Editorial
Míra vlivu sociálních partnerů v oblasti odborného vzdělávání je obvykle přímo úměrná pevnosti jejich postavení. Německý odborový svaz zřejmě o své síle nepochybuje, a tak velmi ostře zkritizoval další odborné vzdělávání v Německu. Zaměstnavatelské svazy si zase dělají starost s přeměnou současné společnosti ve společnost založenou na informacích. Na přeměnu je třeba urychleně připravovat nejen pracovníky, ale také zákazníky (spotřebitele, uživatele) - prostě společnost jako celek.
Pro pracovníky v informacích, řízení a výzkumu v oblasti školství je určen evropský program ARION (akronym založený na názvu v nizozemštině - Actieprogramma Reizen met een Instructif karakter voor Onderwijsspecialisten). Čtvrtá zpráva ze studijního pobytu v rámci tohoto programu, který se konal ve Vídni, seznamuje se vzděláváním v Rakousku.
Francouzské slovo collège má se svým anglickým protějškem college společný jen vzhled, nikoli výslovnost a význam. Francouzské collèges jsou totiž nižší sekundární školy. Jejich absolvování je nezbytným předpokladem pro další studium (a získávání diplomů).
Dříve se chodilo po Evropě na zkušenou s vandrovní knížkou, dnes Komise EU navrhuje vybavit mladé lidi, kteří se připravují na povolání a zároveň sbírají pracovní zkušenosti v zahraničí, průkazem nazvaným „Europass-training“. AK