| 
 
Název modulu
 
 | 
 
Význam, přehled a celkové využití energetických zdrojů
 
 | 
| 
 
Kód modulu
 
 | 
 
 
 
 | 
| 
 
Nominální délka
 
 | 
 
20 hodin
 
 | 
| 
 
Platnost od
 
 | 
 
 
 
 | 
| 
 
Typ modulu
 
 | 
 
 
 
 | 
| 
 
Vstupní
 
předpoklady
 
 | 
 
Poznatky z přírodních věd: sluneční energie, vlastnosti vody, hydrologický cyklus, proudění ovzduší,
fotosyntéza, dřeviny, byliny, ekosystém - struktura a funkce, biotechnologie - využívání různých druhů
mikroorganismů výroba elektrické energie, proces spalování.
 
Poznatky ze společenských věd: přehled historie vývoje lidské společnosti, ekonomický rozvoj, hodnocení
společenského rozvoje, udržitelný rozvoj - vývoj environmentální problematiky, vztahy environmentálního,
ekologického a sociálního pilíře - konkrétní příklady (např. „green jobs").
 
 | 
| 
 
Stručná anotace vymezující cíle
 
 | 
 
Cílem vzdělávacího modulu je:
 
- poskytnout přehled o využívání energie lidskou společností, o souvislostech využívání fosilních paliv a
průmyslové revoluce, o současné potřebě energie z globálního, evropského a národního hlediska, o limitech pro
využívání fosilních paliv, o dalších možnostech energetických zdrojů (současných i perspektivních, výhodách a
nevýhodách, možnostech z hledisek geografických, ekonomických atd.)
 
- poskytnout přehled o legislativě vztahující se k využívání obnovitelných energetických zdrojů
 
- podpořit schopnosti propagace a osvěty v oblasti životního prostředí a zejména „zelené energie"
 
 
 | 
| 
 
Předpokládané výsledky vzdělávání
 
 | 
 
Absolvent:
 
- získá přehledné informace o významu energie pro lidskou společnost, o roli fosilních paliv v procesu
ekonomického a sociálního vývoje, o možnostech a problémech využívání neobnovitelných přírodních zdrojů o
poznaných limitech
 
- charakterizuje a kategorizuje energetické zdroje, objasní význam a perspektivy využívání obnovitelných
zdrojů energie
 
- vyjmenuje a stručně charakterizuje všechny druhy obnovitelných a nevyčerpatelných zdrojů energie: slunce,
voda, vítr, zdroje živé přírody - biomasa, energie akumulovaná v prostředí (tepelná čerpadla), hlubinné
geotermální zdroje apod.
 
- vysvětlí obecné výhody a nevýhody využívání obnovitelných zdrojů energie pro udržitelný rozvoj
 
- zdůvodní význam energetických úspor ve vztahu k udržitelnému rozvoji (tj. k ochraně prostředí i k
hospodářskému a sociálnímu rozvoji) a objasní význam hledání nových energetických zdrojů
 
- získá informace o současných i perspektivních možnostech řešení energetických problémů v zájmu
udržitelného rozvoje (koncepčních, administrativně právních, ekonomických, vědeckovýzkumných a realizačních)
 
- komunikuje o energetických úsporách, obnovitelných energetických zdrojích, přispívá k zajišťování osvěty
 
- vyjmenuje předpisy a možnosti podpory ze strany státu vztahující se k obnovitelným energetickým zdrojům a
úsporám energie
 
- využívá a řídí se legislativními dokumenty, zná předpisy BOZP
 
 
 | 
| 
 
Obsah modulu
 
 | 
- vývoj potřeby energie, možnosti a důsledky využívání fosilních paliv, limity
 
- rozdíl mezi neobnovitelnými, nevyčerpatelnými a obnovitelnými přírodními zdroji
 
- přehled obnovitelných a nevyčerpatelných energetických zdrojů
 
- vztah energetiky k řešení současných globálních a regionálních problémů
 
- společenské nástroje pro řešení současných problémů
 
- propagace „zelené energie" (tj. úspor a OZE)
 
- legislativa vztahující se k OZE
 
 
 | 
| 
 
Doporučené postupy výuky
 
 | 
 
Výklad, interaktivní metody a formy, využívání audiovizuálních prostředků, projektové metody, vyhledávání
informací, aktivní kontakty s okolím
 
 | 
| 
 
Způsob ukončení
 
 | 
 
Písemná zkouška (test)
 
Prezentace projektů a diskuse
 
 | 
| 
 
Hodnocení výsledků vzdělávání
 
 | 
 
Hodnotící kriteria stanoví vzdělavatel.
 
 | 
| 
 
Doporučená literatura
 
 | 
 
Petříková a kol., 2006 Energetické plodiny, 176 str., Praha 2006
 
Petříková, V., 2004: Pěstování rostlin pro energetické účely, 32 str., Praha 2004
 
Petříková, V., 2006: Produkce a využití rostlinné biomasy pro energetické účely. E-lerning - ÚZPIZ Praha,
2006
 
 |