Projekt UNIV rozšířil nabídku celoživotního vzdělávání
Dnes končí tříletý projekt UNIV (Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení), na jehož
financování se podílel Evropský sociální fond. Díky němu se významně rozšířila nabídka celoživotního vzdělávání v
České republice a zájemci mohou snadněji než dříve dosáhnout uznání kvalifikací, které získali jinde než při
počátečním vzdělávání ve škole .
TZ-UNIV-konec (132,50 KB)
V České republice se po ukončení školy dále vzdělává pouze kolem šesti procent lidí. Přitom
celoživotní vzdělávání se v posledních letech stává nezbytnou prioritou a podle tzv. Lisabonské agendy by se
ho mělo účastnit 12,5 % dospělých v každé zemi EU. Ve srovnání s jinými státy je v ČR také mnohem méně škol
nabízejících kurzy dalšího vzdělávání.
Školy šesti krajů vytvářely vzdělávací programy pro dospělé
Ke zlepšení nelichotivé situace v celoživotním vzdělávání přispěly výsledky projketu ministerstva
školství UNIV, který
realizoval Národní ústav odborného vzdělávání. Zapojeno do něj bylo šest krajů ČR a v každém
z nich 11 středních nebo vyšších odborných škol, které rozšířily svou výuku o vzdělávací programy pro dospělé.
Obdobné sítě škol již existovaly v Libereckém a Moravskoslezském kraji, které se na projektu také podílely.
Zpočátku prošli učitelé odbornými semináři, aby se naučili připravit modulově členěné
vzdělávací programy pro dospělé, kterých celkem vzniklo 132. Jde o rekvalifikační kurzy,
programy vzdělávání druhé šance, ale také inovační či specializační kurzy stejně jako programy tzv. normativního
vzdělávání (např. svářečské kurzy nebo kurzy pro elektrikáře dle vyhlášky č. 50/1978 Sb.). Vznikla tak různorodá a
vzájemně propojená nabídka vzdělávání pro dospělé v různých městech zúčastněných krajů. Pro školy je to
výhodné také proto, že mohou rozšířit svou činnost do nové oblasti a nahradit tím současný úbytek žáků.
Obyvatelé zúčastněných krajů zase jistě ocení, že nemusejí za dalším vzděláváním daleko cestovat a také fakt,
že kurzy jsou modulově členěny, takže si zájemci mohou vybrat jen to, co opravdu potřebují.
Nový způsob uznávání kvalifikací
Druhá část projektu UNIV byla zaměřena na vyzkoušení nového způsobu uznávání znalostí a dovedností, které
člověk získal např. v různých kurzech, samostudiem, zájmovou činností či při práci. Tato inovace je možná
díky zákonu č. 179/2006 Sb. o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, který nabyl účinnosti 1. 8.
2007.
Namísto několik let trvající docházky do školy by měl zájemce předstoupit před komisi, která ho přezkouší a
pokud uspěje, získá celostátně platný certifikát o tom, co umí. Přezkoušení se týká tzv. dílčích kvalifikací (např.
v oboru „pekař“ jsou tři dílčí kvalifikace: „výroba chleba a běžného pečiva“, „výroba perníku“ a „výroba
trvanlivého pečiva“). Pokud zájemce uspěje při zkouškách ze všech dílčích kvalifikací daného oboru, může ve škole,
která ho vyučuje, složit závěrečné zkoušky a získat výuční list, v budoucnu také maturitu či diplom absolventa
VOŠ.
Nový způsob uznávání si v rámci projektu vyzkoušelo 210 zájemců ve 47 dílčích
kvalifikacích, hlavně z oborů gastronomických, zemědělských, stavebních, strojních, dopravních i tzv.
službových (např. kadeřník). O získání certifikátu usilovali především lidé, kteří nedokončili školu nebo pracují v
jiném než vystudovaném oboru. „Pilotní ověřování bylo v tomto případě klíčové,
protože se zavádí něco úplně nového, co u nás dosud neexistovalo. Podařilo se nám prakticky ověřit, že je tento
nový způsob uznávání kvalifikací dobře nastaven a začíná se běžně používat.
Nejvíce to uvítají lidé, kteří nepracují ve svém oboru, ve své praxi se naučili něco jiného, ale když
chtějí změnit místo, nemohou to nijak doložit,“ říká manažerka UNIV Jana Bydžovská.
Průběh zkoušky
Například na dílčí kvalifikaci pekař chleba a běžného pečiva se přihlásili dva dobrovolníci. Byl jim
přidělen „průvodce“, tedy konzultant, který s nimi prošel všechny kompetence nutné ke složení
zkoušky. První zájemce zjistil, že je pro něj zkouška zatím příliš těžká a od svého úmyslu odstoupil. Druhý
dobrovolník, jehož rodina provozuje soukromé pekařství, byl připraven velmi dobře. U zkoušky musel naprosto
samostatně upéct 25 bochníků chleba, z toho 15 kulatých a zbytek oválných, kromě toho 150 rohlíků a
150 housek. Jeho výkon sledovala tříčlenná komise a ta zjistila, že jeho dovednosti značně přesahují danou
dílčí kvalifikaci. Umožnila mu proto absolvovat podobné zkoušky i z dalších dílčích kvalifikací
v oboru pekař. Když složí závěrečnou zkoušku na středním odborném učilišti, může tím získat úplnou
kvalifikaci, tedy také výuční list. Ale ani dobrovolník, který od zkoušky odstoupil, se nemusí definitivně
vzdát. Na škole je připraven vzdělávací program, který je rozčleněn na moduly, takže si člověk může vybrat
jen to, co opravdu potřebuje. Když si své vzdělání doplní, může se ke zkoušce znovu přihlásit.
|
Jak se nechat přezkoušet
Zkoušení a uznávání dílčích kvalifikací provádějí tzv. autorizované osoby, tedy firmy, školy i fyzické osoby,
které k tomu získají oprávnění od resortního ministerstva. Zájemci se mohou hlásit k těmto autorizovaným
osobám, kde budou vyzkoušeni před komisí podle standardů vyvinutých pro tento účel. Kdo u zkoušky uspěje, získá
celostátně platné osvědčení. Zatím je to možné u vybraných učebních oborů, jejichž počet se rychle zvyšuje,
postupně to začne probíhat také u oborů maturitních.
Zájemci o další vzdělávání a uznání kvalifikace najdou informace na těchto adresách:
Další informace rády poskytnou:
PhDr. Jana Bydžovská, hlavní manažerka projektu, mobil: 724 652 223,
e-mail: jana.bydzovska@nuovcz
Helena Marinková, PhD., obsahová manažerka projektu, helena.marinkova@nuovcz
Petra Hniličková, manažerka pro PR, petra.hnilickova@nuovcz
mobil: 724 652 228.
Národní ústav odborného vzdělávání
Weilova 1271/6, Praha 10 – Hostivař
Telefon: 274 022 111
Nahoru