Autor: Ing. Blanka Lukešová
Škola: Střední škola gastronomická Adolpha Kolpinga, U Klafárku 3, 591 01 Žďár nad Sázavou
Aplikovaná průřezová témata
Hlavní: Informační a komunikační technologie
Vedlejší: Člověk a svět práce
Anotace
Příspěvek seznamuje s vedením odborného žákovského deníku. Žáci si zapisují informace o absolvovaných odborných akcích.
Obecným cílem je naučit žáky získávat odborné informace a pracovat s nimi, využívat prostředky informačních a komunikačních technologií ve svém oboru. Žáci si prohlubují schopnosti odborné komunikace.
Vyučovací předmět:technologie, odborný výcvik a IKT
Obor vzdělání a ročník: 29-54-H/01 Cukrář, 1. - 3. ročník
Rozvíjené klíčové kompetence
Aktivitou jsou u žáků rozvíjeny především kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám i kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi, kompetence k učení (s porozuměním poslouchat výklad a pořizovat si poznámky) i komunikativní kompetence (srozumitelně formulovat myšlenky a klást otázky).
Realizace
Aktivita je zařazena do vyučovacího předmětu technologie, vycházejícího z odborného obsahového okruhu Technická a technologická příprava RVP 29-54-H/01 Cukrář. Žáci jsou už od nástupu na školu vedeni k zápisům z každé absolvované exkurze nebo praxe buď formou pracovních listů anebo do speciálních sešitů. Týká se to především odborných akcí, jako jsou návštěvy potravinářských výstav, soutěží, exkurze do výrobních zařízení sociálních partnerů apod. Mohou také už dopředu obdržet pracovní listy, které v průběhu akce a po ní vyplňují. Důležité je, aby uvedli i vlastní názor na akci, na její obsah, průběh a zajištění. Vyučující se seznámí s těmito zprávami a nejlepší zveřejní na webových stránkách školy, aby se všichni žáci školy dozvěděli o konané akci, jejím průběhu a názoru spolužáků na její zdařilost a význam pro výuku. Nezbytným doplněním zprávy jsou fotografie a video z akce tak, jak ji žáci zachytili. V současné době zpracovávají žáci zprávy v elektronické podobě a odesílají je na e-mailovou adresu učitele.
Použité metody: individuální práce žáků
Nutné pomůcky a prostředky:
psací potřeby a pracovní listy nebo zápisník žáka, prostředky IKT - počítač, digitální fotoaparát, skener, tiskárna, přístup k Internetu
Reflexe PDP
Žáci si uvědomí výhody využívání IKT, učí se komunikaci se zástupci firem nebo sociálních partnerů a posilují své odborné znalosti.
Hodnocení
Napsání zprávy z každé absolvované akce je povinné pro všechny žáky. Žáci se speciálními poruchami učení, kterých je v některých třídách až třetina z celkového počtu, vypracují zápis heslovitě na PC, případně s pomocí asistenta u žáka s postižením apod. Zápis z akce může být i klasifikován a známka zahrnuta do hodnocení žáka v daném předmětu, pokud to vyučující uzná za vhodné.
Použitá literatura a zdroje:
- Učebnice českého jazyka s pokyny, jak správně vypracovat zprávu z exkurze, výstavy apod., např.:
- Kolektiv autorů: Český jazyk pro SŠ. SPN a.s, Praha 1998,
- Kvítková, N., Helclová, I.: Čeština pro učební obory SOU. Praha: SPN a.s., 2002. ISBN 8085937727



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .