Autor: Ing. Jiří Mlateček
Škola: Střední škola a Základní škola, Husovo náměstí 1218, Nové Město nad Metují
Aplikované průřezové téma
Člověk a svět práce
Vyučovací předmět
Stolničení, speciální obsluha
Obor vzdělání a ročník
Kuchař – číšník pro pohostinství, 3. ročník
Anotace
Příspěvek seznamuje s přípravou prezentační akce pro veřejnost. Myšlenkou projektu je připravit ukázky míchaných nápojů, seznámit laiky s barmanskými technikami a přípravou kvalitní kávy. Závěrem proběhne soutěž v míchání nápojů.
Cílem je připravit ukázky míchaných nápojů pro laiky, seznámit je s různými technikami míchání nápojů a umožnit jim namíchat si vlastní nápoj pod dohledem absolventů barmanského kurzu.
Rozvíjené klíčové kompetence:
- kompetence k řešení problému
- komunikativní kompetence
- občanské kompetence a kulturní povědomí
Realizace
Žáci si na základě svých znalostí a dovedností nejen z teoretické a odborné výuky, ale i ze zkušeností z absolvovaného barmanského kurzu, připraví prezentační akci pro žáky školy i veřejnost. V dopoledních hodinách seznámí zúčastněné s technikou míchání nápojů a přípravou kávy. Všichni zájemci si mohou pod vedením „zkušených barmanů“ namíchat svůj vlastní nápoj. Nejšikovnější z nich pak postoupí do odpolední soutěže.
Metody a formy práce: problémová, projektová výuka
Nutné pomůcky a prostředky
Barmanské pomůcky, suroviny na ukázky a soutěž, propagační materiály, ceny pro soutěžící
Reflexe PDP
Žáci vytvořili tým a skvěle zvládli celé dopoledne s instruktážemi, komentářem k míchaným nápojům a kávě. Organizačně se vhodně doplňovali, celá akce potěšila všechny, kteří se jí zúčastnili. Realizace těchto akcí pomáhá žákům při vstupu na trh práce.
Hodnocení
Instruktáže a připravenost žáků hodnotili učitelé odborných předmětů a odborného výcviku.
Použitá literatura a zdroje
Receptury míchaných nápojů
SALAČ, Gustav. Stolničení. Praha: Fortuna, 2004. 224 s. ISBN 8071687529
ČERNÝ, Jiří - SRKALA, Antonín. Moderní obsluha. Praha: IQ 147, 1997.312 s.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .