Představa autorů projektu je, že školy by měly klesající počty žáků způsobené celkovým úbytkem dětí nahradit vzděláváním dospělých. Mělo by se jednat o různé rekvalifikace, zájmové kurzy i odborná školení ve formě denního i večerního studia. Školy chápu, že podobné projekty jim zajistí budoucnost. „Už od roku 2007 poskytujeme program celoživotního vzdělání v oborech kamnář, obkladač a keramik,“ říká ředitel Střední školy Horní Bříza Karel Suda. Přihlášku do projektu ministerstva školství zdůvodnil tím, že škola nechce zůstat pozadu.
Integrovaná střední škola ve Stodě se chystá dospělé vzdělávat například v oborech kadeřnice i kuchař. Ředitel školy Petra Duška doufá, že o celoživotní učení bude zájem. Opaku se ale bojí ředitel Středního odborného učiliště elektrotechnického v Plzni Jaroslav Černý. „Vzdělávání dospělých není v Čechách zažité. Je spíše náhodné,“ konstatoval.
Aby měli lidé motivaci znovu se učit, budou školy a kraj vybírat obory ve spolupráci s úřadem práce. To by měla být záruka, že absolventi budou na trhu práce žádaní.