Ukončování vzdělávání
 Není mně jasné, kolik profilových zkoušek maturitní
zkoušky musí být zařazeno. Dvě nebo tři?
Odpověď:
Podle zákona č. 317/2008 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), §79 Profilová část maturitní zkoušky, odst. (1) se skládá profilová část maturitní zkoušky ze dvou nebo tří povinných zkoušek, přičemž počet povinných zkoušek je stanoven rámcovým vzdělávacím programem pro daný obor vzdělání.
V souladu se školským zákonem stanoví RVP odborného vzdělávání (kapitola 5. Organizace vzdělávání) tři povinné zkoušky profilové části maturitní zkoušky.
Aby byl zajištěn soulad profilové maturitní zkoušky s profilem absolventa daného oboru vzdělání, RVP stanoví, že nejméně dvě ze tří povinných zkoušek (u lyceálních oborů vzdělání jedna povinná zkouška) musí vycházet z obsahových okruhů odborného vzdělávání vymezených v RVP, popř. konkretizuje obsahový okruh, který nesmí být opomenut.
Tím je umožněno škole určit jednu (u lyceálních oborů dvě) ze tří povinných zkoušek pouze na základě ŠVP, např. na základě odborného zaměření (specializace) vytvořeného školou nebo profesní orientace žáků směrem k dalšímu vzdělávání (u lyceálních oborů).
V souladu s §79 (4)stanoví RVP také formu profilové části maturitní zkoušky a určuje, že jedna ze tří povinných zkoušek se musí konat podle písmene 4d) formou praktické zkoušky, nebo 4a) formou maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému  ECVET .