Identifikační údaje
Nejčastější chybou v této části ŠVP byla adresa zřizovatele, který ji během krátké doby třikrát změnil.
Rámcové rozvržení obsahu RVP do ŠVP
Vážné nedostatky se pravidelně vyskytovaly především v nedodržení oblasti estetického vzdělávání a oblasti odborného vzdělávání. Problematická byla transformace u ŠVP, k jejichž tvorbě byl využit editor ŠVP SMILE, který většinu odborných předmětů nerozepisuje podle vzdělávacích oblastí RVP.
Učební plán, využití týdnů ve školním roce
Nejčastější chybou zde bylo nedodržení minimálního počtu hodin učební a odborné praxe ve využití týdnů, včetně nedostatečně objasněné organizace prázdninové praxe. Další nedostatky se objevovaly v příliš obecných názvech předmětů – např. seminář nebo cvičení. Poznámky k učebnímu plánu často chyběly, nebyly jasné nebo dostatečné. V rozvržení týdnů v roce mnohde nebyly zařazeny v posledních ročnících závěrečné nebo maturitní zkoušky.
Učební osnovy
Nejčastější nedostatky se objevovaly v pojetí vyučovacího předmětu – nebylo zdůvodněno, proč je zařazen do vzdělávacího programu. Ve výukových strategiích se často objevovalo nekoncepční opisování učebnic didaktiky bez konkrétního zařazení do předmětu a návaznosti na učivo a výsledky vzdělávání. Učitelé podrobně rozepisovali učivo, na které se snažili navázat výsledky vzdělávání. Problémy s opakováním učiva a výsledků vzdělávání v rámci jednotlivých předmětů se objevovaly nejčastěji v tělesné výchově a cizích jazycích, mezipředmětově v odborných předmětech.
Tvorba výsledků vzdělávání
Zásady tvorby výsledků vzdělávání nejsou v RVP popisovány, předpokládá se, že učitelé tuto dovednost získali studiem didaktiky. Výsledky vzdělávání jsou uvedeny k učivu jednotlivých vzdělávacích oblastí a tím jsou pro tvorbu ŠVP závazné. Učivo navíc, na které navazuje výsledek vzdělávání, se začleňuje s ohledem na profilaci ŠVP a učitelé si jej tvoří sami.
Nedostatky při formulaci výsledků vzdělávání:
- výsledek vzdělávání neodpovídá učivu,
např. učivo: „Obchodní činnost – velkoobchod, maloobchod, průběh obchodních
činností, ochrana spotřebitele“ X výsledek vzdělávání: „charakterizuje velkoobchod a popíše jednotlivé druhy velkoobchodu, vysvětlí formy prodeje“
- pro výsledek vzdělávání jsou nevhodně použita slovesa,
např. „uvede bezpečnost práce“, „umí správně vést údery kladivem“, v odborném výcviku „rozlišuje dvou a třítalířový způsob obsluhy“
- výsledek vzdělávání není jasný,
„implementuje míchané nápoje do skupin“
- výsledek vzdělávání se opakuje v různých předmětech,
např. v RVP Prodavač – ekonomické vzdělávání, učivo „Daňová evidenční povinnost“ - výsledek vzdělávání „umí vést daňovou evidenci pro plátce i neplátce
DPH“ – je shodně zařazen ve dvou předmětech: ekonomika a daňová evidence.
- výsledek vzdělávání je pro žáky nesplnitelný,
např. v ŠVP Kuchař – „navrhne menu pro danou kuchyni“ (k učivu exotické kuchyně); v teoretickém vyučování „provádí výsev jednoletých rostlin“; „je členem školních reprezentačních družstev v okresních a krajských soutěžích“
- výsledek vzdělávání je žákovi neužitečný,
např. „vyjmenuje prezidenty mezinárodní barmanské asociace“
- výsledek vzdělávání je nekontrolovatelný, např. zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí.
Tabulka přehledu zjištěných nedostatků a podkladů
|
Zjištěné nedostatky |
% |
|
|
celkem |
z toho závažné |
|
|
Identifikační údaje |
46 |
42 |
|
Transformace RVP do ŠVP* |
86 |
54 |
|
Učební plán |
53 |
28 |
|
Využití týdnů ve školním roce |
27 |
12 |
|
Učební osnovy |
43 |
31 |
|
Tvorba výsledků vzdělávání** |
59 |
47 |
* nezahrnuto nerozepsání disponibilních hodin
**nezahrnuty ojediněle nevhodné výsledky vzdělávání, ale pouze ty, které byly doporučeny k přepracování
Mgr. Alena Kloučková



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .