Porada pilotních škol v Olomouci
Na začátku listopadu proběhla porada zástupců 27 pilotních škol zapojených do projektu Kurikulum S, tentokrát v Olomouci. Na poradě vystoupilo několik zástupců pilotních škol s prezentacemi, pomocí kterých seznámili své kolegy s výukovými metodami a vzdělávacími moduly na svých školách, např. jak zapojují žáky do řešení aktuálních problémů školy a jak je motivují k výuce, mj. pomocí zážitkové pedagogiky. Některé prezentace se týkaly průběhu profilových maturitních zkoušek a implementace školních vzdělávacích programů do praxe.
Monitoring profilové maturitní zkoušky
V květnu a červnu 2010 sledovali experti NÚOV průběh profilových maturitních zkoušek na 51 vybraných odborných školách v různých oborech vzdělání. Během pozorování se ukázalo, že kvalita maturitních zkoušek z hlediska jejich koncepce a metod ověřování se výrazně odlišuje, a to i v rámci jednoho oboru vzdělání. Závisí přitom na přístupu školy. Každá škola má vlastní způsob průběhu zkoušky, rozdílnou úroveň, zkoušky se liší podle kvality školy nebo učitelů. Vedle komplexního pojetí maturitních zkoušek a ověřování žáka stále na některých školách přetrvává klasické pojetí zkoušek a orientace na vědomosti.
Konference k sociálnímu partnerství
1. března 2011 proběhne v Brně konference k sociálnímu partnerství odborných škol, na které budou
představeny výsledky studie k této problematice a kde vystoupí se svými zkušenostmi jak zástupci škol, tak
sociálních partnerů (zaměstnavatelů, vysokých škol). Zájemci o účast na konferenci se mohou přihlásit na webu
projektu www.kurikulum.nuov.cz. Pokud by měl někdo zájem vystoupit
s příspěvkem, ať se ozve na mail petr.spousta@nuov
cz. Z konference
bude vydán sborník příspěvků. Vaši účast uvítáme.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .