Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola Nové Město nad Metují, Husovo nám. 1218, PSČ 549 01
Aplikované průřezové téma: Občan v demokratické společnosti
Anotace
V této výuce, která se týká mediální výchovy, žáci tvoří příspěvky do tisku, zejména regionálního. V několika vyučovacích předmětech se učí psát zejména zprávy, ale také reportáže a rozhovory, v nichž informují o životě školy a domova mládeže. Žáci si při této aktivitě rozvíjejí komunikativní kompetence a kompetencí v oblasti práce s PC a s digitálním fotoaparátem.
Cíle (výsledky vzdělávání):
Žáci:
- shromáždí podklady pro zajímavou novinovou zprávu ze života školy nebo domova mládeže;
- stylizují zprávu nebo reportáž, případně rozhovor pro tisk;
- dovedou svůj text elektronicky odeslat k jazykové úpravě.
Vyučovací předmět: předmět zabývající se výchovou k občanství, český jazyk a literatura, IKT, odborné vyučovací předměty včetně odborného výcviku
Obor vzdělání a ročník: PDP se dá aplikovat ve všech oborech středního odborného vzdělání
Realizace
Vybraní žáci z každého oboru vzdělání připravují a upravují do konečné podoby informační články o akcích konaných v rámci školy a domova mládeže, které by mohly zajímat širší veřejnost. Na psaní těchto zpráv se podílejí žáci všech oborů vzdělání. Zpráva obsahuje informace o uskutečněných soutěžích, exkurzích, výstavách, projektech a dalších zajímavých akcích a jsou doplněny fotodokumentací. Se shromažďováním údajů jim pomáhají učitelé odborných teoretických předmětů a odborného výcviku. Připravené podklady žáci ukládají do počítačové podoby za pomoci učitele v předmětu IKT. Své články pak posílají elektronickou cestou vybraným spolužákům, kteří provedou za pomoci učitele českého jazyka konečnou úpravu a zasílají zprávy do místních novin.
Nutné pomůcky a prostředky: PC s příslušným programovým vybavením, tiskárna, digitální fotoaparát
Reflexe PDP
Vzhledem k tomu, že se žáci školy často zapojují do různých akcí, získali postupně mnoho materiálů pro zpracování článků různého charakteru – zpráv, reportáží, rozhovorů. Porozuměli rozdílu mezi zprávou a reportáží a uvědomili si přednosti rozhovoru. Jedni zpracovávali texty, jiní pořizovali fotodokumentaci digitálním fotoaparátem. Během práce se výrazně zlepšila jejich vzájemná komunikace i komunikace mezi žáky a učiteli. Zdokonalili se také v práci s počítačem a s digitálním fotoaparátem. V neposlední řadě si uvědomili význam své činnosti pro prezentaci školy na veřejnosti.
Hodnocení
Lze hodnotit obsah článku, jeho formu, aktivitu při shromažďování podkladů, úroveň práce s počítačem atp.
Použitá literatura a zdroje:
Broklová, Z. a kol. Média tvořivě: pro 2. Stupeň ZŠ a střední školy. Kladno: AISIS, 2008. 321 s. ISBN 978-80-904071-1-4.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .