Škola celoživotního vzdělávání
Právě jím řízená škola je jednou z dvaceti pěti středních odborných škol, které se ve Zlínském kraji zapojily do projektu UNIV 2 KRAJE, který má vést k přebudování všech zapojených škol v centra celoživotního vzdělání.
Tento komplexní projekt má především vzdělávat učitele lektory, poskytovat jim konzultace, propojit aktivní školy a v jednotlivých krajích vést ke vzniku informačních center s kompletní nabídkou dalšího vzdělávání pro veřejnost. Díky státním a evropským dotacím by tak v celkem třech stech dvaceti pěti zapojených českých školách měli v budoucnu studovat jak adolescentní žáci v sekundárním stupni vzdělání, tak veřejnost. Tříapůlletý projekt, který odstartoval vloni v létě pod záštitou Národního ústavu odborného vzdělávání Praha, má ve všech krajích propojit všechny zúčastněné školy do jednotné sítě, která lidem nabídne další vzdělání.
V jeho rámci školy vytvoří tři programy dalšího vzdělávání, které budou reagovat na konkrétní potřeby trhu práce a zaměstnavatelů.
Už se testují první učební programy
První rok projektu byl zaměřen především na vzdělávání projektových týmů pedagogů a přípravu prvních programů. Právě ty v těchto měsících začaly jednotlivé školy testovat s prvními konkrétními zájemci o rozšíření kvalifikace.
Je však třeba uvést, že tyto programy jsou pouze dílčími kroky, které mohou po patřičných přezkoušeních vést až k výučnímu listu.
„Peníze vložené na rozvoj vzdělávání dospělých do škol jsou velkým přínosem, neboť dospělí nemusejí absolvovat rekvalifikace přes úřady práce či soukromé vzdělávací agentury, ale vzdělávají se v institucích k tomu přímo určených,“ uvedl Kubíček.
Výuka dospělých může přinést peníze
Přísun peněz ze vzdělávání dospělých může vylepšit ekonomickou situaci škol i jejich kantorů a zároveň řešit problémy trhu práce a nezaměstnanost. Mimo to může do budoucna program dalšího vzdělávání hrát roli také v existenčním boji škol.
„Pokud se škola není schopná sama udržet, zpravidla existují jen dvě možnosti jejího zachování. Buď se sloučí s jinou, díky čemuž vzniknou polyfunkční školy bez ducha o tisících studentech a třeba dvaceti oborech. Anebo škola zkrátka zanikne,“ připomněl Kubíček nutnost udržení státní podpory dalšího vzdělávání.
Sama Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí tak podobně jako jiné školy sbírá zkušenosti s dalším vzděláváním již řadu let. Díky komplexnímu řešení projektu UNIV 2 KRAJE spustila škola v první vlně vzdělávací program Osobní a firemní prezentace na internetu, který vychází z odborného zaměření školy a je podle ředitele určen takřka všem.
„Mohou se do něj přihlásit jak odborníci z firem, tak maminky na mateřské dovolené. Naučí se díky němu udělat vlastní prezentaci na netu, jak ji provozovat, ale i chránit před úniky či zneužitím dat,“ upřesnil.