Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Nové Město nad Metují, Husovo náměstí 1218
Aplikovaná průřezová témata
Člověk a svět práce
Anotace
Základní myšlenkou projektu je uspořádat dopoledne zábavných her pro děti z místní MŠ a nejnižší ročníky ZŠ. Vyvrcholením dopoledne je ukázka a ochutnávka desetimetrové rolády, kterou připraví žáci 2. ročníku oboru kuchař – číšník pro pohostinství. Cílem je vytvoření rolády dlouhé 10m, která se slavnostně rozkrájí a zkonzumuje na závěr dětského dne.
Vyučovací předmět
Potraviny a výživa, technologie přípravy pokrmů, odborný výcvik
Obor vzdělání a ročník
Kuchař – číšník pro pohostinství, 2. ročník
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k řešení problému
- komunikativní kompetence
- občanské kompetence a kulturní povědomí
- matematické kompetence
Realizace
Žáci si spočítají potřebné suroviny na roládu, kterou společnými silami upečou. Současně zorganizují dětské soutěže a připraví drobné ceny do jednotlivých soutěží. Vytvoří pozvánky, osloví MŠ a ZŠ. Pozvou též zástupce celostátních médií. Během dětského dne organizují zábavu a soutěže dětí. V průběhu přípravy akce spolupracují s učiteli a využívají nabytých znalostí a dovedností potřebných ke zvládnutí tohoto úkolu.
Použité metody: problémová, projektová výuka.
Nutné pomůcky a prostředky
Suroviny na roládu, ceny a drobné předměty do soutěží.
Reflexe PDP
Výborný projekt, ve kterém žáci sami s nadšením připravovali jednotlivé soutěžní úkoly. Maskotem celého dne byl klaun. Žáci při péči o malé děti uznali, že profese pedagoga není snadná. Dobře se vypořádali s přípravou „maxirolády“ (cca 500 porcí) za pomoci učitelů odborného výcviku. Akce měla vynikající ohlas. Učitelky z MŠ a ZŠ chválily připravenost akce v místním tisku. Realizace těchto akcí pomáhá žákům při vstupu na trh práce.
Hodnocení
Učitelé hodnotili samostatný a tvůrčí přístup zapojených žáků.
Použitá literatura a zdroje
Receptury teplých pokrmů
Cukrářské receptury



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .