Vzdělávací modul
Název modulu
|
Tepelně izolační materiály
|
Kód modulu
|
|
Nominální délka
|
30 hodin
|
Platnost od
|
|
Typ modulu
|
Teoretický
|
Vstupní
předpoklady
|
Základní znalosti o stavebních materiálech a jejich vlastnostech
Znalosti a dovednosti odpovídající ukončenému 1. ročníku střední školy stavební nebo 2.ročníku učebního oboru
zedník, montér suchých staveb
|
Stručná anotace vymezující cíle
|
V modulu získají absolventi podrobný přehled o tepelně izolačních materiálech, jejich vlastnostech a
jejich používání v souvislosti s výstavbou domů s nízkou energetickou náročností a úpravami
stávajících objektů z hlediska požadavků na úspory energie.
|
Předpokládané výsledky vzdělávání
|
Absolvent:
- získá přehled o tepelně izolačních materiálech
- seznámí se s fyzikálními a technickými pojmy (teplo, měrné teplo, součinitel tepelné vodivosti,
tepelný odpor konstrukce)
- porovná vlastnosti tepelně izolačních materiálů
- rozliší tepelně izolační materiály dle způsobu použití
- vyjmenuje druhy sypkých tepelně izolačních materiálů (perlit, křemelina, liapor, korek)
- popíše způsob jejich použití v konstrukcích
- zhodnotí způsob získání sypkých izolačních materiálů z průmyslových odpadů (struska, škvára)
- posoudí způsob použití izolačních materiálů z odpadů vzhledem k jejich vlastnostem
- uvědomí si ochranu životního prostředí z hlediska možnosti zpracování průmyslových odpadů
- vyjmenuje vláknité tepelně izolační materiály a popíše jejich použití v konstrukci (minerální,
skelná a kamenná vlna)
- zvolí vhodný typ vláknité izolace podle objemové hmotnosti
- charakterizuje zvláštnosti při použití vláknitých tepelně izolačních materiálů z hlediska požární
ochrany
- rozdělí tvarované tepelné izolace podle materiálu (plast, dřevo, lehké betony)
- vyjmenuje tvarované tepelně izolační materiály (izolační desky, tepelně izolační dílce)
- zvolí správný typ materiálu pro jednotlivé konstrukce
- získá přehled o možnostech recyklace tepelně izolačních materiálů
- navrhne správné způsoby likvidace odpadů z tepelně izolačních materiálů
- použije vhodné ochranné pomůcky pro práci s tepelně izolačními materiály
|
Obsah modulu
|
- porovnání vlastností stavebních materiálů z hlediska tepelně izolačních vlastností
- fyzikální a technické vlastnosti tepelně izolačních materiálů
- přehled tepelně izolačních materiálů z hlediska odolnosti různým teplotám
- význam tepelně izolačních materiálů
- sypké, přírodní, tepelně izolační materiály (perlit, křemelina, liapor, korek)
- sypké tepelně izolační materiály z průmyslových odpadů (struska, škvára)
- vláknité tepelně izolační materiály (minerální, skelná a kamenná vlna)
- tvarované tepelně izolační materiály (izolační desky, tepelně izolační dílce)
- druhy tepelně izolačních materiálů používaných ve stavebnictví
- tepelně izolační materiály pro vodorovné konstrukce (podlahy, stropy)
- tepelně izolační materiály pro svislé konstrukce (stěny)
- tepelně izolační materiály pro půdní prostory a střechy
- vliv tepelně izolačních materiálů na životní prostředí
- recyklace tepelně izolačních materiálů a ochrana životního prostředí
- BOZP při používání tepelně izolačních hmot
|
Doporučené postupy výuky
|
Základní teoretické znalosti - přednášky doplněné o vzorky tepelně izolačních materiálů a katalogy výrobců
Semináře se zástupci firem, které vyrábí nebo pracují s tepelně izolačními materiály
Exkurze ve firmě vyrábějící tepelné izolace (např. Knauf Insulation s.r.o. Krupka)
Samostudium
|
Způsob ukončení
|
Písemná zkouška formou testu - 50 otázek
|
Hodnocení výsledků vzdělávání
|
Kvalita provedení testu - bodové hodnocení
Výborný: 50 - 40 bodů
Chvalitebný: 39 - 30 bodů
Dobrý: 29 - 20 bodů
Dostatečný: 19 - 10 bodů
Nedostatečný: 9 - 0 bodů
|
Doporučená literatura
|
Dědek, M., Vošický, F.: Stavební materiály pro 1.ročník SPŠ. Praha, Sobotáles 2001
Hájek, V. a kol.: Pozemní stavitelství III pro 3.ročník SPŠ stavebních. Praha, Sobotáles 1996, s. 105-152
|
Kontaktní osoba:
Václava Kubešová, vaclava.kubesova@ssescvcz
Hana Kollarová, hana.kollarova@ssescvcz ,www.ssescv.cz