Aby měli učitelé
gymnázií jako specifická skupina pedagogických pracovníků možnost pracovat na svém profesním rozvoji, běží od roku
2009 do roku 2011 projekt KURIKULUM G. Je realizován ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze
na základě partnerské smlouvy s MŠMT.
Má za úkol podpořit především koordinátory školních vzdělávacích programů (ŠVP) a učitele na gymnáziích. Mohou v jeho rámci čerpat všestrannou metodickou podporu, sdílet zkušenosti s profesními kolegy a využít jednotlivých aktivit projektu k získání nových poznatků a energie do práce.
Nabízí se jim rozmanité možnosti. Mohou si nechat natočit svoji vyučovací hodinu a absolvovat tak virtuální hospitaci mnoha kolegů – ale také se mohou na virtuální hospitace dívat a diskutovat o natočené výuce s jinými učiteli i dalšími pedagogickými odborníky. Pro ty, kdo se chtějí nechat inspirovat v rámci svého oboru, projekt organizuje kvalitní oborové semináře. Na nich se setkají s učiteli, kteří vyučují stejný předmět, a s nimi i s lektorem si vymění praktické zkušenosti a získají metodickou podporu. Zajímavou aktivitou, která je může posunout dál především v oblasti vztahů na pracovišti a při získávání energie do další práce, je koučování. Při něm jim kvalifikovaní kouči s vlastní pedagogickou praxí pomáhají řešit problémy, na které při své práci narážejí.
Koordinátorům jsou určena i klubová setkání. To jsou komorní akce na regionální úrovni, které probíhají přímo na gymnáziích. Účastníci v řízené diskuzi hovoří o tématech, která je zajímají, mohou si prohlédnout hostitelskou školu a vyměnit si kontakty pro případnou další spolupráci. Setkávání s kolegy umožňuje i další aktivita projektu – minikonference. Na nich se potkávají koordinátoři ŠVP a ředitelé i učitelé gymnázií a získávají odborné odpovědi na aktuální témata, a to i za přítomnosti hostů z různých oblastí školské praxe. Na akce přicházejí například pracovníci ČŠI, CERMATu a dalších organizací, a účastníci tak mají informace přímo od pramene.
Specifickou část projektu KURIKULUM G představuje výzkum Kvalitní škola, který je zaměřený na monitoring průběhu a vyhodnocování výsledků kurikulární reformy. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky, proto mohou učitelé všechny nabízené aktivity využívat zcela zdarma.
I když jsou aktivity projektu Kurikulum G primárně určeny pro pedagogické pracovníky gymnázií, zástupci středních odborných škol se mohou inspirovat např. shlédnutím virtuálních hospitací nebo se účastnit minikonferencí.
Projekt Kurikulum G je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Je realizován ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze na základě partnerské smlouvy s MŠMT. Více informací na www.kurikulumg.cz.
Digifolio na metodickém portále rvp.cz najdete na https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=1645



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .