Autor: Mgr. Petr Knecht, Ph.D., Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU
Příspěvek představuje publikaci Moderní odborná škola: Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu[i], která pojednává o reformě kurikula odborného vzdělávání v České republice. Hlavní pozornost publikace je zaměřena na problémy spojené se zaváděním (implementací) kurikulární reformy do školní praxe. Podstata implementace kurikulární reformy spočívá v zavádění dvojúrovňového systému kurikulárních dokumentů, přičemž je rozlišena rovina státu a rovina školy. Zatímco rovina státu je reprezentována rámcovými vzdělávacími programy (RVP), rovina školy je reprezentována školními vzdělávacími programy (ŠVP). Princip spočívá v tom, že jednotlivé školy si vytvářejí své vlastní ŠVP, a to na základě RVP. Tím je realizována idea decentralizace kurikulární tvorby a současně se otevírá prostor pro autonomii škol.
V publikaci jsou prezentovány výsledky výzkumu, který spočíval v realizaci řízených rozhovorů vedených s řediteli, koordinátory tvorby ŠVP a řadovými učiteli na pilotních středních odborných školách a středních odborných učilištích. Výzkum realizoval Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ve spolupráci s Institutem výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jeho cílem bylo dokumentovat proces vzniku ŠVP a porozumět širokému spektru problémů, které jsou s tvorbou kurikula spojeny. Díky použité výzkumné technice řízených rozhovorů jsou v publikaci pojednány také některé další problémy, které mohou být v některých případech skryté nebo obtížně uchopitelné. V průběhu první poloviny roku 2011 bylo realizováno celkem 27 rozhovorů, byly pořízeny přepisy rozhovorů a byla zpracována jejich obsahová analýza.
Kurikulární reforma jako možnost pro realizaci změn
Výzkum ukázal, že na pilotních SOŠ a SOU je kurikulární reforma vnímána jako možnost pro uskutečnění širokého spektra změn. Z procesu tvorby pilotních ŠVP načerpaly školy zkušenosti, které bylo možné při tvorbě dalších ŠVP zhodnotit. Zatímco jednou z hlavních idejí kurikulární reformy byla decentralizace a posílení autonomie škol, v praxi se ukázalo, že tvorba ŠVP naráží na mnohé limity. Tyto limity především souvisely s finančními možnostmi jednotlivých škol – zpočátku se stávalo, že školy připravily ŠVP, nicméně jeho realizaci nebylo možné v plné míře financovat. Z výzkumu dále vyplynulo, že reformní záměry nebyly v některých případech učitelům s dostatečným předstihem vysvětleny, což v praxi vyvolávalo mnohé obtíže. Poukazovalo se také na problémy spojené s obtížnou uchopitelností vůdčích pojmů reformy (kurikulum, klíčové kompetence), jejichž výklad může být poměrně široký. Střední odborné školy a učiliště jsou významně napojeny na své sociální partnery (zejména zaměstnavatele), kteří tvorbu ŠVP významně ovlivňují.
Většina škol využila volnost, kterou jim ŠVP poskytují, a oproti minulosti více akcentovala svou oborovou i regionální specifičnost. Někteří respondenti vypověděli, že v souvislosti s tvorbou ŠVP se změnil způsob řízení škol, neboť do tvorby ŠVP byli ve větší míře zapojeni také řadoví učitelé. Školy ve svých ŠVP prezentují jasnou a společně sdílenou vzdělávací koncepci. Ukázalo se také, že tvorba ŠVP ve větší míře nastartovala spolupráci mezi vedením školy a učiteli, příp. mezi učiteli jednotlivých předmětů. Na mnoha školách se dle vyjádření dotazovaných učitelů zlepšila také spolupráce s žáky a rodiči. Výzkum dále upozornil, že učitelé začínají více promýšlet cíle a obsahy vzdělávání a reflektují vlastní práci, což se promítá do změny celkového pojetí výuky (využívání různých výukových metod a forem) a větší orientace výuky na žáka.
Co se týče funkcí kurikula, z rozhovorů vyplynulo, že ŠVP je na mnohých školách využíván jako nástroj dlouhodobého plánování výuky, a to zejména v rovině cílů a obsahů. V souvislosti se zaváděním ŠVP učitelé začali více promýšlet realizační stránku výuky, v tomto ohledu je možné ŠVP označit za impuls k zavádění výukových inovací. Někteří respondenti uváděli, že ŠVP využívají jako nástroj pro evaluaci výuky na úrovni školy jako celku i pro evaluaci výuky konkrétních učitelů. ŠVP také bývá častým podkladem pro hospitační činnost učitelů.
Problémy spojené s kurikulární reformou
V souvislosti s očekávanou podporou je možné konstatovat, že učitelé na pilotních školách vnímají jako akutní následující problémy: limitované množství finančních prostředků na zajištění výuky, systematicky nekoordinované vzdělávání učitelů, nízkou informační podporu veřejnosti a zejména rodičů, neujasněnou roli institucí zapojených do realizace a evaluace kurikulární reformy, neustálé změny vzdělávací politiky a nedostatky v obsahu RVP.
Publikace upozorňuje na široké spektrum problémů spojených s implementací kurikulární reformy v oblasti středního odborného vzdělávání. Výzkum takto naplňuje orientační funkci, kdy systematicky mapuje oblasti, které je možné v procesu implementace kurikulární reformy označit za bezproblémové nebo naopak za problematické. Považujeme za důležité upozornit, že výsledky realizovaného výzkumu není možné plošně zobecňovat, neboť vypovídají pouze o situaci na pilotních SOŠ a SOU. Kromě uvedeného je třeba zmínit, že edukační realita je v tomto výzkumu nazírána optikou učitelů, hlas ostatních aktérů reformy je v publikaci zmiňován pouze zprostředkovaně a okrajově.
Jsme přesvědčeni, že SOŠ a SOU v publikaci získají podněty a inspiraci, které jim umožní inovovat anebo lépe připravit stávající či nové ŠVP. Věříme, že čtenáři v publikaci také naleznou zajímavé a důležité podněty, které budou moci využít při obecnějších úvahách nad kurikulární reformou a snad také při řešení problémů s ní spojených. Kromě uvedeného bychom s výzkumnými zjištěními prezentovanými v této publikaci chtěli vstoupit do veřejných diskusí o vzdělávání a zároveň poskytnout výzkumně podložené poklady tvůrcům vzdělávací politiky, kteří by na jejich základě mohli činit informovaná rozhodnutí.
[i] Plný text výzkumné zprávy je k dispozici v publikaci Knecht, P., Šumavská G. a kol. (2011). Moderní odborná škola: Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.