Výběr jazyka
Cz
Web není aktualizován od roku 2012

Učňovské školství na rozcestí: ruce, nebo hlava?

12.10.2011    Brněnský deník    str. 13       K.Perknerová          Ministerstvo tento typ vzdělání podporuje, odborníci ale varují, že pro ně nebude uplatnění. Za několik let se totiž požadavky trhu změní  

Praha – Je jich stále méně. Ve školním roce 2009/10 bylo žáků v tříletých učebních oborech 40 429, v loňském jich nastoupilo o pět tisíc méně, letos by se to podle odhadů Ústavu pro informace ve vzdělávání mohlo lehce zvednout.

„Poprvé jsem zaznamenal, že o pět procent vzrostl zájem o nematuritní učňovské obory. To je důsledek zavedení státní maturity a diverzifikace středního školství,“ sdělil Deníku ministr školství Josef Dobeš (VV). Je přesvědčen, že například absolventi strojírenských, elektrotechnických a stavebních směrů se vždy dobře uplatní.

Má ale zdatné oponenty. Například ředitele vzdělávací společnosti SCIO Ondřeje Šteffla, který míní: „Současní žáci budou žít a pracovat ještě v roce 2060. Jaké změny nás v té době čekají, nelze předvídat. Jisté je, že pro budoucí prosperitu firem bude důležitá pracovní síla s dostatečnou pružností a se schopností se po celý život učit.“

Nedávno SCIO představilo výsledky studie, která zkoumala současnou i budoucí zaměstnatelnost učňů, požadavky na trhu práce a efektivitu vynaložených nákladů na vzdělání. „Podíl vyučených v dospělé populaci ČR patří k nejvyšším v Evropě, jeho zvýšení nemůže ekonomice prospět. Požadavky na kvalifikaci pracovníků totiž neustále stoupají. Řada pozic určených dříve pro vyučené dnes požaduje minimálně vzdělání s maturitou,“ uvádí Šteffl na základě dat z Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, Českého statistického úřadu a Národního ústavu odborného vzdělávání. Z nich například plyne, že více než polovina učňů nepracuje v oboru, který vystudovala. V roce 2020 by lidé s nízkou kvalifikací měli tvořit zhruba jen 15 procent zaměstnaných v EU. Jak konstatuje Šteffl, tato prognóza odpovídá unijní politice, která dává přednost všeobecnému vzdělání jako základu, na nějž se pak nabalují další odborné vrstvy odrážející požadavky trhu.

Michal Vaněk je majitelem firmy S. O. S. OKNA, která se specializuje na výrobu a opravy všech druhů oken. „Když posílám za zákazníkem řemeslníka, potřebuji mít jistotu, že odvede perfektní práci a bude se chovat slušně. Jestli má nebo nemá maturitu, mě nezajímá,“ míní Vaněk. Podle něj velké stavební společnosti mohou sázet na kvantitu a monotónní výkon, menší podniky si to ale dovolit nemohou. Aby se na trhu udržel, je zvyklý se svým kolegou Karlem Vorálkem zákazníky objíždět osobně, vše si pohlídat na místě a vysvětlit. „Takový přístup se vždy vyplatí, lidé se k nám vracejí nebo nás doporučí dalším,“ souhlasí Vorálek.

Ústav odborného vzdělávání udělal v posledních letech obrovský krok dopředu, když nabídl téměř všem učňovským oborům jednotnou závěrečnou zkoušku. Její podobu dali dohromady mistři odborného výcviku, pedagogové a také zaměstnavatelé.

Nahoru