aktivity žáků spojené s použitím tabulky o trestním řízení a použitím schématu soudní síně. Tabulka a schéma soudní síně podporují zapamatování zvláště žákům s vizuální pamětí. Vedou ke snadnějšímu zapamatování pojmů a k porozumění postupům trestního řízení. Cvičí logické myšlení, komunikaci, práci s ikonickými texty (v našem případě s tabulkou a schématem).
Cíle (výsledky vzdělávání):
- žáci správně používají pojmy vztahující se k trestnímu řízení a pojmenování právnických profesí;
- vysvětlí postup trestního řízení, jeho úkony a postupy;
- posoudí dopad trestních sankcí na odsouzeného člověka;
- objasní, jak se má chovat veřejnost v soudní síni.
Vyučovací předmět: vyučovací předmět zabývající se kultivací právního vědomí žáků, např. občanská nauka, právo atp.
Obor vzdělání a ročník: aktivitu je možno realizovat ve všech oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, tedy v oborech kategorie M a L.
Realizace
Oba ikonické texty – tabulku i schéma soudní síně – použijeme ve vyučovací hodině, která bude svým obsahem těmto textům odpovídat. Mohou se také použít k domácí přípravě žáků. Jsou vhodné pro interaktivní tabuli.
Aktivity pro žáky pracujícími s tabulkou Trestní řízení:
Žáci pomocí tabulky odpovídají na otázky a řeší úkoly, např.
- Jaké fáze má trestní řízení?
- Jmenujte orgány činné v trestním řízení a vymezte úkony, které provádějí.
- Kdo je pachatel a kdo obžalovaný?
- Jaká práva má obžalovaný?
- Na jak dlouho může policie zadržet pachatele?
- Co to jsou trestní sankce? Uveďte jejich příklady.
- Posuďte, jak dopadají trestní sankce na další život odsouzeného. Co mohou v jeho životě způsobit?
- Jaká znáte ochranná opatření?
(Žáci mohou odpovídat samostatně, nebo pracovat ve skupinách. Pro skupinovou práci je nejvíce vhodný úkol Posuďte, jak dopadají trestní sankce na další život odsouzeného. Jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce a rozvine se diskuse.)
Žáci vytvářejí z jednotlivých sloupců nebo řádků tabulky, případně z celé tabulky souvislý verbální text. Např. popíší přípravné řízení, řízení před soudem; vysvětlí, co je vykonávací řízení. Pokud postupují po sloupcích, může být jejich úkolem např. popsat, co prožívá pachatel od zadržení do propuštění z vězení a jak se mění jeho postavení. Žáci se cvičí v komunikačních dovednostech. V praxi může aktivita probíhat tak, že jeden žák realizuje úkol – např. popisuje přípravné řízení – tedy promlouvá ke spolužákům, zbytek třídy jej sleduje s tabulkou v ruce. Žáci se následně zúčastňují hodnocení výkonu svého spolužáka – viz bod Hodnocení žáků.
Aktivity pro žáky, kteří pracují se schématem soudní síně:
- Žáci sledují konkrétní trestní řízení před soudem (např. při realizaci exkurzní výuky nebo z DVD) a podle schématu určují, kdo je kdo a jakou má funkci v tomto řízení.
- Žáci vyhledají v relevantních zdrojích informací závazná pravidla chování veřejnosti u soudního řízení. Zjišťují, kdy může být veřejnost ze soudního řízení vyloučena.
Nutné pomůcky a prostředky:
1. Trestní řízení – tabulka; 2. Schéma soudní síně.
Reflexe PDP
Oba použité ikonické výukové materiály (tabulka a schéma) zvyšují názornost vyučování. Kromě toho učí žáky číst ikonické texty a pracovat s nimi. Procvičují komunikační dovednosti žáků, tak přispívají nejen ke kultivaci právního vědomí, ale rozvíjejí i klíčovou kompetenci.
Hodnocení
jako příklad možného hodnocení uvádíme kritéria hodnocení a indikátory výkonu žáků k úkolu Vytvořte z informací v tabulce souvislý verbální text.
Kritéria hodnocení |
Indikátory výkonu výborného (na 1) |
Indikátory průměrného výkonu (3) |
Indikátory nedostatečného výkonu |
Věcná správnost |
Text je zcela věcně správný. Jasně a přesně převádí tabulku do proslovu. |
V malé míře se vyskytují věcné chyby nebo nepřesnosti, ale tabulka je vcelku správně pochopena. |
Objevují se četné věcné chyby, tabulka není pochopena. |
Logické uspořádání |
Promluva je zcela logická, posluchači se v ní výborně orientují. |
Text promluvy je srozumitelný, posluchači mu mohou porozumět. |
Promluva je nesrozumitelná, nelogická, nelze ji pochopit. |
Jazyk a stylistika |
Jazyk promluvy je spisovný, slova jsou vhodně volená, nejsou v ní závažné gramatické ani stylistické chyby. |
Vyskytují se chyby jak v gramatice, tak ve stylistice. Text je však stále srozumitelný. |
V promluvě se vyskytují velmi četné gramatické a stylistické nedostatky, které brání pochopení promluvy. |
Použitá literatura a zdroje:
Trestní zákoník v platném znění.
Příloha
Tabulka TRESTNÍ ŘÍZENÍ
Fáze trestního řízení |
Orgány činné v trestním řízení |
Úkony |
Pachatel |
Přípravné řízení |
Policie |
provede první ohledání |
Zajištěn – 24 hodin
|
Služba kriminální policie a vyšetřování
|
Zajištění důkazů
|
Zadržen na 48 hodin - vzneseno obvinění – na svobodě nebo uvalena vazba (maximální výše vazby 3 roky) |
|
Státní zástupce |
Dohlíží a dává pokyny Podmínečné zastavení trestního řízení Vypracovává obžalobu |
Po obdržení obžaloby je obžalovaný. Má právo na čas k prostudování spisu |
|
Řízení před soudem |
Soud |
Zkrácené řízení |
Ve vazbě nebo na svobodě |
Trestní příkaz |
|||
Podmínečné zastavení trestního řízení |
|||
Narovnání - schvaluje |
|||
Hlavní líčení |
|||
|
Právo na opravné prostředky |
||
Vykonávací řízení |
Vězeňská služba Správní orgán, pověřený OPP Soud |
Trestní sankce Ochranné opatření Exekuce, |
|
Trestní sankce:
- Odnětí svobody
- Domácí vězení
- Obecně prospěšné práce
- Propadnutí majetku
- Peněžitý trest
- Propadnutí věci nebo jiné hodnoty
- Zákaz činnosti
- Zákaz pobytu
- Zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce
- Ztráta čestných titulů nebo vyznamenání
- Ztráta vojenské hodnosti
- Vyhoštění
Ochranná opatření
- Ochranné léčení
- Zabezpečovací detence
- Zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty
- Ochranná výchova
Schéma soudní síně
Schéma soudní síně (26,20 KB)
|