Regionální konzultační centrum Libereckého kraje vzniklo na základě opakovaného výběrového řízení pro tento kraj v Centru vzdělanosti Libereckého kraje (CVLK) – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Liberci. Své první služby začalo proto poskytovat 39 odborným školám v kraji až ke konci školního roku 2009/2010.
Na dotazník konzultačního
centra týkající se realizace tvorby ŠVP na středních odborných školách Libereckého kraje reagovala polovina
oslovených škol. Data z dotazníku slouží centru nejen jako informace o aktuálním stavu kurikulární reformy
v Libereckém kraji, ale zároveň jako inspirace pro plánovanou činnost centra. Z dotazníku vyplynuly náměty
na vzdělávací akce v oblasti vnitřní výměny informací při tvorbě ŠVP uvnitř sborů, spolupráce se sociálními partnery
a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP).
Od počátku své činnosti centrum uspořádalo čtyři semináře, mimo jiné na téma Soulad rámcových vzdělávacích programů (RVP) a školních vzdělávacích programů (ŠVP) a Etická výchova, jeden workshop pro školy s gastronomickými obory a poskytlo 3 konzultace.
Rozhovor s vedoucím konzultačního centra Vladimírem Drahošem
Jakým způsobem oslovujete
školy a nabízíte jim své služby?
V první fázi osobním dopisem se základními informacemi o vzniku, kontaktech a úkolech našeho centra, ke kterému jsme připojili dotazník s otázkami, které se týkaly rozpracovanosti ŠVP, sociálních partnerů, požadavků na témata a termíny školení apod. Témata plánovaných seminářů a workshopů jsou zveřejněna na webových stránkách regionálního konzultačního centra (RKC). Informace o vzniku centra byla zveřejněna v bulletinu TECHyes.info, který je distribuován na všechny školy a školská zařízení Libereckého kraje, a také v tisku.
Jakou formu služeb Vašeho RKC (konzultace, semináře, workshopy) je mezi školami největší zájem?
Podle odpovědí škol z dotazníků vyplývá potřeba a požadavek na semináře DVPP, případně na workshopy s účastí České školní inspekce nebo sociálních partnerů. Oboje jsme zajistili - ředitel regionální pobočky ČŠI je náš lektor a sociální partneři jsou aktivní v jiném společném projektu organizace.
S jakými problémy jste se zatím při fungování konzultačního centra potýkali?
Největším problémem bylo organizačně nepříznivé období pro start našeho RKC. Probíhaly naplno maturity a vzápětí přišly hlavní letní prázdniny. Rázem jsme neměli k dispozici partnery z řad škol, ale ani lektorů. Po dobu prázdnin jsme tedy řešili zejména administrativní, archivační a propagační aktivity.
Jak zjišťujete, jaké
problémy s kurikulární reformou školy ve Vašem regionu mají, a jaké vzdělávací akce jim tedy máte
nabídnout?
Prvotní zjištění potřeb škol, z kterého vychází naše plány na nejbližší období, jsme řešili formou dotazníku. Školy se vyjádřily a naše RKC připravilo prvních 12 seminářů, které si školy „přály“ jako nejvíce potřebné. Další informace a potřeby škol na další období budeme zjišťovat při setkáváních na seminářích, e-mailu a neformálně při setkáních na jiných velkých akcích (AMOS, EDUCA, QUO VADIS apod.). Jako krajské vzdělávací zařízení pro DVPP máme k pedagogům a školám více než blízko.
S kolika lektory a konzultanty spolupracujete a jak si je vybíráte?
Máme pět základních lektorů. Všichni mají vysoké odborné kvality a zkušenosti s kurikulární reformou školství. Další lektory si vybíráme dle požadavků škol z katalogu kurzů DVPP pro SOŠ. Kurzy jsou akreditované MŠMT, lektoři kvalitní. Je-li na jedno téma více kurzů DVPP, vybíráme z nich podle osobní znalosti kvality lektora podle toho, jak umí téma podat, jak umí posluchače zaujmout apod.
Spolupracujete s ostatními konzultačními centry – pořádáte společně vzdělávací akce, „půjčujete“ si lektory atd.?
Přes krátkou dobu existence našeho centra jsme v rámci spolupráce vypomáhali RKC Praha s informovaností SOŠ Libereckého kraje o akreditovaném 250hodinovém kurzu pořádaném v Praze. RKC Královéhradeckého kraje jsme vypomohli kurzem i lektorem na téma ETIKA – výchova k prosociálnosti, který je školami velmi žádaný. Na dalších akcích se dále domlouváme.
Vizitka
Regionální
konzultační centrum Libereckého kraje
Centrum vzdělanosti Libereckého kraje – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, příspěvková organizace, Masarykova 18, 460 01 Liberec
Web: www.cvlk.cz, www.cvlk.cz/cs/kurikulum-s/, e-mail sekretariat@cvlk
cz, tel: 485 101 872
Kontaktní osoby:
Vedoucí RKC - Mgr. Bc. Vladimír Drahoš (vladimir.drahos@cvlk
cz)
Odborná pracovnice RKC - Tereza Duštírová (tereza.dustirova@cvlk
cz)
Plánované semináře v 1. pololetí školního roku 2010/11
|
20.10. 2010 Etická výchova |
|
20.10. 2010 Využití projektů ve výuce. Kurzy DVPP nabídka k výběru |
|
25.11. 2010 Implementace ICT do výuky |
|
25.11. 2010 Odborné předměty – elektro obory |
|
22.12. 2010 Práce s problémovými žáky, motivace žáků |
|
22.12. 2010 Odborné předměty – matematika, rodinná výchova |
|
20.1. 2011 Klíčové kompetence |
|
20.1. 2011 Odborné předměty – potravinářské obory |
Místo konání seminářů – CVLK, Liberec



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .