Autor: Ing. Dubský Karel
Škola: Střední rybářská a Vyšší odborná škola vodního hospodářství a ekologie, Vodňany, Zátiší 480, 389 01 Vodňany
Aplikovaná průřezová témata
Hlavní: Občan v demokratické společnosti
Vedlejší: Informační a komunikační technologie
Anotace
Vydávání školního časopisu je prostředkem ke zlepšení klimatu ve školním prostředí a forem komunikace mezi školou a žáky. Je také prostředkem mediální výchovy a rozvíjí řadu klíčových kompetencí žáků. Dále vede ke zkvalitňování informačních a marketingových činností školy. Časopis vydávaný v tištěné podobě a zveřejněný na webových stránkách školy oslovuje nejen žáky, pedagogy a zaměstnance školy, ale také uchazeče o studium a absolventy školy.
Cílem výuky je:
- rozvoj mediální gramotnosti žáků a jejich klíčových kompetencí (osobnostní a sociální kompetence, komunikativní kompetence, kompetence k používání ICT a k pracovnímu uplatnění);
- prezentace aktivit školy „dovnitř i navenek“;
- zlepšení informovanosti žáků, rodičů, uchazečů o studium, absolventů, ale i pracovníků školy o dění ve škole;
- zlepšení forem komunikace mezi pedagogy a žáky.
Realizace
Nápad vydávat ve Střední rybářské škole Vodňany školní časopis není nový. V minulosti již proběhly podobné pokusy, zejména na základě aktivity zkušenějších studentů Vyšší odborné školy vodního hospodářství a ekologie, ale žádný z těchto pokusů dlouho nevydržel.
Problémy by se daly shrnout do několika oblastí:
- materiální a technické – komplikovaný přístup žáků k technice v mimoškolní době, množení textů kopírováním, nízká kvalita kopií, zejména fotografií apod.
- kvalita příspěvků – některé příspěvky byly obsahově kvalitní, jiné méně.
- financování – i přes poměrně nízké náklady je škola nehradila a hledaly se jiné cesty, například prostřednictvím SRPŠ.
Po vydání několika čísel tyto aktivity skončily. Staronový nápad vydávat školní časopis se zrodil v souvislosti s přípravou realizovaného projektu OPVK[1]. Při projednávání koncepce tohoto záměru bylo přihlédnuto k dřívějším zkušenostem tak, aby se časopis stal dlouhodobě životaschopným projektem školy.
V současnosti již můžeme shrnout naše poznatky a formulovat určité zásady tak, aby obdobný záměr skončil úspěchem:
a) Rovnoměrné zapojení žáků i pedagogů
Zapojení žáků bylo zpočátku poněkud laxní, asi tak, jako je tomu vždy, když s nějakým nápadem přijdou vyučující (a ne žáci sami). Tato bariéra však padla hned v okamžiku, kdy byli žáci vyzváni, aby vymysleli pro školní časopis jeho název. Z ankety vzešlo na několik desítek zajímavých námětů. Zvítězil název časopisu Ryboviny. Zajímavých bylo více, např. Mokré noviny, Rybí novinky, Šupinaté noviny apod.
Hned nato se schopný kreslíř, hlavně vtipů a karikatur, který se na škole vždy najde, stal tvůrcem titulní strany časopisu. S příspěvky to šlo pomaleji. Zpočátku jsme museli žáky oslovit a požádat. Dnes už je situace jiná, příspěvků je spíš více, než kolik jich lze uveřejnit. Do časopisu v současnosti přispívají pedagogové a žáci zhruba stejným dílem.
b) Kvalitní obsah
Obsah textů byl asi nejdůležitější věcí, kterou realizační tým řešil. Samozřejmě, že v obecné rovině je časopis zaměřen na vše, co souvisí s děním ve škole a na rybářství, tedy na obor, ve kterém se vzdělávají. Přitom je třeba vzít v úvahu, že časopis je důležitým marketingovým nástrojem jako zdroj informací pro budoucí uchazeče o studium. Dozvědět se například z příspěvků žáků, jaké zážitky měli na učební praxi, na zahraniční exkurzi nebo jak tráví volný čas, je určitě účinnější než informace o škole získané z letáku.
V současné době se vykrystalizovala poměrně pestrá struktura časopisu. V jednotlivých číslech jsou odborné články, rozhovory s absolventy, zprávy z exkurzí, informace o aktuálním dění ve škole (maturitní ples, odborná konference, prezentace školy na výstavách atd.), úryvky ze slohových prací, zprávy ze sportovních kurzů a soutěží a jiné.
Zvláště bych chtěl upozornit na pravidelnou rubriku Rozhovor s absolventem. Tento rozhovor vedou žáci osobně nebo mailem. Vytipování úspěšných absolventů školy v různých oblastech nedalo velkou práci. Najednou jsme zjistili, že takových absolventů máme ne několik, ale desítky. Probíhají rozhovory s významnými osobnostmi našeho produkčního rybářství, ale také s úspěšnými sportovci či mediálně známými absolventy školy. Kupodivu jsou žáci schopni připravit kvalitní otázky pro rozhovor prakticky sami. Tato rubrika má význam hlavně pro žáky školy, a to pro jejich motivaci k učení, protože na příkladech vidí, kam se to dá v životě dotáhnout.
K oživení jednotlivých čísel slouží také obrazové strany či dvoustrany (např. reportáž z maturitního plesu nebo exkurze). Důležitá je kvalita poskytnutých fotografií, jejichž černobílá reprodukce může být ve výsledku velmi zdařilá.
c) Odpovědnost za kvalitu a zajištění redakčních úprav příspěvků
Díky výše uvedenému grantu se podařilo zajistit redaktorku časopisu na dobu trvání projektu. Ta se podílí na shromažďování příspěvků, provádí jejich korektury a spolupracuje s vydavatelem. Je dobré, že je věkově blízká žákům školy, a tak vše probíhá bez jakýchkoliv problémů.
d) Dodržení pravidel publicity
Vzhledem ke skutečnosti, že vydávání časopisu je finančně podporováno z projektu, je nezbytně nutné dodržet veškerá pravidla pro publicitu (umístění log, jejich velikost, pořadí, důležité formulace o projektu atd.). Kdo absolvoval nějaký podobný projekt, ví, jak je toto z hlediska proplácení nákladů důležité. Proto doporučujeme konzultovat grafickou úpravu s poskytovatelem finančních prostředků (v případě grantů).
e) Kvalitní zpracování
Pro vydávání veškerých tištěných materiálů byla škola povinna vypsat výběrové řízení. Tím došlo k tomu, že i poměrně malá zakázka na vydávání časopisu Ryboviny se realizuje u renomovaného vydavatelství. Důležité je, že vydavatel má zkušenosti s grafickou úpravou podobných materiálů.
f) Způsob šíření a prezentace časopisu
Časopis Ryboviny je vydáván ve 300 výtiscích čtyřikrát do roka. V tištěné podobě je rozdán žákům školy a asi stejný počet výtisků je použit při propagačních akcích. Dále jsou jednotlivá čísla umístěná na webu školy tak, že je možné si je snadno prohlédnout a případně vytisknout.
g) Financování
Až do roku 2012 je financování zajištěno z výše uvedeného grantu. Vzhledem k tomu, jak se situace kolem časopisu vyvíjí, je velmi reálné, že bude zájem o jeho vydávání i v dalším období. Finanční náročnost není sice velká, ale pohybujeme se v podmínkách českého školství. Dá se tedy očekávat problém, z čeho bude škola vydávání platit po uplynutí grantu.
Budoucnost časopisu
Už dnes se dá říci, že v podmínkách SRŠ Vodňany se časopis Ryboviny osvědčil jako běžná a vysoce užitečná součást života školy. Dá se předpokládat všeobecný zájem o dlouhodobé pokračování jeho vydávání, a to i po uplynutí grantu, s jehož podporou vychází.
Situace vypadá tak, že s každým dalším číslem se jeho vydání stává více rutinní záležitostí. Bohužel nebude možné udržet úvazek redaktorky časopisu. Tento problém, věřím, vyřeší některý z učitelů, který se časopisu ujme, a možná ještě větší zapojení žáků. Takže skutečným problémem zůstane finanční podpora ze strany školy.
Bližší informace lze získat na www.srs-vodnany.cz.
Výsledky
Vydávání školního časopisu plní funkci jakési „nadstavby“, ale souvisí i se ŠVP. Je totiž prostředkem zvyšování mediální gramotnosti žáků a rozvoje jejich klíčových kompetencí včetně kompetence k pracovnímu uplatnění. Cílem je zvýšit prestiž školy, sounáležitost žáků s děním ve škole a zlepšit informovanost uchazečů o studium o fungování školy. Ve všech těchto oblastech plní časopis Ryboviny své poslání. O kvalitě časopisu se můžete přesvědčit na www.srs-vodnany.cz (časopis).
Použitá literatura a zdroje: jednotlivá čísla časopisu
[1] Projekt „Zkvalitnění marketingu, výuky cizích jazyků a spolupráce se zaměstnavateli pro zvýšení kvality vzdělávání na Střední rybářské škole ve Vodňanech".