Aktivita 01 - Rozvoj integrovaného systému kariérového poradenství
- Pokračovaly práce na studii Návrh integrovaného systému kariérového poradenství (analyticko-koncepční studie). Byla přepracována struktura s ohledem na interní diskusi realizačního týmu s manažerem projektu. Byly upraveny kapitoly:
- cíle, východiska, metody,
- analýza využitelnosti dostupných dokumentů o KP,
- charakteristika stávajícího systému KP v ČR,
- informační zdroje ke KP na internetu; instituce v makroúrovni.
- V pokračování byly na základě závěrů z porad připraveny pracovně zejména částí:
- vymezení požadovaných funkcí a vlastností systému KP v ČR,
- návrh modelu poskytování služeb KP v ČR tj. mezo a mikro úroveň,
- návrh modelu centrální podpory služeb KP v ČR tj. makro úroveň.
- Až budou zpracovány výstupy z jednotlivých vyhodnocení dotazníkových šetření v KA 4, budou doplněny nejdůležitější závěry a poznatky z těchto dílčích analýz do kapitoly 5 Celkové studie: Reflexe reálného stavu a potřeb KP.
- Zároveň se intenzivně rozběhly přípravy focus group (3x), na kterých budou odborníci z oblasti KP připomínkovat zejména koncepční část této studie.
- Je vytipováno 10 zástupců, z různých sektorů, je plánováno pořídit audio záznam, bude proveden zápis a budou zapracovány připomínky. Další dva focusy se předpokládají na jaře 2012 a na podzim 2012.
Aktivita 02 - Podpora znevýhodněných a prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
- V jednání s dodavateli a ostatními členy týmu ohledně inovace ISA+ se doladilo prezentování problematiky znevýhodněných žáků a předčasných odchodů ze vzdělávání v nově zařazené sekci na ISA+.
- Byla připravena prezentace na téma „Předčasné odchody mladých lidí ze vzdělávání a dlouhodobá nezaměstnanost“, která byla přednesena v rámci Mezinárodní konference Poradenské dny v Seči.
- Pokračovalo šetření prevence předčasných odchodů ze vzdělávání, v jehož 1. etapě jsou realizovány strukturované rozhovory na školách i v dalších institucích. Uskutečněny byly rozhovory s vedením školy v OU a praktické škole Chabařovická P-9, rozhovor se školním psychologem a rozhovor s vedoucí vzdělávacích programů neziskové organizace Romodrom o.s., 2 rozhovory s vedením Střední školy obchodu a služeb, Ústí nad Labem a se školní psycholožkou na stejné škole a rozhovor s odborníkem na adiktologii a předčasné odchody ze vzdělávání.
- V průběhu rozhovorů byl pořízen zvukový záznam a následně byl proveden přepis rozhovorů.
- Průběžně probíhá kvalitativní analýza rozhovorů, syntéza výpovědí expertů, se zaměřením na identifikaci hlavních problémových okruhů i pozitivních zkušeností a doporučení.
Aktivita 03 - Rozvoj informačního systému integrujícího informace z oblasti vzdělávání a trhu práce (ISA+)
KREATIVNÍ NÁVRH inovací ISA+
- Kreativní návrh zpracovaný dodavatelem byl postupně připomínkován užším týmem projektu a připomínky byly předány dodavateli. Bylo vyžádáno doplnění grafického návrhu o kartu školy a stránku s vyhledáváním v sekci Absolventi a trh práce. Dále bylo vyžádáno doplnění kreativního návrhu o textový úvod a komentář.
- Byly předány požadavky na podobu šablony pro statické a dynamické stránky, proběhlo testování a připomínkování fulltextového hledání v systému a rozšířeného hledání ve vzdělávací nabídce, práce na začleňování informace o názvu oboru a patřičných ŠVP do tabulky oborů na kartě školy.
- Připravuje se další možnost při vyhledávání pomocí detekce (geografické) pozice uživatele ISA.
- Práce na úpravách nové podoby ISA+ pokračovaly po celé monitorovací období, týkaly se nejen grafické podoby, ale i koncepčního uspořádání jednotlivých částí, koncepce syntetických stránek.
SBĚR DAT O VZDĚLÁVACÍ NABÍDCE
- Sběr dat o vzdělávací nabídce SŠ a VOŠ pro školní rok 2012/13 proběhl do stejné struktury databáze jako vloni. Probíhal do konce září, v říjnu byla data „vyčištěna“ a následoval import dat do systému.
- Byla připravena a k 1. listopadu v ISA zpřístupněna nová data o vzdělávací nabídce škol, ve které je k dispozici:
- 49 údajů o 1771 středních školách,
- 49 údajů o 172 vyšších odborných školách,
- 109 údajů o 6838 školoborech – tj. o oborech v nabídce jednotlivých škol,
- 109 údajů o 420 školoborech VOŠ,
- tedy celkem 886 329 údajů – často i mnohaslovných.
- Dále byly zaktualizovány stránky s informacemi o přijímacím řízení pro tento školní rok, upraveny názvy statických stránek a proběhlo zařazení do témat – Absolventi a trh práce.
PUBLIKACE
- Vydané publikace:
- Nezaměstnanost absolventů středních a vyšších odborných škol – 2011,
- Úspěšnost absolventů středních škol ve vysokoškolském studiu, předčasné odchody ze vzdělávání,
byly umístěny na webové stránky www.infoabsolvent.cz a www.nuov.cz.
- Proběhlo zpracování statických a dynamických stránek z obou publikací a jejich naimportování do ISA.
Aktivita 04 - Rozvoj informačního poradenského pracoviště pro zájemce o vzdělávání, pedagogické a poradenské pracovníky
- Pokračují práce na vyhodnocování dat z dotazníkových šetření.
- Byla připravena pracovní verze dílčí studie Analýza práce a potřeb poradců v oblasti kariérového poradenství na školách.
- Na základě uskutečněného šetření byla zahájena práce na zpracování dílčího šetření situace Analýza práce a potřeb poradců v oblasti kariérového poradenství na úřadech práce.
- Po zpracování dílčích studií budou výstupy použity pro dodefinování výběrového řízení na technologické vybavení poradenského pracoviště (CKP) a zároveň budou závěry doplněny do Návrhu integrovaného systému kariérového poradenství (analyticko-koncepční studie) v KA 01.
- Zároveň probíhá paralelně zpracování první ucelené verze výběrového řízení na inovaci technologií v Centru kariérového poradenství CKP.
Aktivita 05 - Vytvoření a realizace systému vzdělávací podpory (eKariéra+) poskytovatelům kariérového poradenství
- Moduly a animace - dodavatel pro převod modulů zapracoval připomínky, po jejich kontrole proběhlo předání zakázky (převedení modulů do elektronické podoby).
- Hostování e-learningového systému - dodavatel obdržel převedené a opravené moduly a provedl implementaci studijního obsahu.
- Školení tutorů úspěšně proběhla 3. a 10. srpna včetně proškolení metodiky tutorské práce.
- Start 1. běhu e-Kariéra+ - 3. 10. 2011 byl spuštěn první běh e-learningu pro 527 účastníků, se kterými pracuje tým 12 tutorů. Byla nastavena komunikace s tutory a frekventanty. Probíhá spolupráce s dodavatelem hostování LMS systému.
- Proběhlo rozeslání instrukcí a přihlašovacích údajů všem účastníkům, bylo připraveno zadání závěrečných úkolů při uzavírání studijního běhu a rozeslány připravené měsíční výkazy tutorům a souhrnné výkazy za celý běh.
- Byl vytvořen vzor motivačních mailů pro tutory pro oslovení neaktivních účastníků.
- Neustále probíhá metodické a technické vedení tutorů, řešení nejrůznějších problémů tutorů i účastníků (vlastní studium jednotlivých modulů, sledování statistik v systému, zadávání závěrečné práce, podklady k tisku) a i technických problémů.
- Pokračuje telefonická kampaň na školách a dochází k plnění druhého studijního běhu. Zájemci se hlásí již i sami na základě informací od současných frekventantů.