Projektové
vyučování je výukovou metodou, která pomáhá učiteli vyučování zpestřit, zaujmout žáky a zprostředkovat jim radost
z viditelných výsledků. Jde o výuku zorganizovanou tak, aby se žáci sami aktivně zapojovali do plánování
učebních i pracovních činností a mohli vnášet své vlastní nápady, učili se při jejich realizaci zastávat různé
pracovní role, veřejně prezentovat výsledky své práce apod., výrazně podpoří efektivitu frontálního vyučování, které
je v českém školství tradiční organizační formou výuky. Tato výuka může výrazně přispívat i k osvojování
klíčových kompetencí žáků, na které se vzdělávání zaměřuje. Zároveň je třeba si uvědomit, že zavádění a využívání
projektového vyučování ve škole klade zvýšené nároky na organizační i psychologické aspekty učitelské práce.
Nejde přitom o žádnou novinku poslední doby. Kořeny projektového vyučování můžeme najít již v pedagogické teorii a praxi 18. a 19. století. Dnes již v mnohých odborných školách v naší republice učitelé projektové vyučování běžně realizují. Výsledky jejich práce, které by mohli částečně či plně využívat i ostatní učitelé, zůstanou ovšem velmi často skryty pouze na úrovni autorské školy. Proto jsme při přípravě příručky oslovili školy se žádostí, aby nám poskytly dokumentaci k projektové výuce a k žákovským projektům, které se svými žáky uskutečňují, případně hodlají uskutečnit. Velmi oceňujeme, že řada učitelů si našla čas na to, aby kromě své hlavní práce věnovala pozornost i této nabídce.
Každý žákovský projekt se realizuje v několika fázích:
- příprava projektu
- vlastní realizace projektu
- prezentace projektu
- hodnocení projektu
Přehled žákovských projektů
|
Číslo ŽP |
Název žákovského projektu |
|
|
VŠEOBECNÉ (* takto označené projekty lze využít i jako odborné) |
|
|
jednodušší |
|
1 |
Zvu vás k nám |
|
2 |
Rozhlédni se kolem své nové školy! |
|
3 |
Turistika a rozvoj obce |
|
4 |
K maturitě bez obav |
|
5 |
Virtuální návštěvník v mém městě/zemi |
|
6 |
Víme, co jíme? * |
|
7 |
Asistent ve firmě * |
|
|
složitější |
|
8 |
Putovní dokumentační výstava Mnichov, okupace, osvobození |
|
9 |
Zrození knihy |
|
10 |
Bravo, Mädchen, National geographic … školní časopis |
|
11 |
Berlín entdecken |
|
12 |
Goethe – Erlkönig |
|
13 |
Tajemství oblohy * |
|
14 |
Ekopark pro zábavu a vzdělání v naší obci * |
|
15 |
Inovace webového portálu školského zařízení * |
|
|
ODBORNÉ |
|
|
jednodušší |
|
16 |
Proměna |
|
17 |
Péče o ruce |
|
18 |
Návrhy a tvorba výrobků tradičních řemesel |
|
19 |
Podpůrné programy pro výuku elektrotechnických předmětů na střední průmyslové škole |
|
|
složitější |
|
20 |
Výmalba vnitřních prostor FOD – Klokánek |
|
21 |
Realizace souboru výtvarných prací inspirovaných návštěvou věznice |
|
22 |
Elektronika chrání majetek |
|
23 |
Světelná křižovatka |
|
24 |
Spojité řízení teploty |
|
25 |
Módní přehlídka |
|
26 |
Vedeme si firmu |
|
27 |
Stravování a zvyklosti britských ostrovů |
|
28 |
CAD systémy používané ve strojírenství a stavebnictví |
|
29 |
Tvorba didaktických pomůcek – Řezné nástroje |
|
30 |
Návrh a výroba šroubového zvedáku |
|
31 |
Způsobují auta změny klimatu? |
|
32 |
Zoubky jako perličky |
Součástí příručky je také CD-ROM, na kterém jsou veškeré žákovské projekty včetně příloh a dokumentace. Můžete si je tedy zkopírovat a využívat přímo při vyučování.
publikace
ke stažení v pdf (7,41
MB)



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .