Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

Dospělí se mohou vrátit do lavic

22.4.2010    Mladá fronta DNES,  Petra Procházková   Střední školy a učiliště v kraji se připravují na pokles studentů. Přemění se na centra celoživotního učení a nabídnou studium i dospělým. Zatím však narážejí na nezájem lidí. ZLÍNSKÝ KRAJ Jednačtyřicetiletá Alena z Kroměřížska je vyučená prodavačka. Posledních sedm let prodávala potraviny v jedné malé obci. Majitel krámku ho však zavřel a Alena šla na úřad práce. „Měla jsem aspoň čas si rozmyslet, co budu dělat dál,“ říká žena. Její rozhodnutí bylo rázné a pro Čechy trochu netypické. Nastoupí do školy. Na střední tak půjde zhruba ve stejné době jako její syn.  

„Teď už vím, že jako prodavačka moc možností mít nebudu a nekvalifikovanou sílu dnes jen těžko někdo zaměstná. Děti mám veliké, tak se můžu trochu věnovat sobě,“ vysvětluje své rozhodnutí.

            Po ročním kurzu z ní bude ošetřovatelka, její plány však sahají dál. „Snad některá zdravotní škola otevře i maturitní studium pro dospělé a nakonec budu zdravotní sestra,“ doufá žena. Pokud jí studium vyjde, stane před maturitní komisí zhruba padesátiletá.

            Celoživotní vzdělávání nemá v naší zemi ještě silnou tradici a podle některých odborníků se bude tvořit jen velmi obtížně. To si myslí třeba i ředitel střední školy zemědělské a přírodovědné Jaroslav Krčmář. „Zavést do povědomí lidí to, že by se měli vzdělávat v průběhu celého života, bude běh na dlouhou trať,“ říká Krčmář.

            Přesto stojí v čele školy, která se zapojila do ministerského projektu UNIV 2. Ten má střední školy připravit právě na to, aby byly schopné vzdělávat dospělé lidi. Důvody jsou dva. Jednak se zvyšují nároky na kvalifikaci lidí a pak také klesá počet žáků. A na to budou muset školy reagovat. „Počty studentů středních škol budou klesat zhruba do roku 2014. Potom se ustálí, ale stoupat už nebudou,“ potvrdil Pavel Vrba, který ministerskou aktivitu koordinuje ve Zlínském kraji.

            „Školy mají prostory, moderní vybavení i kvalifikované kantory. Když nenaplní kapacitu denními studenty, mohly by se přeměnit na jakási centra celoživotního vzdělávání,“ nastínil Vrba. To ale znamená, že si škola musí umět zjistit, o jaký obor je v jejím okolí zájem. A víc práce čeká i samotné učitele, i oni se budou muset dovzdělávat. Přesto mají školy ve Zlínském kraji velký zájem o to, aby se do projektu mohly zapojit. Naopak zájem lidí studovat je úplně minimální.

            Podle Miriam Majdyšové ze zlínského úřadu práce se především musí změnit myšlení lidí. „Současní čtyřicátníci vyrostli s přesvědčením, že jim vzdělání vystačí až do konce života. To je hlavní překážka,“ myslí si Majdyšová. Ti, kteří chtějí mít práci, však musí podle ní držet krok s tím, jak se jejich profese vyvíjí.

 

FAKTA Jak se změní studijní možnosti dospělých Dosud střední školy a učiliště nabízely zájemcům hlavně odborné kurzy. Ty končily jen osvědčením. Nyní vzniká ucelená síť škol s různými obory. Dospělý člověk bude mít možnost doplnit si buď dílčí kvalifikaci, nebo celý obor. Výsledkem má být výuční list. Studium na vybraných

Nahoru