S centrálními osnovami je amen. Zaniknou. Novinka vychází ze zákona. Ministerstvo školství proto zpracovalo a vydalo takzvané rámcové vzdělávací programy.
„Z nich si každá střední škola musela vytvořit pro každý vyučovaný obor vlastní školní vzdělávací program,“ řekla Právu Zoja Franklová z Národního ústavu odborného vzdělávání.
Podle vlastních osnov od 1. září zahájí výuku přibližně polovina středních odborných škol a všechna gymnázia.
„Ostatní střední školy se k nim přidají během příštích dvou let,“ poznamenala Franklová s tím, že školní vzdělávací programy umožní, že stejné obory na různých školách se budou vyučovat odlišně.
Kritici, hlavně z řad diskutérů na odborných školských portálech, ale upozorňují, že při přechodu studenta na jinou školu mohou nastat problémy. Každá bude učit něco jiného. Rozrůzněnost osnov se může neblaze projevit i v budoucnu při jednotné maturitní zkoušce.
Spojují fyziku s chemií
„Smyslem změny je dát školám volnost a také, aby se žáci kromě encyklopedických znalostí naučili správně komunikovat, kriticky uvažovat a samostatně zvládat problémy. Tyto dovednosti by je měly lépe vybavit pro praktický život,“ uvedla pro Právo ředitelka pražského gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová.
Například Střední průmyslová škola ve Varnsdorfu využila větší volnost tak, že posílila tělesnou výchovu, matematiku a zařadila zcela nový předmět rétorika. „Snažíme se také spojovat předměty, třeba fyziku a chemii,“ doplnil zdejší zástupce Josef Mágr.
„Na odměny nejsou zvyklí“
Podle Mágra znamená nové pojetí výuky pro školy mnoho práce navíc. To potvrdila i ředitelka pražského gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová. „U nás se navyšovaly počty hodin. Doufám, že na ně dostaneme peníze navíc, i když se teď objevují informace o škrtech v kapitole školství,“ upozornila Právo Kmentová.
Ministerstvo i odbory totiž minulý týden varovaly, že příští rok hrozí snížení platů učitelů přes tisíc korun na hlavu.
Podle oslovených ředitelů nebyli někteří kantoři z povinnosti vytvořit vlastní osnovy nadšeni. Nad tvorbou vzdělávacího programu strávili spoustu hodin, absolvovali četná školení a museli zvládnout i náročnou administrativu. Přidáno však dostali minimálně. „Za poměrně dost práce navíc dostali učitelé poměrně dobré ohodnocení. V tisícikorunách, což je pro ně hodně, neboť na odměny nejsou zvyklí,“ řekla ředitelka Obchodní akademie v Olomouci Romana Novotníková.
Změny oborů
Na základních školách se podle vlastních školních vzdělávacích programů vyučuje už dva roky, letos se podle nich budou učit děti od první do třetí a od šesté do osmé třídy.
Až si budou vybírat střední školu, může ale vzniknout chaos. Zrodila se totiž i nová soustava oborů. Změny názvů jsou nejvýraznější u těch s vyučením.
Například obor Zámečník byl přejmenován na Strojní mechanik. Automechanik je nyní Mechanik opravář motorových vozidel. Elektrikář – slaboproud je připravován v oboru Elektrikář. Obory Číšník – servírka, Kuchař, Kuchař – číšník nyní naleznete pod jedním oborem Kuchař – číšník.