K naplnění obecného cíle povedou následující dílčí cíle:
:: Ustavit centrum vzdělanosti (CVLK) jako koncepční, metodické, koordinační, evaluační a vzdělávací
zařízení celoživotního vzdělávání s působností v Libereckém kraji. Centrum vzdělanosti bude
akciovou společností, založenou Statutárním městem Liberec, která bude spolu s Technickou univerzitou Liberec,
vyššími a středními odbornými školami, gymnázii a dalšími institucemi zapojenými do tohoto projektu připravovat
vzdělávací nabídku celoživotního vzdělávání. Zapojené střední a vyšší odborné školy a gymnázia získají statut
místních center celoživotního vzdělávání (MCCV). CVLK bude otevřenou institucí, do které budou moci výhledově (po
ukončení projektu) vstupovat i další školy Libereckého kraje.
CVLK bude koordinovat vzdělávací nabídku zúčastněných institucí, poskytovat metodickou pomoc při její tvorbě, provádět akreditaci dalších center, prvotní evaluaci vzdělávacích programů i evaluaci poskytovaného vzdělávání, bude se podílet na personálním zajištění výuky, vyhledávání a zajišťování vhodných sociálních partnerů pro zajištění odborné praxe účastníků vzdělávání, atd.
CVLK bude koordinovat vzdělávací nabídku zúčastněných institucí, poskytovat metodickou pomoc při její tvorbě, provádět akreditaci dalších center, prvotní evaluaci vzdělávacích programů i evaluaci poskytovaného vzdělávání, bude se podílet na personálním zajištění výuky, vyhledávání a zajišťování vhodných sociálních partnerů pro zajištění odborné praxe účastníků vzdělávání, atd.
:: Vytvořit kvalitní vzdělávací nabídku CVLK – spoluprací zúčastněných vzdělávacích institucí a
zejména zapojením sociálních partnerů, popř. dalších odborných partnerů bude vytvořena široká nabídku kurzů
celoživotního vzdělávání, a to zaměřených jak na další profesní vzdělávání, tak na vzdělávání osobně kultivující
(např. akademie nebo univerzity třetího věku). Zapojení sociálních partnerů do tvorby vzdělávací nabídky zajistí, aby
připravené vzdělávací programy/kurzy co nejvíce odpovídaly jak skutečným potřebám a požadavkům krajského trhu práce,
tak požadavkům na kvalifikace uznávané zaměstnavateli.
Ve všech programech bude kladen odpovídající důraz na rozvoj klíčových dovedností.
Ve všech programech bude kladen odpovídající důraz na rozvoj klíčových dovedností.
:: Zajistit adekvátní podmínky pro kvalitní přípravu a následnou realizaci vytvořené
vzdělávací nabídky. Zajištění odpovídajících podmínek lze strukturovat do následujících oblastí:
- odpovídající příprava pracovníků (zejména učitelů) podílejících se na přípravě a následné realizaci vzdělávací nabídky: motivace pracovníků pro aktivní zapojení
do tvorby vzdělávací nabídky, příprava pracovníků na tvorbu a realizaci vzdělávací nabídky, příprava pracovníků na vzdělávání dospělých, příprava pracovníků na distanční formu vzdělávání, příprava managementu CVLK- MCCV
- zajištění odpovídajících materiálních podmínek – např. vybavení,resp. doplnění vybavení CVLK, MCCV, včetně informačních center
:: Vytvořit promyšlený systém spolupráce se sociálními partnery (včetně úřadů práce), který bude orientován zejména na: monitorování současných
i výhledových kvalifikačních potřeb regionálního trhu práce, tvorbu profesních profilů (ve smyslu definování požadavků na vzdělávání), vytváření vzdělávací nabídky a její prvotní evaluaci, vytváření odpovídajících podmínek pro realizaci odborné praxe účastníků vzdělávání, vytvoření rady sociálních partnerů CVLK.
- odpovídající příprava pracovníků (zejména učitelů) podílejících se na přípravě a následné realizaci vzdělávací nabídky: motivace pracovníků pro aktivní zapojení
do tvorby vzdělávací nabídky, příprava pracovníků na tvorbu a realizaci vzdělávací nabídky, příprava pracovníků na vzdělávání dospělých, příprava pracovníků na distanční formu vzdělávání, příprava managementu CVLK- MCCV
- zajištění odpovídajících materiálních podmínek – např. vybavení,resp. doplnění vybavení CVLK, MCCV, včetně informačních center
:: Vytvořit promyšlený systém spolupráce se sociálními partnery (včetně úřadů práce), který bude orientován zejména na: monitorování současných
i výhledových kvalifikačních potřeb regionálního trhu práce, tvorbu profesních profilů (ve smyslu definování požadavků na vzdělávání), vytváření vzdělávací nabídky a její prvotní evaluaci, vytváření odpovídajících podmínek pro realizaci odborné praxe účastníků vzdělávání, vytvoření rady sociálních partnerů CVLK.
:: Rozšířit získané výsledky a zkušenosti zapojováním dalších vzdělávacích institucí (škol)
regionu do práce CVLK. Předpokládáme, že o zařazení do sítě škol spolupracujících pod CVLK bude postupně usilovat
stále větší počet škol. CVLK svým způsobem „zjednodušší“ školám práci (např. metodické vedení přípravy vzdělávací
nabídky, poskytování rekvalifikačních kurzů ve spolupráci s úřady práce), zajistí vyšší relevanci připravovaných
programů vůči potřebám trhu práce, bude ovlivňovat konkrétní vzdělávací nabídku regionu zejména v oblasti
celoživotního vzdělávání a prvotní evaluací přispěje ke zkvalitnění vzdělávací nabídky. Čím více škol bude do
činnosti CVLK zapojeno, tím lepší efektivitu – v nabídce a koordinaci vzdělávací nabídky lze očekávat.
Navrhované cíle projektu reagují na Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání Libereckého kraje: zvláště –
restrukturalizace a zvýšení adaptability škol
a školských zařízení v kraji k měnícím se podmínkám na trhu práce; podpora rozvoje alternativního terciárního vzdělávání a celoživotního vzdělávání; evaluace vzdělávání a zapojení sociálních partnerů do hodnotících mechanismů atd. odpovídají záměrům předkládaného projektu.
a školských zařízení v kraji k měnícím se podmínkám na trhu práce; podpora rozvoje alternativního terciárního vzdělávání a celoživotního vzdělávání; evaluace vzdělávání a zapojení sociálních partnerů do hodnotících mechanismů atd. odpovídají záměrům předkládaného projektu.