01 Rozvoj integrovaného systému kariérového poradenství
Další postupné rozpracovávání a revize jednotlivých částí celkové studie „Návrh integrovaného systému kariérového poradenství – analyticko-koncepční studie“ proběhlo dle plánu.
Zejména v koncepční části byly zapracovány podněty z focus group č.1. Zároveň proběhlo plánování a kompletní příprava druhého návazného setkání již ustavené focus group, a to na 12.3.2012.
Došlo opět k obeslání stejných odborníků, kteří se účastnili již prvního setkání (stejné osoby, zastupující jak veřejný, neziskový sektor v poradenství, tak zejména zástupci sektoru práce a školství). Tito experti byli před zahájením druhého setkání elektronicky informováni o obsahovém zaměření setkání. Obsah byl určen takto:
- krátké shrnutí doplněných zapracovaných připomínek a upřesnění, zda bylo vše pochopeno a zapracováno správně;
- představení návrhů centrální podpory vč. návrhů dílčích kvalifikací kariérových poradců (vznikajících právě v rámci projektů NSP, NSK) – s důrazem na profesní nároky na danou kvalifikaci vč. vzdělávací cesty.
Během vlastního zasedání focus group č. 2 se postupovalo zejména podle struktury koncepčního textu, a to po jednotlivých kapitolách a procházelo se, zda byly opravdu všechny připomínky zapracovány relevantně.
Práce na Scénářích možného vývoje byly zatím pozastaveny na základě interní dohody z důvodu nutného souladu s koncepčními návrhy, které ještě nejsou ve finální podobě.
Zajišťován byl také soulad (během interních porad) s tvorbou dílčí resp. profesní kvalifikace pro kariérové poradce pro profesní a vzdělávací dráhu tj. cca pro oblast školství. A to zejména v oblasti popisu pracovní činnosti kariérového poradce na školách.
02 Podpora znevýhodněných a prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
V průběhu monitorovacího období byla klíčová aktivita zaměřena na pokračování realizace komplexního šetření „Podpora znevýhodněných a prevence předčasných odchodů ze vzdělávání“, která zahrnuje dotazování škol, ÚP a neziskových organizací. V rámci dotazování škol byl proveden převod dotazníku pro školy do elektronické podoby, dále byl proveden stratifikovaný výběr vzorku škol na základě podílů žáků a vytvořen adresář pro elektronickou rozesílku.
V oblasti šetření neziskových organizací byly vyhledány kontakty na 27 neziskových organizací, které vykonávají činnost orientovanou na mládež se sociálním znevýhodněním a prevenci sociálně patologických jevů a vybraným neziskovým organizacím byl zaslán dotazník zaměřený na zjišťování aktivity ve vztahu k žákům ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání. Se 2 neziskovými organizacemi byla projednána možnost zpracování příkladů dobrých praxí pro uveřejnění v IS Infoabsolvent.
Z oblasti šetření na úřadech práce byl připraven průvodní dopis, vytvořen adresář a provedena rozesílka dotazníků na jednotlivé krajské úřady práce s cílem zmapovat nástroje podpory návratu žáků, kteří předčasně opustili střední školu, do vzdělávání.
V průběhu března byla připravena powerpointová prezentace pro workshopy, které se konaly 21.3. a 4.4. 2012, s názvem „Koncepce a obsah nové sekce Bez bariér až na trh práce“. V rámci moderované diskuse byly projednány náměty k rozšíření nově zařazené sekce a na základě vyhodnocení připomínek a námětů účastníků byly realizovány následující kroky:
• Bylo rozhodnuto o rozšíření sekce „Bez bariér až na trh práce o další podsekci „Kontakty a webové stránky pro podporu zaměstnávání OZP“.
• Pro tuto podsekci byly vyhledány informační zdroje a zpracována nová statická stránka „Webové stránky pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením“.
• Dále byla navázána spolupráce s o.s. Rytmus s cílem zpracovat statickou stránku zaměřenou na podporu vstupu absolventů se ZP na chráněný trh práce.
Dále pokračovalo postupné naplňování sekce 3 „Bez bariér až na trh práce“ statickými stránkami:
• Nově byly vytvořeny statické stránky:
o Příklad dobré praxe - Tréninková kancelář fiktivní firmy pro žáky se zdravotním postižením - Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola, Janské Lázně
o Příklad dobré praxe - Projekt „Transition“ - stáže a zaměstnávání osob se zdravotním postižením v České spořitelně, a.s.
o Obory, ve kterých se vzdělávají žáci se ZP
o Příklady pracovních pozic vhodných pro ZP
o Webové stránky pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
03 Rozvoj informačního systému integrujícího informace z oblasti vzdělávání a trhu práce (ISA+)
V systému ISA+ byla aktualizována volba oboru vzdělání cestou podle budoucího povolání, navázáním na NSP (Národní soustava povolání). Připomínky účastníků byly zpracovány, budou prodiskutovány týmem z hlediska účelnosti a možností jejich zohlednění při tvorbě ISA+.
21. března a 4. dubna 2012 proběhly workshopy zaměřené na evaluaci inovované ISA+ (ověřovací web) kariérovými poradci ze škol. Workshopy měly celkem 93 účastníků (48, 45). Účastníci workshopů měli zadáno zpracování analýzy nově koncipovaného informačního systému ISA+, což bylo i předmětem diskuse na workshopech. Zpracované analýzy byly shrnuty do souhrnných materiálů.
V průběhu dubna byla dokončena inovovaná podoba (a struktura) čtvrté sekce systému ISA+ (sekce JAK NA TO rady a doporučení), její obsah bude doplňován průběžně.
Byl navržen a vytvořen kontaktní formulář pro zaslání dotazu centru kariérového poradenství z webu ISA+, nezávislý na aplikaci MS Outlook.
Byla připravena a implementována do systému bublinková nápověda, k nejdůležitějším filtrovacím kritériím (zdravotní postižení, forma vzdělávání atp.).
Byla dokončena a vytištěna souhrnná publikace Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2011, která bude rozeslána na všechny základní, střední a vyšší odborné školy, pedagogicko-psychologickým poradnám, pobočkám Úřadu práce a dalším zainteresovaným osobám a partnerům.
Probíhala příprava a zpracování obsahové části a technického řešení Profitestu, který bude po dokončení obsahu a elektronické podoby připraven na vložení do informačního systému ISA+.
Byla dopracována koncepce syntetické dynamické stránky sdružující informace z dynamických stránek k vybrané skupině oborů vzdělání v rámci zvolené kategorie vzdělání. Stránky začal dodavatel zpracovávat.
Sledování návštěvnosti webu pomocí Google Analytics bylo nastaveno pro oba weby (www.infoabsolvent.cz i https://isaplus.nuv.cz).
Rovněž byly připraveny návrhy scénářů pro multimediální ukázky technických oborů vzdělání, které jsou návodem pro samotné natáčení. Byla vytvořena pilotní filmová ukázka pro obor Strojní mechanik a započalo natáčení materiálu pro další ukázky.
Byly vytvořeny dvě dílčí publikace a soubor statických stránek vztahujících se k analýze vývoje odvětvových a profesních struktur zaměstnanosti v ČR a EU. Současně byly zpracovány také dynamické stránky k tomuto tématu.
V ISA byly aktualizovány data o vzdělávací nabídce vysokých škol.
Proběhly schůzky a zpracování návrhu na změny ve struktuře a obsahové náplni sběru dat SET 2013.
04 Rozvoj informačního poradenského pracoviště pro zájemce o vzdělávání, pedagogické a poradenské pracovníky
V daném období proběhla zejména práce na finalizaci výběrového řízení „Zavedení technologického vybavení a ICT inovace poradenského pracoviště“.
Dále byla v tomto období zpracovávána průběžně analýza resp. interpretace dat v rámci dílčí studie „Analýza práce a potřeb poradců v oblasti kariérového poradenství na úřadech práce“. Během zpracování se vycházelo zejména ze studie obdobného typu šetření, ovšem u poradců na školách. Použita byla zejména základní osnova práce a grafické zpracování grafů.
Průběžně probíhaly zároveň práce na postupném zpracovávání studie „Rozhodování o budoucnosti dětí po základní a střední škole“. Za toto období byly zpracovány zejména datové podklady potřebné pro analýzu – třídění 1. a 2. stupně, grafické podklady a také vyhodnocování otevřených otázek. Pokračují práce na zpracovávání dat o rozhodování žáků na základní a střední škole ve vazbě na názory jejich rodičů.
05 Vytvoření a realizace systému vzdělávací podpory (eKariéra+) poskytovatelům kariérového poradenství
V tomto monitorovacím období proběhlo uzavření a vyhodnocení prvního studijního běhu e-learningového systému e-Kariéra+, do kterého bylo zapsáno celkem 538 účastníků. Po uzavření běhu byly vystaveny a poštou zaslány absolventské certifikáty účastníkům, kteří úspěšně dokončili kurz.
Pokračuje realizace druhého běhu včetně metodické a technické podpory účastníků studia do konce měsíce května. Proběhlo rozšíření studijního běhu o nové účastníky - dodatečná registrace zájemců do druhého běhu e-Kariéra+, komunikace s dodavatelem a tutory, organizování rozšíření běhu, rozesílání instrukcí a přihlašovacích údajů.
Průběžně probíhá telefonický marketing vzdělávací nabídky systému e-Kariéra+ na dalších školách a příprava třetího studijního běhu. Výsledkem bude obsazení třetího běhu studia a příprava komplexu přihlašovacích kroků ve spolupráci s dodavatelem hostování LMS.
Byly aktualizovány vstupní webové stránky eKariéra+, proběhla aktualizace log, odkazů a harmonogramu studijních běhů.
Dále byla aktualizována databáze škol a kontaktů pro telefonický marketing vzdělávací nabídky systému e-Kariéra+.