Vážené kolegyně, vážení kolegové,
obdobně jako v předchozích letech, může i letos Vaše škola využít pro přípravu a realizaci závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem (dále se v textu vyskytuje běžně používaný termín „učební obory“, příp. obory vzdělání) jednotné zadání (JZZZ), které je připravováno v rámci projektu Nová závěrečná zkouška. Projekt řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV) a přispívá na něj Evropský sociální fond.
Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky 2011/2012 jsou od března 2012 uložena na webovém portálu tohoto projektu https://skoly.nzz.nuov.cz/. Přístup k jednotnému zadání získá ředitel každé školy, která vyučuje učební obor, příp. více oborů, pro něž bylo jednotné zadání vytvořeno. Většina škol již přístup do informačního systému získala v loňském roce.
Celkem se jedná o jednotná zadání pro 123 oborů vzdělání kategorie H a pro 52 oborů vzdělání kategorie E. Vloni se pro využití jednotného zadání alespoň v jednom z vyučovaných oborů rozhodlo 76 % škol v oborech vzdělání kategorie H. V oborech kategorie E, pro které bylo jednotné zadání vytvářeno vůbec poprvé, je využilo 28 % škol. Závěrečnou zkoušku podle JZZZ skládalo 21 491 žáků (69 %) v oborech H a 1 233 žáků (29 %) v oborech E. Některé školy dokonce zavedly závěrečnou zkoušku podle jednotného zadání ve všech oborech, které vyučují.
Ačkoliv je využívání jednotného zadání u ZZ pro školy dosud dobrovolné, je zřejmé, že o ně školy projevují výrazný a stále narůstající zájem. Vede je k tomu současně několik důvodů.
Proč školy využívají jednotné zadání?
Proč jsou vytvářena jednotná zadání?
Co když naše škola nemůže letos jednotné zadání využít?
V této příručce naleznete návod k tomu, jak je třeba s jednotným zadáním ve škole nakládat a jak je využívat při přípravě i realizaci závěrečných zkoušek.
Přejeme Vám mnoho úspěchů ve Vaší práci.
Řešitelský tým projektu Nová závěrečná zkouška
Proč školy využívají jednotné zadání:
- získají zadání závěrečných zkoušek srovnatelné svojí náročností se zadáním na ostatních školách, které vyučují tentýž obor, a mohou si vyzkoušet, zda úroveň jejich výuky odpovídá jednotnému zadání;
- jejich žáci skládají závěrečné zkoušky podle jednotně stanovených požadavků, na nichž se shodli pedagogové vyučující daný obor na různých školách (i v různých regionech);
- ověřují si, že jejich žáci jsou dobře připravováni pro praxi, protože na jednotném zadání spolupracují také odborníci z praxe, kteří dohlížejí na to, aby zadání zohledňovalo aktuální požadavky na výkon profese, ke které obor směřuje;
- potvrzují kvalitu výuky v učebních oborech vyučovaných ve škole před rodiči i zaměstnavateli;
- jejich učitelé nemusejí vypracovávat obsah závěrečné zkoušky sami.
Proč jsou vytvářena jednotná zadání?
Cílem jednotného zadání je dosáhnout toho, aby závěrečná zkouška konaná v témže učebním oboru na různých školách měla srovnatelnou náročnost a odpovídala aktuálním požadavkům na výkon získané odborné kvalifikace. To je však obtížné, ne-li nemožné, pokud požadované výstupy v daném oboru nejsou jasně vyjádřeny a jednotně stanoveny. Mnohé odborné školy si toto uvědomovaly již před dvaceti lety, kdy začaly vzájemně spolupracovat a vytvářet sjednocené zadání závěrečné zkoušky pro některé obory vzdělání. Na dosavadní závěrečné zkoušce jim přitom nejvíce vadilo to, že pokud si každá škola sestavuje její obsah sama, může mít tato velmi důležitá zkouška v jednotlivých školách velmi rozdílnou úroveň.
Potřeba jednotně stanovit požadavky na obsah a průběh závěrečné zkoušky v daném oboru se stále více prohlubuje. V souvislosti s uplatňováním školních vzdělávacích programů mají školy vysokou míru autonomie a šanci prokázat výjimečnost své výuky realizované podle vlastního školního vzdělávacího programu (ŠVP). Zároveň ovšem musí svým absolventům při předávání výučního listu garantovat, že se u nich naučili vše, co tvoří podstatu příslušné profese, a že takto je vnímána hodnota výučního listu i zaměstnavateli.
Z této perspektivy se jednotné zadání závěrečné zkoušky stává jedním ze způsobů, jak podpořit prestiž učňovského školství v očích široké veřejnosti. To je o to významnější, že v posledním období jsme svědky poklesu zájmu žáků základních škol i jejich rodičů o učební obory, a to i přesto, že na trhu práce roste poptávka po vyučených absolventech a zaměstnavatelé si stále častěji stěžují, že nemohou nalézt pro výkon různých profesí kvalifikované pracovníky.
Jednotné zadání každého oboru vytvářejí učitelé, kteří příslušný obor v odborných školách vyučují. S nimi spolupracují odborníci z praxe, což přispívá k zajištění jeho souladu s reálnými potřebami dané profese. Při tvorbě jednotného zadání je vyžíván kvalifikační standard, který stanoví aktuální požadavky na příslušnou kvalifikaci. Také toto prohlubuje vazbu jednotného zadání na vývoj v oboru.
Od školního roku 2005/2006 se jednotná zadání závěrečných zkoušek každoročně vytvářela a byla pravidelně ověřována v projektu Kvalita I řízeném MŠMT. Nové závěrečné zkoušky měl v tomto projektu na starosti tehdejší Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV). Na tuto aktivitu navázal od roku 2009 národní projekt Nová závěrečná zkouška. Oba projekty byly financovány z ESF a ze státního rozpočtu ČR.
Zpočátku měly zadání pro jednotlivé obory k dispozici pouze školy, které se do projektů samy přihlásily. Od školního roku 2009/2010 jsou však vytvořená zadání každým rokem zpřístupňována všem školám, které příslušný obor vzdělání vyučují.
Každoročně je také všem školám nabízena možnost jednotné zadání pro obor připomínkovat. Veškeré jejich náměty a názory získané v dotazníkových šetřeních využívají tvůrci jednotného zadání v následujícím roce.
Více podrobností o záměrech, aktivitách a výstupech projektu Nová závěrečná zkouška se můžete dozvědět na webových stránkách https://www.nuov.cz/nzz, kde je zveřejněn i přehled jednotných zadání, která v současnosti pokrývají prakticky celou soustavu učebních oborů. Naleznete zde i průběžně aktualizované informace k jednotným zadáním, odpovědi na Vaše dotazy a kontakty, které můžete v případě potřeby využít.
Co když naše škola nemůže letos jednotné zadání využít?
Jednotné zadání tvoří podstatu nové závěrečné zkoušky, která má být v následujících několika letech plošně zavedena do všech škol s učebními obory kategorie H i kategorie E. Pro odborné školy se bude jednat o poměrně zásadní změnu ve způsobu přípravy i realizace závěrečných zkoušek a v přípravě žáků na ně.
Naším cílem je umožnit všem školám, aby se na nové podmínky mohly postupně a nenásilně připravit. Využití jednotného zadání proto v současnosti není pro školu povinné.
O tom, jestli Vaše škola letos zadání využije nebo ne, rozhoduje ředitel/ředitelka školy poté, co se s jednotným zadáním seznámí. Z dosavadních šetření ovšem plyne, že téměř všichni ředitelé škol konečné rozhodnutí o využití resp. nevyužití jednotného zadání u závěrečné zkoušky vysloví až po poradě s odbornými učiteli.
V rámci postupného zavádění jednotného zadání máte rovněž možnost využít jednotné zadání částečně, např. pro jednu zkoušku (písemnou, praktickou nebo ústní) a v následujícím roce přikročit k využití jednotného zadání v celém rozsahu. Takto si můžete ověřit, že kvalita výuky a dosažené výsledky ve Vaší škole nejsou o nic horší než v ostatních školách.