Proběhla konference k sociálnímu partnerství škol
Dne 1. března se v Brně konala konference Sociální partnerství odborných škol. Prezentace zástupců odborných škol, sociálních partnerů i zástupců projektu jsou k dispozici na webu projektu. Z přednesených příspěvků připravujeme sborník, který bude doplněn i příspěvky, které na konferenci nezazněly. Bližší informace o konferenci najdete na straně 2. Na téma sociální partnerství škol se budou konat v příštích měsících kulaté stoly v regionálních konzultačních centrech.
Exkurze na pracoviště a kulaté stoly k sociálnímu partnerství
Vedle konzultací, seminářů a workshopů, které nabízejí konzultační centra zástupcům škol ve všech krajích, zařadila některá centra do jarní programové nabídky exkurze na pracoviště. Konzultační centrum Královéhradeckého kraje např. chystá exkurze na pracoviště Škoda auto, a.s. nebo do Botanické zahrady v Troji. Jihomoravské centrum plánuje exkurzi do spalovny odpadů a významných firem v regionu. Konzultační centra také plánují uspořádání kulatých stolů na téma sociální partnerství odborných škol. Více informací o akcích center najdete na straně 4 a na webu projektu.
Metodické příručky k průřezovým tématům
Na jaře 2011 vyjdou dvě metodické příručky věnované jednotlivým průřezovým tématům (PT). První díl zahrnuje PT Občan a demokratická společnost a Informační a komunikační technologie, druhý díl se bude věnovat tématům Člověk a svět práce a Člověk a životní prostředí. Všechna průřezová témata budou obsahovat teoretický úvod a budou doplněna několika příklady dobré praxe pedagogů odborných škol, které mohou sloužit jako inspirace k výuce ostatním učitelům. Příručky po vydání rozešleme všem odborným školám.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .