
Průřezová témata jsou novým prvkem ve vzdělávání žáků základních a středních škol, mají výchovný charakter a jejich cílem je přispět zejména k rozvoji postojů, návyků a dovedností žáků a ukázat jim souvislosti mezi fakty a jevy. Ukazuje se však, že ne vždy si vyučující vědí rady s tím, jak průřezová témata uchopit, zapracovat do školních vzdělávacích programů, aplikovat (realizovat) ve výuce a hodnotit jejich účinnost.
Cílem metodické příručky je pomoci vyučujícím pochopit smysl průřezových témat a ukázat možnosti jejich aplikace ve výuce. Publikace obsahují řadu příkladů dobré praxe – konkrétních ukázek z praxe zkušených učitelů všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů, které by se mohly stát vhodným zdrojem inspirace pro vás.
Děkujeme všem vyučujícím, kteří přispěli do této metodické příručky.
Ke stažení:
Prurezová témata 1. díl.pdf (9,34 MB)
Prurezová témata 2.díll.pdf (8,97 MB)



Příručka CLIL ve výuce - jak zapojit cizí jazyky do vyučování otevírá možnosti integrované výuky v takovém typu
vzdělávání, ve kterém se plánuje zavést cizí jazyk nebo alespoň prvky cizojazyčné výuky v odborném předmětu.
Pojem odborný předmět používáme pro jakýkoliv vzdělávací obsah nejazykového charakteru, který je vyučován na
jakémkoliv typu a stupni vzdělávání. V příručce o CLIL (Content and Language Integrated Learning), tj. obsahově
a jazykově integrovaném vyučování, naleznete charakteristické rysy pro CLIL v českém prostředí. Snažili jsme se
vymezit důležité principy a cíle CLIL výuky. Zabýváme se také plánováním a realizací CLIL ve vyučovací hodině. Proto
jsme zahrnuli množství praktických příkladů, metodických návodů a doporučení, které by měly sloužit cílové skupině
učitelů nejazykových předmětů základních a středních škol.
Příručka si klade za úkol pomoci těm, kteří uvažují o modulové výuce a chtěli by začlenit moduly do svých školních
vzdělávacích programů nebo je využívat pro rozvíjení mobility žáků a učitelů v rámci ECVET. Příručka se obsahově
skládá ze dvou částí: V první části (kapitola 1–4) popisuje obecně vzdělávací moduly, jejich tvorbu a využití pro
zpracování ŠVP. V další části (kapitola 5) se věnuje využití a zpracování vzdělávacích modulů pro podporu mobility
žáků v rámci systému ECVET .