Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

Střední školy se snaží přežít

6.2.2010    Chebský deník, IVANA KALINOVÁ    Karlovarský kraj - Školy v regionu se snaží přežít úbytek žáků, který by pro ně znamenal postupný zánik. Jak? Výuku hodlají rozšířit o celoživotní vzdělávání odborné, zájmové a občanské veřejnosti, které by mohli využít i senioři. Kvůli tomu se dvanáct středních odborných škol na Karlovarsku přihlásilo do projektu centra celoživotního učení dospělých. Na Karlovarsku se do tohoto projektu například zapojila Střední odborná škola stavební v Karlových Varech. „Na školách se od ledna postupně tvoří týmy učitelů, které mají být do budoucna schopné postavit vzdělávací programy, které budou reagovat na potřeby trhu práce v regionu, zvýší odbornost zapojených učitelů v oblasti vyučování dospělých a projektové principy se budou snažit trvale do budoucna udržet,“ uvedla metodička projektu UNIV 2 KRAJE pro Karlovarský kraj Eva Saligerová.  

Ta od prosince do února vede postupně na dvanácti školách Karlovarska první motivační semináře. „Cílem je soustředit aktivní kantory, vysvětlit jim principy a důvody nezbytné proměny jejich školy pro její budoucí prosperitu a motivovat je k práci v projektu,“ vysvětlila.

            Reakce ředitelů škol na nový typ výuky jsou různé.

            „My jsme zatím větší pokles počtu žáků nezaznamenali, ale zaměřit se v budoucnu na celoživotní učení bude nezbytné,“ říká ředitel karlovarské „stavebky“ Michal Vachovec. Jednak se škola podle něho účastí v projektu dostane opět více do povědomí lidí i podnikatelské sféry, jednak je třeba řešit klesající úroveň maturantů z některých škol a nabízet jim znovu i řemesla. Především ale úbytek žáků v budoucnu jednoznačně přijde. „Vidím to už dnes u „sousedů“ - nenabrali se keramici, kteří byli tradičním oborem, problémy začínají mít i obory ve službách, jako mechanici nebo třeba kuchaři, které nás dříve předháněly,“ argumentuje Vachovec.

            Také této školy se ovšem týká evergreen současné doby, s nímž se metodik při seminářích setkává, totiž „přeprojektovanost“, která může podle slov ředitelů vést k vyčerpání aktivního jádra pedagogů. „Zapojení do projektu je pro učitele další prací navíc a reakce jsou samozřejmě různé, jako všude,“ popisuje Vachovec. „Někteří jsou aktivní a cítí, že to škole něco přinese. Někdo i ocení možnost přivydělat si nějakou tu korunu, jiní zase preferují možnost se něco nového učit,“ dodal.

            Práce pedagogů zapojených v projektu UNIV 2 KRAJE bude z projektových prostředků honorována, jejich osobní motivaci však metodici na seminářích primárně hledají jinde - v první řadě je to v budoucím udržení pozice (anebo i samotné existence) jejich školy, ve zvýšení osobní kvalifikace a v zachování pracovních úvazků pro pedagogy. Ve všech třinácti krajích (mimo Prahu) se do tohoto projektu zapojilo 325 středních odborných škol. Třísetmilionový projekt ministerstva školství byl zahájen v srpnu s využitím evropské a státní dotace.

Nahoru