Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

Češi v celoživotním vzdělávání zaostávají

1.3.2012    Karlovarský deník - Úspěšně probíhající cílenou přeměnu středních škol Karlovarského kraje v centra celoživotního učení dospělých konstatovala konference projektu UNIV 2 KRAJE, která se konala v karlovarském hotelu Thermal. Projekt ministerstva školství byl zahájen v létě 2009 v celé České republice.  

Projekt pomáhá řešit situaci, kdy se Česká republika propadá s podílem 7,5 procent pod evropský průměr v účasti dospělých v produktivním věku na celoživotním vzdělávání. Doroku 2020mápřitom v rámci evropských dohod za úkol dosáhnout podílu 15 procent. „Kvalifikovanost lidí je zásadní pro jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Vzdělávání dospělých dosud na základě vypsaných tendrů realizovaly zejména soukromé agentury, které si následně najímaly lektory a kapacity na školách. Školy si však mohou lektorováním samy vylepšit svoji ekonomiku,“ uvedl Jiří Varhaník z Národního ústavu pro vzdělávání.

V republice se proto více než 320 škol v projektu UNIV 2 KRAJE propojilo do krajských sítí schopných uspět v těchto výběrových řízeních. Zastřešujícím řešitelem projektu je s využitím evropských a státních prostředků Národní ústav pro vzdělávání v Praze. „V projektu absolvovaly týmy škol vzdělávání v pedagogickém projektování, v lektorování dospělých, v marketingu či kariérovém poradenství. Následně začaly školy stavět konkrétní vzdělávací programy. Každá připraví ve třech vlnách celkem tři programy, které vzešly z potřeby trhu práce,“ dodal.

V Karlovarském kraji se do projektu zapojilo celkem čtrnáct škol. Už během roku 2010 zpracovaly vzdělávací programy první vlny. Ty směřovaly do řady oborů, kde šlo například o zvýšení počítačové gramotnosti. V dalších dvou projektových vlnách se na školách v kraji připravují programy např. v oblastech vzdělávání sanitářů, podnikatelův administrativě, práce s počítačem v kategorii 50+ či údržby zařizovacích předmětů v kuchyňských a sanitárních prostorách. Roli středních škol ve vzdělávání dospělých respektují také úřady práce: „Ve dvou již realizovaných případech pilotního ověřování programů nám úřad práce zajistil všechny uchazeče. V dalších třech případech vyvěsil nabídky a svolal schůzky s případnými zájemci o vzdělávání,“ konstatovala metodička projektu v Karlovarském kraji Eva Saligerová.

Co se týká vzdělanosti, má Karlovarský kraj podle Vratislava Emlera, radního pro oblast školství, jeden velký problém. „Jenom za posledních deset let nám vystudovalo 13 tisíc našich, tedy krajských, žáků vysokou školu, ale v kraji zůstalo jen pět tisíc. Jsme tedy jedním z největších exportérů vzdělanosti v republice,“ uvedl radní. V kraji je podle něho také řada středoškoláků i vyučených lidí, kteří by si dodělali nějaké další vzdělání, a to je jedním ze základních cílů projektů UNIV.

Nahoru