Nejoblíbenější jsou výměnné pobyty žáků a učitelů
Pilotní školy spolupracují se zahraničními školami nejčastěji formou realizace projektů v programech Comenius, Leonardo da Vinci nebo Grundtvig. Školy také často pořádají výměnné pobyty žáků i učitelů, které patří zároveň k nejoblíbenějším formám spolupráce. Oblíbená je rovněž příhraniční spolupráce, krátkodobé odborné stáže, ale i mezinárodní soutěže či exkurze. Učitelé na mezinárodní spolupráci pozitivně hodnotí zejména možnost výměny a načerpání nových zkušeností, poznání zahraniční praxe a studia vyučovaných oborů, ale samozřejmě také přínos pro rozvoj komunikačních dovedností v cizím jazyce. Výměny přinášejí učitelům rovněž inspiraci pro výuku, její materiální vybavení atd.
Pilotní školy si poměrně aktivně vyhledávají své partnerské zahraniční školy a podniky samy. Zahraniční spolupráci si promýšlejí a chtějí, aby spolupráce nepřinesla jen jazykový efekt, ale aby žáci měli také možnost vidět, jakým způsobem se jejich obor vyučuje v zahraničí. Proto většinou spolupracují se školou s podobným odborným zaměřením. Praxe, kterou žáci mají možnost vidět v zahraničí, u nich může podnítit zájem o další, později třeba i pracovní mobilitu.
Spolupráce se zahraničním podnikem
Žáci se v rámci spolupráce mohou zúčastnit i odborné praxe v zahraničním podniku, která jim může přinést řadu neocenitelných zkušeností a dát jim zároveň i jakousi zpětnou vazbou o jejich dosažených znalostech a dovednostech. Polovina oslovených škol spolupracuje s podnikem v zahraničí, nejvíce škol tuto spolupráci realizuje prostřednictvím stáží žáků, mistrů či učitelů. Oslovené školy nejčastěji spolupracují se zeměmi, s nimiž Česká republika sousedí - s Německem a Slovenskem (i Rakouskem a Polskem) a dále s Francií či Itálií.
Martina Kaňáková