Autor: Ing. Agáta Kočí
Škola: SOŠ veterinární, mechanizační a zahradnická a JŠ s právem SJZ, Rudolfovská 92, 370 01 České Budějovice
Aplikované průřezové téma
Člověk a svět práce
Anotace
Příspěvek seznamuje se samostatnou prací, v rámci které žáci sami formulují, co by měli umět před vstupem do pracovního procesu. Vyučující často svým svěřencům říkají, co vše neumí. V podstatě jde o takový pedagogický folklór, který se ale míjí účinkem. Lepší je, když si toto řeknou žáci sami.
Hlavním cílem práce bylo, aby si žáci sami uvědomili, co by měli umět po absolvování školy.
Vyučovací předmět: sadovnictví, český jazyk
Obor vzdělání, ročník: zahradnictví, 4. ročník; doporučuji po úpravě realizovat ve všech oborech vzdělání
Rozvíjené klíčové kompetence
- kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám,
- personální a sociální kompetence.
Realizace
Práce je krátká, nezabere více než 20 minut a byla provedena ve 2. pololetí 4. ročníku.
Žáci pracují sami a jejich úkolem je na papír A5 napsat inzerát, že hledají pracovníka do zahradnictví. Inzerát má mít název, text, který má max. 15 slov a značku. Na práci mají asi 5 minut, potom své práce vyvěsí na určené místo ve třídě. Texty jednotlivých inzerátů následně učitel čte a pověřený žák vypisuje na tabuli požadavky na zaměstnance a to, co firma zaměstnancům nabízí. Pro žadatele o práci tak vzniknou dva sloupce: co se po mně požaduje a co můžu za to dostat. Zjednodušeně lze říci, že výsledek se dá shrnout do věty: Za dobrou práci dobrá odměna.
Použité metody
Samostatná práce, skupinové hodnocení
Nutné pomůcky a prostředky
Nůžky, papír, lepicí páska, fixy
Reflexe PDP
Žáci si uvědomí, že nic není zdarma. Jednotlivé práce zůstaly ve třídě pověšené nějakou dobu a to vyvolalo další efekt. Učitelka českého jazyk si těchto prací všimla a uvědomila si, že zakrátko budou tito žáci hledat práci a číst inzeráty nebo možná také sami psát inzeráty. Zvýšeným důrazem na práci s textem je na to v dalších hodinách českého jazyka připravovala.
Hodnocení
Samotný obsah práce byl hodnocením, a to sebehodnocením, toho, co žáci umí a co měli umět. Hodnocení aktivity samotné nebylo realizováno.



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .