Výběr jazyka
Cz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Web není aktualizován od roku 2012

Lidé z praxe zvládli dva ročníky za pět měsíců

3.6.2011    Jihlavské listy - I na Vysočině se začaly uplatňovat nové formy modulového celoživotního vzdělávání, které zájemcům při doplňování kvalifikace šetří čas i prostředky. Jednatřicet úspěšných absolventů např. v květnu převzalo certifikáty o ukončeném kurzu ve Žďáře nad Sázavou. Absolventi pilotně ověřovaného kurzu Elektrikář zvládli v kurzu znalosti 1. a 2. ročníku daného učebního oboru a vyslechli i rozhodnutí o přijetí k dalšímu studiu.  

Kurz přitom probíhal teprve od ledna na Střední škole technické (SŠT) ve Žďáře nad Sázavou. Absolventům pomohl dosáhnout znalostí a dovedností, aby zde mohli být od září 2011 přijati přímo do 3. ročníku dálkového studia oboru Elektrikář. Po jeho absolvování budou moci už v červnu příštího roku skládat závěrečnou zkoušku a získat výuční list.

Závěrečným krokem pak bude ještě zkouška z vyhlášky 50/1978 Sb. „To bude poslední tečka vzdělávacího programu Elektrikář pro kvalifikovaný vstup účastníků programu do praxe,“ očekává Iveta Nemjová, krajská metodička vzdělávacího projektu UNIV 2 KRAJE (U2K). Tento projekt s využitím evropských prostředků pracuje na přeměně středních škol v centra celoživotního učení - právě v jeho rámci byl vzdělávací program na žďárské SŠT postaven a pilotně ověřován.

Podle Nemjové je nastartovaný vzdělávací program v oblasti elektrotechniky prozatím tak úspěšný i díky erudovanosti lektorů školy a spolupráci s firmami. Dosažené výsledky podle ní svědčí o motivovanosti účastníků.

Ti se z 95 procent rekrutují z řad zaměstnaných, kteří však v praxi narážejí na absenci kvalifikace, což jim mj. neumožňuje provádět některé odborné úkony. „Mezi absolventy je ale např. i ekonom firmy působící v oblasti automatizace a slaboproudu, který se dále vzdělává z potřeby znát detailně firemní obor pro jednání s partnery a podřízenými,“ dodává metodik žďárské SŠT Jan Fiksa.

Podle účastníka kurzu Jiřího Koska vyžaduje dnes už většina zaměstnavatelů od uchazečů o práci složenou zkoušku z vyhlášky 50: „U mě osobně je ale motivací k účasti v kurzu a v dalším studiu potřeba pracovat s počítačem, přes který jde dnes většina ovládacích prvků při mé práci v oblasti tepla a energetiky.“ Pro žďárskou školu jde o novou formu vzdělávání dospělých. Vytváření podobných programů vzdělávání dospělých jí může pomoci nadále využívat své kapacity i při nadcházejícím poklesu počtu dětí a očekávaných úpravách sítě škol.

Podle Jana Fiksy škola realizací programu vycházela z konkrétní potřeby firem. Ve druhé vlně projektu U2K tu vytvoří vzdělávací program v oboru Mechatronika. Tentokrát má být jeho využití ještě širší – kurz bude určen jak zaměstnaným, tak uchazečům z úřadu práce.

Podobně se do projektu U2K na Vysočině zapojuje nejrůznějšími vzdělávacími programy pro dospělé celkem 23 škol. V celé ČR je to 325 škol.

Nahoru